”Marknaden kan bättre än så här”

Om människor i Sverige köper mindre av ofattbart billiga varor som produceras under vidriga förhållanden, så kommer det leda till bra saker. Inte nödvändigtvis i nästa kvartalsrapport från Biltema eller i Rustas rörelseresultat 2022. Men totalt sett, över tid, skriver Fredric Thunholm i en krönika.
Fredric Thunholm skriver en krönika om konsumtion lagom till jul och Black Friday.
Du har, med 99,9% säkerhet något från Yiwu i ditt hem. skriver Fredric Thunholm. Foto: AP Photo/Eugene Hoshiko/TT och Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT /

Det lackar mot jul och jag vill börja med att säga att jag inte tror att människan är ond i grunden, tvärtom, jag tror att vi är ett rätt hyggligt släkte. Vi är ju också superbra på forskning och ny teknik. Överlägsna på jorden! Delfiner, bläckfiskar och fåglar är kanske smarta men vi är verkligen mycket smartare.

Utvecklingen accelererar och vi kan redan idag göra otroliga saker. Skicka upp en Tesla i rymden, skicka upp Jeff Bezos i rymden. Okej, han var inte riktigt i rymden, men han var jättelångt uppe. Nästan lika högt upp som den där gubben som fick betalt av Red Bull för att hoppa fallskärm från rymden. Kommer du ihåg honom? Red Bull är en energidryck som äger fyra professionella fotbollsklubbar och gör filmer med skidåkare på Youtube.

Människan kan bota sjukdomar, göra regnkläder som kan andas och sexrobotar som kan konversera. Vi har internetcasinon, influencers, ansiktsigenkänning och det finns folk som kan sätta på sin kaffebryggare med en app i sin telefon. Kan du tänka dig det? Ligga i sängen på morgonen, klicka på mobilen, du kommer ut i köket – kaffet klart!

PLASTDIADEM FRÅN YIWU

Det lackar mot jul, som sagt, vi ska bara passera Black Friday och resten av Black Week först. 75% av allt julpynt i världen kommer från staden Yiwu och området runt omkring. I Yiwo finns en inomhusmarknad vars golvyta är som hela Södermalm i Stockholm. Där säljs saker till företag som sedan säljer dem i sin tur, i andra länder. Du har, med 99,9% säkerhet något från Yiwu i ditt hem.

En familj i en by utanför Yiwu investerar i en maskin som kan göra en sorts plastdiadem med plastdiamanter. Dottern i familjen gör diadem hela dagen, alla dagar. Diademen läggs i nätkassar som samlas upp av någon som säljer dom på marknaden i Yiwu. En kille eller tjej i Finspång eller Akalla fyller fem år och får ett diadem med plastdiamanter på av nån. Veckan efter är det glömt. Diademet reste tvåtusen mil på en båt.

Jag tror människan är en hyvens prick men jag tror också att vi har kommit för långt från allt. För långt från Yiwu. För långt från våra egna dammråttor som en RUT-subventionerad städerska tar hand om. För långt från platsen som killen som cyklade hem till dig med hamburgare bor på. För långt från begränsningar. Det är så tråkigt med begränsningar.

FALSK LYCKA OCH 20% RABATT PÅ NELLY.COM

Avsnitt nummer 190 av podcasten Ångestpodden har rubriken ”Falsk lycka genom konsumtion” och i beskrivningen av avsnittet tackar duon bakom podden sin sponsor Nelly.com och tipsar att man får 20% rabatt med rabattkoden ÅNGESTPODDEN20. Och varför ska man inte kunna lyssna på ett avsnitt om överkonsumtion och brev från kronofogden och dessutom kunna göra en bra deal på fräscha outfits? Du kan hålla två tankar i huvudet samtidigt hoppas jag? Du är ingen bläckfisk eller delfin.

När jag skriver det här, har Sverige två matcher kvar att spela i kvalet till herrlandslagets världsmästerskap 2022. Spänningen är olidlig, kommer vi kunna rå på Spanien i kampen och förstaplatsen och direktkvalificering till mästerskapet?

Mästerskapet köptes av Qatar som mutade FIFA, precis som Ryssland hade mutat till sig VM 2018 och matcherna kommer att spelas på gravarna för de (minst) 6 500 gästarbetare som dött under bygget av alla VM-arenor. Mästerskapet sponsras stolt av Budweiser, Hisense (kinesisk TV-tillverkare), McDonalds och Vivo (kinesisk mobiltillverkare).

Någon berättade om hur nätapotek i New York samarbetar med gig-jobbs-budfirmor och de kan köra ut beställningar till folk inom en halvtimma. En annan sa att det väl inte är konstigt, när en pizzeria kan baka din pizza och köra hem den på samma tid. Plåster och D-vitaminer behöver inte ens bakas ju.

I ett reportage i Expressen avslöjas att varor som säljs av Rusta, Clas Ohlson, Ö&B, Jula, Biltema, Dollarstore och Gekås tillverkas under dåliga förhållanden. Man får tydligen inte bra betalt om man jobbar 14 timmar om dygnet vid en maskin och tillverkar en skiftnyckel, en ljusslinga eller en grilltång som sedan skeppas till andra sidan världen och säljs för 39 kronor.

Klädtillverkarna borde vara safe ändå va? 69 kronor för en t-shirt borde innebära både fair arbetsvillkor och omtanke om miljön? Puh!

SKODA, NIVEA OCH TISSOT VISAR ATT DET GÅR

Nej, vi är verkligen inte onda men vi gör ändå en del dåliga saker. Vi utnyttjar andra människor och framför allt lurar vi oss själva att tro att det är så här det ska vara. Att systemet inte är perfekt men att det är för stort att kunna göra något åt.

Vi tror att vi inte har makten att påverka. Men det har vi ju. Skoda, Nivea och Tissot vägrade sponsra hockey-VM 2021 om det gick i Belarus – så då flyttades hela VM till Lettland. Om Budweiser, Hisense, McDonalds och Vivo skulle ställa samma ultimatum mot FIFA, så blir det inget VM i Qatar. Så enkelt är det.

Kanske tror inte ens McDonalds att de kan påverka någon. Kanske bryr de sig helt enkelt inte om mutor och döda arbetare. Jag tror själv att de fyra huvudsponsorerna kommer att hamna i en skitstorm om de inte agerar.

Om människor i Sverige köper mindre av ofattbart billiga varor som produceras under vidriga förhållanden, så kommer det leda till bra saker. Inte nödvändigtvis i nästa kvartalsrapport från Biltema eller i Rustas rörelseresultat 2022. Men totalt sett, över tid.

Kanske tycker du som läser det här att jag är naiv som tror på förändring. I så fall blir jag besviken. Tror du inte marknaden är bättre än så? Tror du inte människan är bättre än så? Tror du att det här är det bästa vi kan?

För övrigt finns det massor av begagnat julpynt att köpa på loppisar, Tradera, Blocket och andra second hand-sajter. Börja där, vet jag.

Yiwu klarar sig. Du klarar dig.

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold