Jojje Olsson: USA:s förbud kan bli förödande för Volvo Cars

USA införde denna vecka omfattande förbud mot kinesiska komponenter i elbilar. Reglerna drabbar även västerländska biltillverkare och omöjliggör för Volvo Cars att sälja uppkopplade fordon i världens största ekonomi. Konsekvenserna blir betydande, skriver Jojje Olsson.
Jojje Olsson: USA:s förbud kan bli förödande för Volvo Cars - jojje-volvocars
De nya reglerna är precis så dramatiska som de låter, skriver Jojje Olsson.

Detta är en krönika från en fristående kolumnist. Analys och ställningstagande är skribentens.

Joe Biden anammade inte bara Donald Trumps tuffare hållning mot Kina inom ekonomi och teknologi. Hans administration vidareutvecklade den genom en kombination av tullar och regleringar för att undvika skadligt beroende av Kina. Bidens åtgärder är långt kraftfullare än EU:s dito.

Skillnaden är särskilt stor gällande elbilar. I våras meddelande Biden en importskatt om 100% på alla kinesiska elbilar. Men dessa tullar ansågs på många håll i USA vara otillräckliga, eller för enkla att kringgå genom att tillverkare från Kina exempelvis bygger fabriker i Mexiko.

Därför började USA:s handelsdepartement redan i september tala om olika former av svepande förbud mot kinesiska elbilar och andra uppkopplade fordon. Denna vecka meddelades så att kinesisk och rysk mjukvara och hårdvara ska förbjudas i alla uppkopplade bilar som rullar på amerikanska gator.

Förbud mot GPS och kameror

De nya reglerna är precis så dramatiska som de låter. Enligt flera analytiker innebär de i praktiken rakt av ett förbud mot uppkopplade bilar från Kina i USA. Bluetooth, wifi, GPS och andra komponenter som används för att ansluta en bil till internet eller satelliter får nu inte vara designade, utvecklade eller tillverkade i Kina.

Förbudet omfattar även mjukvara för självkörning och andra liknande hjälpfunktioner. Det gäller också fysisk hårdvara – från antenner till kameror – som på något vis används för att koppla upp bilen mot omvärlden.

”Oacceptabel säkerhetsrisk”

Enligt handelsminister Gina Raimondo agerar man mot en ”oacceptabel säkerhetsrisk” för att ”slå vakt om USA:s nationella säkerhet och skydda amerikaners integritet”. Hon uttryckte ambitionen att hålla teknik tillverkad i Kina eller Ryssland borta från amerikanska vägar, och skydda USA:s leveranskedjor för uppkopplade bilar.

Även USA:s nationella säkerhetsrådgivare Jake Sullivan beskrev åtgärderna som kraftfulla, i syfte att skydda invånarna från nationella säkerhetsrisker genom att ”slå vakt om vår kritiska infrastruktur och leveranskedja för bilindustrin”.

”Omöjligt” för Volvo Cars att verka i USA

Bland andra General Motors, Ford, Volkswagen och Toyota har varnat för komplexiteten i bilindustrins globala leveranskedjor, samt för förseningar då de tvingas leta efter nya underleverantörer. Efter samtal med biltillverkare och branschtillverkare, gäller förbudet för mjukvara från modellår 2027 och för hårdvara år 2030.

För General Motors och Ford finns ändå stora skäl till oro då de tillverkar fordon i Kina. Värre ändå är läget för Volvo Cars som inte bara tillverkar sin sedanmodell S90 i landet, utan även har kinesiska ägare. En klausul i den nya lagen förbjuder nämligen tillverkare med ”tillräcklig koppling” till Kina från att sälja uppkopplade bilar i USA, alldeles oavsett vart fordonen tillverkas.

Kan bli “omöjligt”

Alexis von Sydow är Kinaanalytiker.

Alexis von Sydow, analytiker vid Nationellt kunskapscentrum om Kina som nyligen har skrivit en rapport om säkerhetsriskerna med uppkopplade bilar från Kina, säger till Affärsvärlden att det kan bli ”omöjligt” för Volvo Cars att fortsätta verka på den amerikanska marknaden om landet förbjuder kinesisk teknik i bilarna.

“Eftersom det är ett Kinaägt företag borde all Volvoteknik kunna betraktas som kinesisk teknik”, säger Alexis von Sydow.

Riskerar konkurs

Polestar – som också ägs av kinesiska Geely – har tidigare sagt att detta förbud riskerar driva dem i konkurs, då det nekar företaget tillträde till den amerikanska marknaden trots att man tillverkar en stor del av sina bilar i South Carolina.

Volvo Cars har ännu inte gjort något liknande uttalande. Men bedömningar gör gällande att flera märken riskerar försvinna helt från USA, medan andra tvingas höja priserna på grund av de kostnader som omställningen innebär.

Exkluderar tunga fordon

Alexis von Sydow tillägger att det återstår att se hur reglerna kommer tillämpas, och om det kommer att göras undantag från dem. Lagen exkluderar fordon som väger över 4 500 kg vilket innebär att till exempelvis elbussar från BYD i Kalifornien kan fortsätta användas.

Enligt USA:s handelsdepartement ska beslut om kommersiella fordon tas vid ett senare tillfälle. Samtidigt har Donald Trump signalerat att han vill tillåta elbilar och andra uppkopplade fordon från kinesiska tillverkare, så länge de bygger fabriker i USA.

Global marknad kan delas

Men det är oklart vilka andra former av kontroll som Donald Trumps administration kan kräva, och allt för riskabelt att förlita sig på undantag. På sina håll varnas det nu för att den globala marknaden för uppkopplade bilar riskerar splittras upp.

Också Alexis von Sydow framhåller hur en del biltillverkare kommer ta den höga kostnaden att designa om bilmodeller för att få tillgång till den amerikanska marknaden. Men han kan även tänka sig europeiska bilmärken som ser Kinas marknad som mycket viktigare, och därför beslutar att det inte är värt besväret.

Ett pressat Europa

Detta skulle innebära en uppdelning av marknaden där vissa tillverkare satsar på USA, och andra på Kina. Något som kan kompliceras ytterligare om det amerikanska förbudet pressar Europa att införa liknande bestämmelser, just som blev fallet då också EU införde tullar på kinesiska elbilar.

En sådan uppdelning vore särskilt besvärlig för Volvo Cars, som Alexis von Sydow har svårt att se kunna ”sälja en enda bil” i USA under de nya reglerna.

Jojje Olsson, författare och journalist, flyttade till Peking 2007, men bor och verkar sedan 2016 i Taiwan. Detta efter att ha nekats visum i Kina på grund av sin bevakning.

Läs också:

Jojje Olsson: Ny nivå av handelskrig att vänta

Jojje Olsson: Volkswagens kinesiska dödskyss

Jojje Olsson: Strafftullar på kinesiska elbilar nödvändiga | Affärsvärlden

Kinesiska elbilar tappar mark i EU – men BYD går starkt

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor