Mjukvara äter världen – leta därför digitala vinnare

För precis sju år skrev Netscapes grundare Marc Andreessen en numera klassisk artikel där han beskrev ”Why software is eating the world”. Alltså varför hårdvara och manuella tjänster i allt fler branscher ersätts med IT. Hittills har han fått rätt i nästan allt och det mesta talar för att skillnaden kommer att bli ännu större mellan digitala vinnare och förlorare.
Mjukvara äter världen – leta därför digitala vinnare - 10bde57d-8733-4476-9447-2af702e27bbcfitcroph450q80upscaletruew800sf071e1c43e9f1a1410c87ed3086f977f33a53ef2

Med ”mjukvara som äter världen” avses att alltfler varor och tjänster ändras i rask takt i åtminstone fyra dimensioner.

  1. Material och arbete ersätts med bits och bytes. Alltmer repetitivt rutinarbete försvinner och ersätts med mjukvara. Mjukvara ersätter också behovet av många fysiska saker. Tidigare behövde man en stor resväska för att få plats med musikspelare, tidningar, kamera, videokamera, kalender, miniräknare, dator, alarmklocka och telefon. Nu finns allt det i mobilen. Plus TV, alla böcker, hela skivsamlingen och videospelare.
  2. Till en bråkdel av kostnaden. När tjänster digitaliseras försvinner nästan hela den rörliga kostnaden. Alltfler prylar definieras av sina inbyggda IT-system. Ofta finns möjlighet att uppgradera prestandan genom att löpande ladda ner senaste versionens mjukvara. Det krävs vanligtvis bara en bråkdel så mycket material och arbetstimmar för att producera en pryl vars värde sitter på ett chip.
  3. Mer bekvämlighet, transparens och nöje. Bra digitala tjänster är beroendeframkallande. Det gäller sociala medier, e-handel, streaming, gaming, betting och mycket annat. Upplevelsen är ofta långt bättre och/eller bekvämare än den fysiska världens alternativ.
  4. Extrem prispolitik. Digitala tjänsters låga särkostnader öppnar upp för gratistjänster i aldrig skådad omfattning. På andra marknader leder transparensen till skoningslösa prisjämförelser med hård prispress som följd. Ibland är prispressen självvald. Exempelvis väljer Uber och Spotify att ta stora förluster för att skrämma bort konkurrenter och ha en låg prispunkt som ökar tillväxten mot målet att vara marknadsledande den dag marknaden mognar.

På Börsplus Temadag Digitala Vinnare har vi åtta konkreta exempel på hur mjukvara i praktiken ändrar viktiga marknader.

  • IAR Systems säljer spadar till guldgrävare, kan man säga. IAR:s världsledande mjukvaruprodukter utgör en verktygslåda för programmerare som utvecklar inbyggda system för ”smarta prylar” och ”Internet of Things”.
  • TagMaster tillverkar utrustning för bland annat trafikövervakning och vägtullar. Internet of Things, om man så vill. Här är det digitala sensorer som ska fånga in information som sedan går upp ”i molnet” och matchas mot exempelvis betalningar. En smidig digital lösning som möjliggör bättre finansiering av infrastruktur.
  • Binero är ett webbhostingbolag. Återigen ett slags guldrushens spadförsäljare när alltfler tjänster flyttar upp i molnet istället för att varje kontor har sin egen server.
  • 24SevenOffice är ett norskt börsbolag som erbjuder webbaserade affärssystem för små och medelstora företag. Tusentals ekonomiassistenter behövs inte när finansadministration digitaliseras. Tillväxten är stark när 24SevenOffice jagar efter den mer kända kursraketen Fortnox.
  • TargetEveryOne är ett annat norskt börsbolag som vänder sig till små företag. TargetEveryOne erbjuder en tjänst för digital marknadsföring. Bolaget får in många nya kunder eftersom behovet av enkla och bra verktyg är enormt.
  • Zalaris är ett tredje norskt börsbolag som dock vänder sig till lite större kunder. Zalaris automatiserar löne- och HR-tjänster. Zalaris behöver fortfarande manuella handläggare men i mindre omfattning eftersom mjukvarelösningen sparar arbete och förbättrar nyttan.
  • MRG är mest känt som spelbolaget Mr Green. Den digitala spelupplevelsen har visat sig överlägsen traditionella spelhålor. MRG är en av flera spelare som drar nytta av tillväxten.
  • Global Gaming är mest känt för sitt Ninja Casino. Det är samma drivkrafter som för Mr Green men med en extra smidig betalningslösning. Samhällsnyttan är begränsad eller negativ men de spelsugna gillar upplägget.

Man behöver dock inte vara hasardsugen som investerare för att gilla upplägget som går ut på att aktivt leta efter digitala vinnare, oavsett bransch. /PB

Du tjänar mer på analys från SvD Börsplus

Prenumeranter har full tillgång till:

Nedan följer denna veckas analysskörd:

Global Gaming

Bolaget bakom Ninja Casino värderas ihop med MRG klart lägst i spelbranschen. Detta är bara rimligt om den kommande svenska spelregleringen ställer till det rejält för bolaget.

Binero Group

Webbhotell är Bineros stagnerade men lönsamma grundaffär. Kanske kan man få upp lönsamheten rejält här? Minst lika bra vore det om storsatsningen på molntjänster som sjösätts i höst blir framgångsrik. Om något av detta slår in blir en vinnare.

Qiiwi Interactive

Mobilspelsbolaget Qiiwi stiger något på börsen efter att bolaget säger upp publicistavtalet med Mag Interactive. Men det finns en risk att uppsägningen skvallrar om en allt trögare utveckling för Qiiwis största spel Backpacker. I så fall bådar det inte gott för Qiiwi vars aktie är prissatt för fortsatt tillväxt med en värdering kring 3 gånger försäljningen.

24SevenOffice

Det norska programvarubolaget har haft en stark kursutveckling på Spotlight i år. Även om det knappt finns en gräns för hur högt den här typen av bolag kan värderas så börjar vi dra öronen åt oss.

VibroSense

VibroSenses teknologi upptäcker begynnande nervskador i fötter och händer. Det finns ett tydligt behov för diabetespatienter och cancerpatienter som får cellgiftsbehandling. Det öppnar en stor marknad som VibroSense precis har börjat ta itu med på allvar.

Utdelningsportföljen

Portföljen har gått så starkt att vi vågar oss på en liten rövare i form av en investering i ett riskabelt men lovande spelbolag. Dessutom tar vi in i en nygammal preferensaktie och byter ut Mekonomen.

Catena Media

Att investeringsbolaget Optimizer Invest checkar ut som huvudägare i Catena Media sänder ingen bra signal i ett läge där förtroendet för affiliatebranschen svajar.

IPO-guide: Metacon

Miljöteknikbolaget vill med sina vätgasprodukter ersätta olika miljöförstörande bränslen. Nu genomförs en företrädesemission och sen noteras bolaget på NGM Nordic MTF.

Portföljen: Fyra nya drag

Portföljen har gått riktigt bra i år med en uppgång på 24 procent. För att förhoppningsvis fortsätta i samma stil investerar vi en del av den svällande kassan.

MRG

Nätspelbolaget MRG är ett av de med bäst fart på tillväxten för närvarande. Håller den trenden i sig bör aktien få ett lyft.

Ahlsell

Det är lockande att beskriva Ahlsell som proffsens Clas Ohlson. Men det är missvisande på många sätt. Ahlsell växer med lönsamhet och verkar inte märka av problem med hårdare konkurrens från e-handel och direktimport. Nyss klippte man till med ytterligare ett litet förvärv. Men hur länge kan Ahlsell jobba ostört? Internet, direktimport och ökat fokus på ohygieniska kundrelationer stämmer till eftertanke.

JM

Aktier i stabila bostadsutvecklare har studsat upp en del tack vare att bostadspriserna stabiliserats. Riksbankens fortsatta motvilja mot en nykter räntepolitik har väl också gjort sitt till. Betyder det att JM-aktien har mer att ge? Börsplus gör en lite ovanlig analysansats och räknar baklänges på vad som krävs för en godkänd avkastning över nästa konjunkturcykel.

Veteranpoolen

Pensionärerna som arbetar för Veteranpoolen tycks ha haft fullt upp under sommaren. Marknaden fortsätter växa kraftigt och bolaget slår nya omsättningsrekord. Det finns en risk att nästa år blir lite svagare men om den underliggande trenden fortsätter ser aktien billig ut.

Infracom

Infracom är ett Göteborgsbolag som säljer telefoni- och IT-tjänster till företagskunder. Intäkterna är cirka 130 Mkr i årstakt. De är särskilt skickliga inom växelfunktioner där man utvecklat en egen plattform men har också en växande affär inom IT-drift, molntjänster och liknande.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Mangold
Annons från ABG Sundal Collier