Krönika Elektrifiering
Hemberg: Svenskarna kan spara 50 miljarder – tack vare energikalaset
Avstampet sker våren 1926. Ur Hälsingborgs hamn rullar nya törstiga Chevrolet Grand Baby. Det blir snart bensinbrist vid välsorterade apoteket Lejonet på Kaliforniegatan. Undsättningen kommer från Shell i London. Landets första bensinstation öppnar med standardpriset 28 öre litern.
Oljans sekel sköljer sedan över Sverige. Som mest har vi 12 500 mackar skyltade Esso, Caltex, Gulf, Mobil och BP, vilka omsätter 300 miljarder varje år.
Idag har oljekalaset krympt till en tredjedel. Dessa smulor dukas nu av inför det nya stora laddkalaset.
Inbjudan: Många på laddkalas
Bland kalasgästerna står energibolag, fordonsbolag, kommuner, åkerier, konsumentjättar och flera uppstickare. Även de gamla oljejättarna har en fot i dörren. För bara stegvis ska fjärran och dyr olja bytas till el, som är lokal och billig. Och det är ingalunda bara en teknikfråga. Kunder på hjul skänker branschen däremot helt nya slags potthål och vägbulor.
Förfesten började förresten långt tidigare, när tre elektriska Skoda nådde Helsingborgs stad 2009. De fick elstolpar av Öresundskraft och ryktet går. Eon svarar med elstolpar i Malmö och Lund. I huvudstaden får Vattenfall upp en pliktskyldig teststolpe. Kunderna är dock lätträknade. Stolparna snålar med bara 3,7 kW.
En som var med redan då är Anders Östlund, VD på Öresundskraft.
”Laddstationer är för många energibolag det största nytänket på över hundra år. Vi kan inte vänta. Vi behöver testa tekniken, driva på efterfrågan och lära oss. Vinsterna kommer sedan”.
Fördrinken: Objuden gäst
Knappt har laddkalaset smuttat på fördrinken, när en objuden gäst kraschar partyt 2013. Jokern har dyra elbilar, fri el och supersnabba laddare med då remarkabla 120 kW. Fördrinkarna blickar bort. Det ska dröja ett årtionden innan de är ikapp Tesla.
Kakans storlek är istället den stora dispyten i laddsällskapet. Oljebolagen ser 80 mdr. Elbolagen tänker 25 mdr. Olika kundval är skiljelinjen. Oljebolagen väntar sig att varannan laddar på station, till dyra 5-6 kronor per kW. Elbolagen däremot tänker att 9 av 10 laddar hemma för 1 kr. Hur som helst krymper den gamla oljekakan. Lika säkert sitter vinnarna vid ratten. Att halvera soppapriset till en elnota på 50 mdr borde smaka fint.
Förrätten: Tekniken går före allt
Teslas insteg gör nog ändå lite avtryck. 2015 startar Helsingborg med Lidköping och Östersund laddkompaniet Mer. Hack i häl sätter Eon och sedan Vattenfall ut stolpar på bensinstationer, gallerior och industriområden. Men svaga 22 kW lockar bara de mest härdade av då 12 000 elbilsägare. Lägg till att servicen har många vägsprickor och svaga kanter. Elbolagen har uppenbart svårt för kunder på hjul. Att sälja elnät till hus över månadsfaktura är busenkelt. Det är ju en teknisk fråga. Det är något helt annat att vägleda stressade chaufförer som har barn i baksätet. Samtidigt dröjer mjukvara, appar och laddata. Bara en guldstjärna kan jag dela ut dessa prövande år. Till Eon:s jourtelefon.
