Krönika Elbilar
Hemberg: Elbilar priskrigar mot nollan
Knappt har bilvärldens stora show Mondial de l’Auto startat i Paris. Festen övergår redan till en öppen familjekris. I år visas ovanligt få drömlika konceptbilar. Istället paraderar fler små diskreta krisbilar. ”Vi är här för att slåss”, säger Renaultchefen Luca De Meo. Tonläget är ”nu eller aldrig”. Närmaste året måste nämligen elbilarna få sitt stora genombrott.
Mindre och enklare är modet i bilsalongernas Paris. Allt för att i slutänden kunna sälja avsevärt fler billiga bilar. Anledningen är inte lågkonjunktur eller charmoffensiv, utan nästa år måste var fjärde såld bil rulla på el. Det är dubbelt fler än idag. Alternativet är miljardböter.
Elbilarna har också hittat en ny startlinje; 20 000 euro. Det är första gången europeiska elbilar är billigare än bensinens dito. En ny horisont för bilvärlden öppnar sig. Citroëns VD Thierry Koskas säger det rakt ut: ”Priserna är nära en tippingpoint”. Det smått parodiska är att bilköpare gör bäst i att vänta med sina köp. För om ett år blir alla bilar sannolikt både billigare och bättre. För med elen blir bilar mer som annan tech.
Citroën C3 – 19 999 euro
När Kina valde att kittla fram efterfrågan med subventioner använder europeiska byråkrater istället piskan med extra salt. Minska utsläppen eller få en EU-bot om 100 miljarder kronor bultar på bilfabrikernas garageportar. Om bara 70 dagar börjar reglerna gälla. År för år stramas sedan kraven åt. En ny trend med billigare och bättre bilar är här för att stanna. ”Även färg och form är mindre iögonfallande. Istället är upplevelser som mjukvara och prislapp i fokus”, säger en Volvoröst.
De epokgörande EU-böterna kan kosta biljättarna 3-4 % av omsättningen eller en fjärdedel av biljättarnas vinster. Inte för inte har de flesta stora europeiska biljättar vinstvarnat den senaste tiden. Volkswagen, Stellantis, BMW och Mercedes har alla dragit i snöret, för att efterfrågan i Europa är svag. Nu läggs böter på bördan.
Volkswagen ID2all – 25 000 euro
Volkswagen är inte bara sena i prisracet. De lär också få högst bot enligt Barclays. På Volkswagen väntar en bot på 5 miljarder euro för 2025. Därmed kan en fjärdedel av vinsten gå upp i rök. Det motsvarar priset för på 200 000 små elbilar. Renaults bot väntas stanna på 2 miljarder medan Mercedes, Ford och BMW kommer undan med vardera 1 miljard euro. Några bilröster önskar att skjuta på böterna något år. Det möter genast kraftiga mothugg. Stellantis VD Carlos Tavares vill inte ändra spelplanen. ”Att ändra kraven skulle bara bromsa utvecklingen mot elektrifieringen som vi alla måste igenom”.
Årets Paris l’Auto har blivit ett nervigt vägskäl för den europeiska bilbranschen. På plats visas hela 200 nya eller kraftigt uppdaterade elektriska fordon. 14 miljoner jobb står på spel i Europa. Om år 2025 blir elbilarnas genombrott eller sammanbrott vet vi om ungefär ett år.
Ett annat krux är skeptiska bilköpare. Européernas köpkraft är körd i botten. Många har inte råd. Därför räcker det antagligen inte med billiga bilar. Bilfirmorna lär nästa år behöva skruva åt säljskruvarna på ovanligt smärtsamma sätt. Vi kan få se tilltag som kickback och minusräntor på bilköp. Reor på fordon med låg vinstmarginal ligger i korten. Någon lär säkert pröva ”köp två – betala för en”.
I slutet av nästa år stramas målsnöret åt ytterligare. Varje icke-såld bil får då en otvetydig prislapp. I ren självbevarelse kan bilfirmorna då börja dumpa ut billiga fordon, för att nå sina mål. Någon biljätte kan då övergå till rena billotterier och tillfälliga bilgåvor till familjer eller äldre och gratis bilpooler till unga. Allt för att firmorna ska dämpa ohyggliga böter och övervintra bortom 2025. Åren därefter blir allt enklare. Då har européerna betydligt bättre plånböcker, fler laddstationer och fler billiga bättre modeller finns till salu. Renaultchefen Luca De Meo muttrar en tydlig kommentar: ”Vi är besatta av våra kostnader.”
Leap T03 – 19 000 euro
Krisinsikten syns meter för meter i montrarna på Paris l’Auto. Mercedes och Volkswagen dominerar inte längre mässhallarna. Nio kinesiska märken är numera på plats med smått okända namn som Maxus, Sunwoda, Hongqi, GAC och Aito. Även Tesla är tillbaka i Paris efter sex långa års frånvaro. Bara de är en signal om att mycket el står på spel.
Allt extra strålkastarljus siktar nu på år 2025. Att dubbla försäljningen av elbilar blir det mest krävande steget för branschen någonsin. Sedan stiger kravet på el-volymerna inte lika häftigt, utan ”bara” 10 procentenheter per år. År 2030 ska nivån vara 60-70 procent elbilar.
Politikerna får också en släng av bildörren på Paris l’Auto. Peugeotchefen Linda Jackson menar att tullar inte hjälper. ”Europa behöver många fler laddstationer och riktade subventioner för små elbilar”. Ett öra som också tyska kanslern Olaf Scholz tycks ha lyssnat på, som plötsligt häromdagen från ingenstans började tala om subventioner på elbilar.
Bilfirmor utan märkbara elbilar rullar mot sotdöden. Här nämns forna jättar som Ford, Toyota, Honda och GM. De har idag bara enstaka procent el sin europeiska försäljning. De kan direkt få strypa sin försäljning av bensinbilar för att så konstgjort få upp andelen el.
Renault R5 – 25 000 euro
Alla högdjur tycks däremot inte se bilkrisen. På plats talade president Emmanuel Macron mest om Hypersquare – en fyraktig bilratt – i en fransk bil. Politikerna kan hur som helst bli vinnare i bilpressen. När priserna fullkomligt rasar om inte kraschar nästa år, lär vi få höra politiker klappa sig på axeln och påstå ”vi har fått ned bilpriserna”. Om det charmar grupper med gula västar blir intressant att följa.
De börjar bli bråttom. Att dubbla elbilsförsäljningen kräver en magi och trolleri utöver det vanliga. Mer sannolikt kommer biljättarna om ett år tvingas medge sitt pinsamma misslyckande. Där och då öppnas ett unikt köpfönster. Vi kan få tillfälliga och exempellösa subventioner till bilköpare. För året därefter blir allt så mycket bättre, enklare, mindre och antaligen ännu billigare. Ödesdigra månader väntar med andra ord. För inte ska Mondial L’Auto felläsas som Mort d’Auto. Bilens död.
Läs mer: Hemberg: Mångmiljarder till elnät – men planerna saknas
Läs mer: Hemberg: Svenskarna kan spara 50 miljarder – tack vare energikalaset
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla krönikor