Krönika
David mot Goliat
Det är lätt att bli ironisk när butikskedjan MQ, pressad av megakrafter som digitalisering och globalisering, lanserar ett second hand-samarbete med Myrorna som del i ett koncept att bryta en kraftigt negativ trend.
Känslan i Tomas Nilssons reportage om den svenska sällanköpshandel, sidan 14, är dock snarare att bolagen gör vad de kan för att komma ur trenden med butiksnedläggningar, ökande förluster och slaktade aktiekurser – men att de helt enkelt kämpar mot övermäktiga krafter. Nya butikskoncept kan kanske förlänga livet, men med konsumenter som kan ligga i soffan, knappa på mobilen och köpa billigt och bättre från internationella aktörer känns slaget på sikt ändå förlorat.
Lite av samma David mot Goliat-kamp beskriver intervjun på sidan 22. Även Casten Almqvist, vd för Bonnier Broadcasting med TV4, C More och MTV i portföljen, kämpar med megakrafterna digitalisering och globalisering, här i form av streamingjättar som Netflix, Amazon, Apple TV+, HBO Nordic och Disney. Kanske har Casten Almqvist och C More, med ett lokalt anpassat innehåll, bättre odds än svenska modebutiker. Det är dock onekligen även här lätt att bli ironisk när man ställer Netflix innehållsbudget på 6 miljarder dollar mot Gåsmamman och Ture Sventon.
Mer pr till prinsen
Prins Andrews icke-pr-regisserade intervju i BBC är ett bevis för att pr-konsulter, trots allt, har ett existensberättigande.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.