Fredric Thunholm: Jag är hemsk men det är du också 

Vi köper sopor med viss fördröjning, skriver Fredric Thunholm, i en attack på konsumismens själlöshet. Han konstaterar vidare att han är en förskräcklig människa, som dömer och moraliserar.  
Fredric Thunholm: Jag är hemsk men det är du också  - Nirmala Pariyar
Testa att ersätta konsumtion med något annat nästa år. Läs fler böcker, plocka fler blommor. Fiska eller gå ut i skogen. Lata dig. Det uppmanar Fredric Thunholm till. AP Photo/Niranjan Shrestha

Det finns en risk att jag, i mina texter, framstår som en bättre person än jag i själva verket är. Detta baserar jag på de snälla kommentarer jag får ibland, i möten eller mejl, och faktumet att jag inte råkat ut för något näthat att prata om. Visst, jag är bara människa, jag vill bli omtyckt. Men ändå.

DEN BEDRÖVLIGA MÄNNISKA JAG ÄR

Hur som helst. Jag tänker nu visa upp den bedrövliga människa som jag egentligen är. En sträng person med en moralsyn som är utdaterad; liksom på samma gång hopplöst gammaldags borgerlig och en naiv utopist. En drömmande men framför allt dömande, självrättfärdig person. Usch!

Men vi kan väl börja med lite siffror.

Amazon sålde mer än någonsin i Sverige under det man kallar ”Black Friday Week” (och som är 11 dagar: från 18 till och med 28 november) i år. Man anger inte ökningen i procent. I USA såldes, på själva den svarta fredagen, för 9,2 miljarder dollar i e-handeln, en ökning med 2,3% sedan ifjol.

2021 var tillväxten i Sverige 5,1% och Svenskt Näringsliv spår att den landar på 2,5% i år och 1,5% under 2023. Till och med när vi går in i en lågkonjunktur verkar vi kunna växa ekonomin. Detta är bra på många sätt. Hjulen måste ju snurra och så vidare.

TIOTUSEN NYA PRODUKTER VARJE DAG

Det är dumt att vi använder klädesplaggen vi köper sju gånger i snitt och att de produceras under slavliknande förhållanden. Det är trist att fabrikerna å ena sidan använder absurda mängder vatten i textilproduktionen och å andra sidan spyr ut gift i floderna.

Jag läser i en artikel i The Guardian hur kinesiska fast fashion-jätten Shein lanserar tiotusen nya produkter varje dag. Kul med entreprenörer, kul med företag som växer. Jag väljer att vara teknik- och framtidsoptimist nog att tänka att vi kanske klarar tillväxten. Ny teknik, nya sätt att rena giftutsläpp i floderna. Nya färger som inte skadar textilarbetare.

Det här med black Friday, ja, som nu alltså är på väg mot att bli elvadagarsveckan ”black week”. Det pratas mer och mer om black month nu och det enklaste vore kanske att göra hela det sista kvartalet svart. Efter Q3 kommer BQ, Black Quarter.

BILLIGA KLÄDER FÖRSTÖR OSS

Låt säga att vi fortsätter med hyperkonsumtionen och låter den accelerera ytterligare. Vi utgår samtidigt från att ny, otrolig, teknik gör att det blir hållbart, oavsett vilken takt vi håller. Och att de asiatiska textilfabrikerna inför 40-timmarsvecka, övertidsersättning, friskvårdsbidrag, yoga på tisdagar och AW på fredagar. Shein får pris som årets arbetsgivare.

Hade det varit bra? Det hade det väl?

Nej, jag tror tamejtusan inte det. För även om det i nuläget är si och så med hållbarheten i många branscher på global nivå, så tänker jag att hotet också är vad systemet gör med oss. De som syr billiga kläder far illa men jag är säker på att den som köper dem också far illa. Att vi som samhälle far illa.

Vi använder ett plagg i snitt sju gånger. Det är så fruktansvärt vulgärt. Billiga kläder, billiga saker, blir också saker utan värde. Det är inte värt något. Det är bokstavligt talat värdelöst. När du inte investerar varken tid eller pengar så investerar du heller inte känslomässigt. Du köper sopor, med en viss fördröjning.

En värld där tillväxten faller vore på många sätt superjobbig. Precis som alla förändringar är superjobbiga. Men – det där bygger ju på premissen att vi blir bättre som art, ju fler billiga jeans vi kan köpa. Om man ifrågasätter den premissen, kan en fallande tillväxt bli någonting bra.

HATA MIG PÅ RÄTT GRUNDER

Jag varnade inledningsvis för att jag är en förskräcklig person och så här långt in i texten kanske du håller med. Jag vill dock bli avskydd på rätt grunder. Jag har inte ett ekonomiskt perspektiv i första hand. Jag är inte ”vänster”, varken som skällsord eller i praktiken (om det inte är vänster med skäliga villkor för textilarbetare, förstås). Det här är mycket mer en estetisk hållning än en etisk. Det är det vulgära i konsumtionen som jag inte står ut med. Inte konsumtionen i sig.

Jag tror att vi mår bra av att spendera tid med sakerna vi tillskansar oss. Att ett plagg eller en möbel behöver några år för att kunna besjälas. Och att vi mår bra av att omge oss med – och klä oss i – besjälade saker.

Jag tror också att vi mår bra av begränsningar. Och att Shein, som ett nästan övertydlligt exempel, har som affärsidé att vara gränslösa.

SKÄRP DIG

Vi lever i en gränslös tid, i allt från black month-rekord och foodoracyklisternas trägna trampande, till film, teveserier, musik, poddar och porr. I högersvajpandets melankoli och i rutavdragens städpersonal. Vilken tomhet är vi rädda för? Kanske all tomhet. Går det att sluta vara konsument i första hand? Jag vet inte.

Vad skulle hända om vi bytte konsumtion mot tid? Alltså, istället för att arbeta mycket nog att kunna konsumera som vi gör idag, istället jobba lite mindre och använda våra plagg i genomsnitt trettio gånger. Varför låter jag som en, inte bara odräglig, men till och med galen person, när jag skriver det här?

Testa att ersätta konsumtion med något annat nästa år. Se vad det gör med dig. Läs fler böcker, plocka fler blommor. Fiska eller gå ut i skogen. Lata dig.

Skärp dig.

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla krönikor

Annons från Spotlight Group