”Airbnb-helvetet”

KRÖNIKA Uthyraren slår sönder Stockholms bostadsmarknad utan egen risk.

Det ser ut som ett vanligt hyreshus i Stockholm: byggt på 1930-talet, fyra våningar, gulmålat, lite omsorgslöst renoverat.

Men inne i byggnaden är ingenting som vanligt.

Sedan huset i våras bytte ägare har ungefär hälften av de 17 lägenheterna gjorts om till lägenhetshotell. Utanför dörrarna sitter kodskåp där turister kan hämta upp sina nycklar.

Det har skapat problem för de kvarvarande hyresgästerna, 

”Ständigt nya ansikten i korridorerna. Spring i trappen. Nedskräpning. Oljud på natten. En gång fick polisen komma, då en turistfest spårade ur,” rapporterar lokaltidningen Stockholm Direkt, som har granskat affären. 

”Hyreshus har förvandlats till airbnb-helvete”, är rubriken på texten.

Historien om Airbnb är inte mer än tolv år gammal. Allt började med en konferens för industridesigners i San Francisco 2007.

Brian Chesky och Joe Gebbia, två nyinflyttade killar som känt varandra sedan college, fick reda på att hotellrummen i staden tagit slut.

De fick en idé. De bestämde sig för att under några dagar göra om sin lägenhet till ett litet bed and breakfast.

Tre gäster nappade på erbjudandet, och de fattiga entreprenörerna tjänade lite drygt tusen dollar tillsammans.

Det blev fröet till en större idé. Tillsammans med en kompis som tidigare jobbat på Microsoft byggde de en sajt och började sprida den bland vänner och på bloggar.

Tanken var att göra det möjligt för vem som helst att hyra ut ett rum eller en lägenhet.

»Det kan vara allt från ett tält till ett slott«, som de beskrev det.

Året efter slog sajten igenom på allvar. Först på South by Southwest-festivalen i Austin, sedan på Demokraternas konvent i Denver. De överfulla hotellen i staden gjorde att över 1 000 personer hittade boende genom den lilla sajten.

I dag finns sajten i över 190 länder, det går att välja mellan fem miljoner boenden, och företaget beräknas ha mer än 50 miljarder kronor i årlig omsättning. Någon gång nästa år väntas Airbnb börsnoteras i USA.

Ändå är vi fortfarande inte helt på det klara med vad affärsmodellen är.

Om man frågar en internetevangelist handlar det om det så omsusade begreppet delningsekonomi, och om att Airbnb, liksom andra internetbaserade marknadsplatser, dyrkar upp dolda ekonomiska värden – genom att möjliggöra uthyrning av underutnyttjade hus, bilar, båtar och andra dyra grejer.

”Det främsta skälet till att marknadsplatser på internet är så kraftfulla är att de knyter ihop aktörer som annars inte skulle kunna mötas. De låser upp värden som inte annars skulle existera. Med andra ord skapar de pengar ur tomma intet,” skriver riskkapitalisten Bill Gurley på sin blogg ”Above the Crowd”, som blivit lite av Silicon Valleys motsvarighet till Nya Testamentet.

Det ligger mycket i hans beskrivning. Men det går också att se den explosiva tillväxten för Airbnb, E-Bay, Uber, Hipcamp och andra liknande företag ur ett annat perspektiv.

Se bara på Bill Gurleys älsklingsinvestering Uber. Visst, plattformen knyter ihop förare och resenärer, men den för också över hela kapitalinvesteringen – alltså bilen – till föraren. Därmed påminner affärsmodellen mer en kedja av franchiserestauranger, där restaurangägarna tvingas stå för kostnaderna för en ny restaurang. 

De som arbetar för plattformen tar en betydligt större risk än plattformens ägare.

Airbnb tar franchisemodellen ett steg längre. Möjligheten till hyresintäkter gör att fastighetsägare över hela världen systematiskt har börjat bryta mot lagar och regleringar. 

De tar inte bara en ekonomisk, utan också en juridisk risk.

Några kvarter bort från ”Airbnb-helvetet” ligger fastigheten Silverfasanen 3. Sedan en tid har företaget Forenom tagit över driften och hyr nu ut lägenheterna på olika plattformar – i strid mot detaljplanen. Enligt lokaltidningen har verksamheten i huset därför blivit ett tillsynsärende hos Stockholms stad.

Här syns kraften i Airbnb:s affärsmodell. Över hela världen jobbar tiotusentals fastighetsägare och entreprenörer med att dyrka upp värden som tidigare varit låsta av politiska skäl. Ibland lyckas de, ibland lyckas de inte. Men oavsett vad som händer går plattformen helskinnad ur tvisterna.

Kaoset i Sverige har bara börjat. Allt fler hyresgäster – liksom bostadsrättsägare – kommer att få uppleva så kallade ”Airbnb-helveten”. Kombinationen av hyresreglering, låga boendeskatter och generösa ränteavdrag skapar en giftig cocktail som gör det extremt lönsamt att köpa fastigheter – eller enskilda bostadsrätter – för att hyra ut på Airbnb.

Det är mycket pengar det handlar om. Men det är inte pengar ur tomma intet.

Du har väl inte missat att vårt Black Weekenderbjudande på Affärsvärlden? Prova Sveriges främsta affärsmagasin till vårt extremt förmånliga erbjudande här.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Archelon