Sandström: SSAB nyktrar till – Bryssels baksmälla består

Aktiemarknaden har sågat SSAB:s fossilfria stål i Luleå. Nye VD:n Johnny Sjöström har uppenbart tagit till sig av kritiken och talar nu mer om lönsamhet än klimat. Under samma vecka tvärvänder EU-kommissionen gällande hur omställningen ska uppnås. Välkommen tillnyktring, men Bryssels huvudvärk blir långvarig, skriver Christian Sandström.
Sandström: SSAB nyktrar till – Bryssels baksmälla består - vindkratensgeografi (14)
SSAB fokuserar på lönsamhet snarare än klimatnytta och kommissionens ordförande Ursula von der Leyen påtalar att Europa tappar i konkurrenskraft. Är detta början på probleminsikt och realism i Europa?

Marknadens dom över SSAB:s satsning på fossilfritt stål i Luleå har varit hård.

“Det här har gått överstyr – det är obscent mycket pengar och vi tycker att investeringen i Luleå till stor del riskerar att bli värdeförstörande”, sa Handelsbankens analytiker Christian Kopfer i oktober 2024.

Nordeas analytiker Anders Åkerblom har sagt till Afv att SSAB “satsar hela balansräkningen” på det fossilfria stålet i Luleå.

Sedan investeringen på 50 miljarder kronor klubbades i april förra året har bolagets börsvärde minskat med 30 miljarder kronor.

“Nya” SSAB

I oktober 2024 berättar den avgående VD:n för SSAB Martin Lindqvist för Aktuell Hållbarhet om sitt “klimatuppvaknande” och hur det fossilfria stålet kommer revolutionera industrin. När SSAB beslutade om satsningen ett halvår tidigare tryckte han särskilt på Luleå som en “milstolpe på vår resa till fossilfri ståltillverkning”.

Några sådana ordalydelser har vi ännu inte hört från hans efterträdare Johnny Sjöström. Efter rapportpresentationen i veckan antyder han att SSAB tidigare varit lite väl fokuserade på miljömålen.

“Vi har varit väldigt duktiga på att kommunicera kring grön omställning och efterfrågan på grönt stål. Det är vettigt och efterfrågestyrt, men det kan finnas ett behov av att vara lite mer tydlig kring att det finns andra anledningar till att vi gör det här”, sa han till Di.

Fram träder en lönsamhetsfokuserad och pragmatisk VD, som ägnade stor del av presentationen åt att beskriva och förklara investeringen utifrån lönsamhet och investeringsbehov.

Luleå nämns hela 30 gånger under presentationen. Ordet kostnad förekom 33 gånger, vilket kan jämföras med termen “green” som användes 16 gånger.

Först lönsamhet, sen klimat.

“I värsta fall kancellera”

Även en betydande del av frågestunden ägnades åt Luleå.

På frågor från ABG-analytikern Adrian Gilani Göransson om möjligheter att avbryta satsningen i Luleå förklarade Sjöström investeringen utifrån strikt företagsekonomiska avvägningar.

Han menar att bolaget har ett uppdämt investeringsbehov, men säger samtidigt till Göransson att man “har flexibilitet inbyggt i den här investeringen och har möjlighet att i värsta fall kancellera”.

“Vi är inte dumma, utan förstår att vi behöver ha en beredskap ifall något skulle hända”, resonerar Sjöström.

Sjöström fick också frågor från Tristan Gresser vid BNP Paribas Exane gällande sannolikheten att EU backar från sin klimatpolitik och hur SSAB skulle påverkas. Sjöström svarade att kalkylerna håller även under ett sådant scenario.

Att VD får sådana frågor visar att aktiemarknaden börjat förhålla sig till Trump-administrationen och hur den globala spelplanen nu ritas om.

Vätgas – från rockstjärna till förband?

När SSAB, statliga LKAB och Vattenfall lanserade sitt Hybrit-projekt var tanken att stålproduktionen skulle bli helt fossilfri, och vätgas var något av satsningens huvudnummer.

Under rapportpresentationen förklarar Sjöström att anläggningen i Luleå kan köras med hjälp av vätgas – men att den också fungerar som en traditionell ljusbågsugn som kan använda skrot.

VD:n tydliggör alltså att investeringen varken står eller faller med vätgasens potential och dilemman.

Detta är också ett tecken i tiden. I höstas lade LKAB en stor del av ambitionerna om vätgasbaserad järnmalmsproduktion i malpåse. Omkring 20% av alla gröna vätgassatsningar i Europa har lagts ner eller skjutits på framtiden under 2024.

Andra tongångar var det 2020 när dåvarande EU-kommissionären Frans Timmermans beskrev vätgas som hållbarhetens rockstjärna.

Kanske var vätgasbaserad stål mest ett tekniskt och politiskt jippo inför smattrande kameror. Det återstår att se om rockstjärnan har förtidspensionerats, men på SSAB är vätgas inte ens ett förband idag.

EU-kommissionären Frans Timmermans var ansvarig för unionens gröna giv. Han kallade vätgas för hållbarhetens rockstjärna. SSAB talar nu mindre om vätgas och stora delar av LKAB:s vätgassatsning har hamnat i malpåse.

von der Leyen kryper till korset…

Även EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen signalerar nu pragmatism.

Delvis som ett svar på Mario Draghis rapport i höstas om Europas fallande konkurrenskraft presenterade hon en rapport med förslag på reformer för att stärka Europa. Det var ett annat tonläge även här:

  • Regelbördan och byråkratin ska reduceras med 25–35%
  • Förenklingar av klimatreglerna
  • Fokus på fler frihandelsavtal.

von der Leyen underströk att detta inte innebar att den gröna given överges. Samtidigt är det tydligt att fokus skiftat. Det är inte en dag för tidigt, och lämpligt när det i veckan också landade en rapport som bekräftade att Tyskland befinner sig i en djup ekonomisk kris.

… men det kommer bli värre

Ett gammalt talesätt om organisationer som har problem är att det måste bli värre innan det kan bli bättre.

Detta gäller nog inte nödvändigtvis SSAB, som signalerar pragmatism och förmåga att dra i bromsen. Bolagets kommunikation andas nu mer lönsamhet än klimat. Mycket kan hända på något år.

Men Tyskland och EU har en lång väg framför sig. Först nu ser vi början till medvetenhet, därefter följer trevande försök att åtgärda problemen. Sedan tar det tid innan de förmodligen ofullständiga åtgärderna får effekt.

Den gångna veckan bjöd på åtminstone två tendenser till probleminsikt och realism i Europa.

Läs också:

Analytikern sågar SSAB:s gröna plan

Bakslag för grön vätgas – nästan var fjärde projekt skrotades 2024

Tysk elproduktion rasar – trots massiv utbyggnad

LKAB bromsar Hybrit – här är tio vätgasbubblor 2024

SSAB: stater och strömförsörjning AB

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor