Kraft Heinz släpper en riktig brakare

Här hemma har vi Cloetta som köper Candyking. Det är smågodis på alla sätt. Veckans smällkaramell är istället Kraft Heinz fientliga megabud på Unilever. Kraft Heinz drivs enligt den kontroversiella strategin ”nollbaserad budget”. Det låter kanske trist men det är rena dynamiten i mötet med Unilevers traditionella metoder. Det blir spännande att se börsens domslut.
Kraft Heinz släpper en riktig brakare - 58c30b4c-5e5d-485f-8610-e8c66d97432cfitcroph450q80upscaletruew800s54f9bd7c33b93d4bac3e455c18f61a97160f94a5

Fakta om formatet “Veckans Börsplus”

Börsplus prenumeranter brukar varje fredag få en krönika som vi kallar för ”Veckans Börsplus”. Här finns tre huvudsakliga delar:

1. Vi väljer ut Veckans plus och Veckans minus och ger vår kommentar. Det kan vara små spaningar, anmärkningsvärda nyheter eller stora trender.

2. Vi redovisar eventuella ändringar av analysråd eller i våra listor över favoritaktier.

3. Vi summerar allt som Börsplus publicerat i veckan som gått. Aktieanalyser, kommentarer och ibland vår podcast.

Veckans plus: Ework och investeringar i tillväxt

Från idag är Ework största innehav i Börsplus portfölj. Detta efter en uppgång på 9 procent efter en kanonfin bokslutsrapport. Utdelningen höjs till 4 kronor. För oss enkla människor ser vi det som ett skäl så gott som något att handla upp aktien till 100 kronor. En direktavkastning på 4 procent för ett bolag som växer runt 20 procent per år måste väl ändå vara okej?

Det som periodvis annars legat Ework i fatet är att marginalen inte hängt med i den snabba omsättningsökningen. Börsplus konkurrenter på tidningen Värdepappret menar att det visar på svaghet som gör att man inte bör betala mer än 65 kronor för aktien. I det här fallet tycker vi helt tvärtom. Få saker är så fina på börsen som när ett kvalitetsbolag vågar investera i ökad långsiktig konkurrenskraft trots att det sänker det kortsiktiga resultatet.

Veckans kostnadsminus: Unilever, Kraft Heinz och 3G

I fredags avslöjades att Kraft Heinz erbjudit styrelsen i Unilever ett bud på bolaget värt motsvarande 1 200 miljarder kronor. Bortsett från Vodafones dotcominflaterade aktiebud på Mannesmann år 2000 skulle det bli världshistoriens största någonsin. Logiken bakom budet är kapade kostnader.

Trots vad vi just skrev om det fina med långsiktiga investeringar så ska kapade kostnader inte ses som ett minus i bemärkelsen dåligt. Veckans minus handlar istället om bolag som har stort fokus på att skapa minus i form av kostnader man kan dra bort.

Detta är kännetecknet framför andra för 3G Capital, som är en av världens mest intressanta riskkapitalbolag. Till att börja med är 3G brasilianskt vilket är en nyttig påminnelse om att världen inte kretsar kring den gamla Västvärlden längre.

Mer intressant är 3G:s fokus på en helt egen ledningsstrategi med ”zero based budgeting” som bärande inslag. En nollbaserad budget är något mycket enkelt men i sin konsekvens blir det väldigt radikalt och kontroversiellt.

Nollbaserade budgetar utgår från att varje kostnad varje år måste motiveras. Man börjar från noll och så måste varenda kostnad gå att motivera och räkna hem. I stränga händer kommer den metoden leda till massiva kostnadsnedskärningar och det är precis så 3G driver sina portföljbolag.

Kostnader är som naglar. Man måste hela tiden klippa ner dem, lyder ett gammalt djungelordspråk i 3G-kretsar.

Inte sällan har 3G en obekymrad inställning till fallande omsättning så länge kostnaderna faller snabbare. För 3G:s stora konsumentjättar som Kraft Heinz eller öljätten AB-Inbev kan det innebär att man låter vissa stora kända varumärken bli självdöende kassakor istället för att investera i tillväxt. Samtidigt sparkar man anställda till höger och vänster, jagar alla kostnader med blåslampa och skatteplanerar så mycket det går.

Allt detta är att svära i kyrkan och 3G gör sig alltså inte direkt populära. Annat än hos många aktieägare. I Burger King tredubblades marginalerna och Kraft Heinz har dubblat marginalen på några få år. I händerna på 3G är nollbaserade budgetar alltså ett kraftfullt medel för att, åtminstone kortsiktigt, skapa vinster åt aktieägarna. Många kritiker varnar dock för att metoden är långsiktigt värdeförstörande.

Utan att försvara alla 3G-metoderna så är Börsplus syn på saken är att det åtminstone inte bara för nackdelar med sig. Det öppnar ju exempelvis upp för entreprenörsföretag att bygga upp nya varumärken om jättarna slutar investera.

Nu stundar alltså en episk strid mellan två synsätt på värdeskapande. I den traditionella hörnan har vi Unilevers med sitt fokus på tillväxt och att jobba för ”alla intressenters bästa”. Utmanaren Kraft Heinz betonar istället aggressiva kostnadsnedskärningar i meritokrati där de framgångsrika belönas medan underpresterare åker ut.

Det blir en spännande fajt. Vem hejar du på?

Nytt avsnitt av Börspluspodden:

BÖRSPLUS FAVORITER

Förutom Börsplus portfölj har vi även andra favoritaktier i olika kategorier. Listan över alla Börsplus favoriter hittar du här bredvid.

Förutom publicerade analyser nedan så gör vi denna vecka inga ändringar av råd eller bland favoriterna.

Sammanfattning av veckans analysskörd:

Serendipity

Preferensaktien i Serendipitys börsnoterade industrigrupp ger en hygglig avkastning om man har fullt förtroende för grundarna. Vid minsta tvekan bör man söka lyckan på annat håll. Börsplus anar små men tydligt röda varningslampor. Vi störs även av att vi hittar oroande exempel på konstig informationsgivning från Sdiptech i samband med förvärven.

Capio

Sjukvårdskoncernen Capio är ett av börsens allt fler välfärdsföretag. Genom effektiv vårdprocess och förvärv siktar man på att växa vinsten. Capio jobbar med vad man kallar ”modern medicin” för att öka produktiviteten. En viktig faktor som bolaget har lyckats med är att minska tiden som patienter spenderar på bolagets sjukhus när de är där för operation. Capio lever också med ständig prispress och andra utmaningar, men när vi räknar på det tycker vi att aktien ser köpvärt ut.

Mycronic

Det finns en hel del att gilla i teknikbolaget Mycronic. Världsledande produkter, fantastiska vinstmarginaler och 2017 ser ut att bli ännu ett rekordår. Men historiskt har vinstnivån varit svajig och frågan är om man vågar satsa på aktien nu. Vi är tveksamma och anser att om aktien ska fortsätta att vara bra krävs att bolaget tar nästa steg och skapar lika framgångsrika affärer i nya nischer och produktgrupper.

Tobii

Tobii gör ögonsensorer som används för att mäta vart vi tittar. Bolaget har tre affärsområden med intressanta produkter på växande marknader med flera möjliga tillämpningsområden. Aktien har gått urstarkt sedan börsnoteringen 2015 och frågan är om det finns mer att hämta från dagens nivå eller om hypefaktorn även nått aktiens värdering? Om eyetracking slår igenom brett på konsumentmarknaden kommer Tobii troligen bli en fin investering. Men längs vägen är det mycket hårt slit och stora pengar som ska investeras, och värderingen på aktien lämnar inte särskilt mycket utrymme för bakslag.

Moberg Pharma

Moberg Pharma är nu halvvägs igenom omvandlingen från enproduktsbolag inom receptfritt till att bli ett riktigt läkemedelsbolag i en global nisch. Långsiktigt gillar vi den här aktien jättemycket men bokslutet gör att vi är lite skeptiska i närtid. Givet att aktien värderats upp en hel del längs vägen så säljer vi nu en del.

Studsvik

Kärnteknikbolaget Studsvik verkar vara på rätt spår även om vi stör oss på att kassaflödet är klent. Om vi får önska något så är det att ledningen skulle äga mer aktier. Å andra sidan finns tre bra storägare av kött och blod i Jan Barchan, familjen Karinen och nykomlingen Peter Gyllenhammar som nu är uppe i 10 procent av aktierna. Uppsidan är en hägrande dubbling av aktien inom några år. Nedsidan när börsvärdet idag är 540 Mkr ser vi som ganska begränsad. Vi räknar inte med några snabba kurslyft i Studsvik men ser en fortsatt köpvärd aktie.

Oncopeptides

Forskningsbolaget Oncopeptides har utvecklat ett läkemedel för att bekämpa blodcancer. Inför den avgörande Fas III-studien börsnoteras bolaget med sista teckningsdag på måndag. Företaget ger ett seriöst intryck och backas upp av tunga ägare. Men det finns en ”Medivir-risk” som oroar – alltså att konkurrerande produkter kan smolka en framgång.

Acosense

Instrumentutvecklaren Acosense har lagt ribban högt för att nå de kommersiell framgångar som krävs för att den noteringsaktuella aktien ska bli en långsiktig vinnare. Acosense är sprunget ur Chalmersforskning och utvecklingsarbete på ABB. Idag leds bolaget av ett kvalificerat team och har en lovande produkt installerad ute hos flera fina referenskunder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.