Huvudrätten: Kundnytta
Plötsligt år 2020 kan laddprissarna inte blunda för 100 000 svenska elbilar. Skellefteåkrafts VD Joachim Nordin reagerar. ”Laddstationer är enhelt ny affär. Vår gröna el kan nå många fler. Vi vill samarbeta med en aktör som har breda kundrelationer”. Tillsammans med OKQ8 sätter de standarden 150 kW och har snart 140 laddstationer. OKQ8:s VD Karin Eriksson: ”Vi finns överallt i Sverige. Men mest vill vi hjälpa kunderna. Samma resa från olja till el som våra kunder nu gör, ska vi själva göra, gärna tillsammans.” Appar, mjukvara och interfejs blir nya ryggraden. Ordet kundnytta gör också entré. ”Övergången ska vara smärtfri. Vi hjälper hushåll, företag och kommuner att räkna, pröva och genomföra hela övergången”, säger hon.
Huvudrätt två: Hög standard
Ett årtionde efter Teslas intåg, har även Mer, Vattenfall och Eon 150 kW. Anledningen är nu 300 000 svenska elbilar. Eon tar ytterligare kliv in i framtiden. Utanför Norrköping möter jag landets första e-mack, en osannolik 50-talsnostalgi. Stationen är glänsande vit, hög och vid. Designen är retro och science fiction med 400 kW och interaktiva laddata, helt utan personal. Bredvid doftar Max-burgare. Jag hinner knappt svälja innan batteriet är fullt. Satsningar likt e-macken har lett Eon till att bryta ut laddbolaget EDRI berättar chefen Marie Feuk. ”För föraren är el i sig enkelt. Laddstationer är däremot hightech. Både i mjukvara, teknik och nätet. Hur kunder tänker och väljer lär vi oss nu i tio länder samtidigt. Här är Tjeckien och Danmark långt framme.”
Dessertbuffén: Laddstation utan elnät
Laddkalaset får nu tyngre sällskap. Åkeriet LBC Frakt i Värmland har nio egna laddstationer berättar VD Lars Reinoldsson. ”Vi kan inte vänta. De ger oss kontroll över kostnader och logistik. Fler får gärna ladda hos oss. Vi är billigare än Circle K”. Med egna solpaneler och batterier vill han också rigga 800 kW-laddare bortom elnätet.
Tunga laddare är nästa våg. 140 stationer med 350 kW kan stå klara om någon vecka, säger Energimyndigheten. Några syns på ladd-axeln Gito längs E4:an från Helsingborg via Jönköping till Västerås, backad av städernas energibolag, berättar Niklas Gunnar, VD på Mälarenergi: ”Lastbilar är en mer förutsägbar affär. Vi gillar långa avtal gärna med stora logistikaktörer. Deras fasta körtider öppnar för förbokningar och smidiga betallösningar. Här kan vi inom Gito bli en av de fem stora.”
Efterinsläppet: Sparar 50 miljarder
Laddkalaset lockas inte av större batterier. Det blir ofta tungt och dyrt, menar Henrik Engdahl, affärsutvecklare på Volvo lastvagnar, med redan 20-talet tunga laddstationer. ”Antalet laddstationer är en viktig bas. Därifrån matchar du batteristorlek. Dynamiken kommer istället på prislappen. Vill du ha hög laddkapacitet eller boka plats i förväg får du så småningom vara beredd att betala lite extra.”
Priserna kan studsa mellan 0 och över 50 kronor per kW. Det blir ett sätt att skydda stationerna mot tillfälliga effektbrist. Det lockar folk att ladda mer hemma. OKQ8 säkrar upp och ska snart ha ute 25 000 hemmaladdare för de tjänstebil.
Även transportkunder bygger hemma visar Skånemejeriets transportchef Peter Liljedahl. ”Våra körningar mellan Malmö och Helsingborg är som gjorda för el. Vi kan boka samma laddare vid samma tid flera månader i förväg. Diesel har varit en dyr utgift. Vi ser fram emot mycket mer el, hemma och på nätet.”
Genom hela laddfestens sorl hörs fortfarande mest tekniktugg. Kanske borde någon skåla för kunderna. Att byta slang till sladd och spara dem några 50 mdr. Under tiden syns nya deltagare vid bordskanten. Några elfordon från Kina vill halvera prislapparna. Det borde räcka för en runda till på det stora laddkalaset.
Claes Hemberg, är oberoende ekonom och tidigare sparekonom på Avanza.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla krönikor