Kopparbergs: Nykter värdering

Är det hotet om hård Brexit som pressat Kopparbergs aktie ned i källaren? På lång sikt är det nog överdrivet och prislappen kring 10 gånger rörelseresultatet lockar för en konjunkturstabil verksamhet med starka varumärken.
Kopparbergs: Nykter värdering - 48c74746-25fc-41fb-b3eb-764f252a9afdfitcroph450q80upscaletruew800sca277d3489b3e39d6d717e7fd0ddd7098fdb1b31

Kopparbergs (150 kr) har fallit i kurs och jämför man nyckeltalen med en rad andra börsnoterade bryggerikoncerner börjar aktien nu sticka ut som rejält billig. Tabellen nedan visar att Kopparbergs värderas under 10 gånger rörelseresultatet jämfört med 13-19 gånger för jättarna i branschen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Kopparbergs -21,9 14,9 9,5 1,3 14,0 3,0
Carlsberg 0,8 19,2 12,9 2,0 15,2 3,0
Royal Unibrew 38,2 23,0 19,4 3,5 17,8 3,8
Anheuser-Busch -31,0 15,3 13,2 4,4 33,3 3,5
Heineken -5,0 18,3 14,4 2,5 17,1 4,5
Diageo 10,0 22,7 19,3 6,3 32,5 4,6
Constellation Brands -13,9 18,3 16,4 5,5 33,5 6,8
Molson Coors -19,3 12,7 13,5 2,0 15,2 0,0
Ambev -23,3 19,2 13,2 4,6 34,6 6,5
Genomsnitt -7,3 18,2 14,6 3,6 23,7 4,0
Källa: SvD Börsplus / Factset

Om Kopparbergs

Bryggeriet i Kopparberg var konkursmässigt när bröderna Dan och Peter Bronsman tog över verksamheten 1994. De valde tidigt att satsa på en lite sötare ciderdryck till skillnad från den torrare engelska cidern som annars var vanlig i Sverige.

Det visade sig ge enorm framgång och cidermarknaden i Sverige har expanderat från knappt 1 miljon liter 1996 till drygt 15 miljoner 2016. Kopparbergs har också nått stor framgång på den brittiska marknaden som 2016 konsumerade hela 950 miljoner liter cider. Kopparbergs produkter säljs bland annat till dagligvaruhandeln och Systembolaget samt till restaurangmarknaden.

Bolaget har i dag tre produktionsanläggningar: Kopparbergs Bryggeri (Kopparberg), Zeunerts Bryggeri (Sollefteå) och Sofiero Bryggeri (Laholm). Utöver cider brygger man även hel del öl bland annat under varumärken Sofiero och Höga Kusten. Koncernen har kring 400 anställda och börsvärdet är drygt 3 miljarder kronor.

Orsaken stavas Brexit där hotet om ett hårt utträde ur EU för Storbritannien skulle kunna sänka pundet och skapa allmänt besvär för Kopparbergs som har Storbritannien som en av bolagets viktigaste marknader.

Kopparbergs menar dock att de står väl rustade för en sådan händelse då exportprodukterna redan i dag i stor utsträckning produceras och tappas upp hos ett antal samarbetspartners på den brittiska marknaden. Bolaget fortsätter också öka inköpen i pund för att minska effekten av valutafluktuationer.

Med det sagt lär aktiekursen ändå ta stryk om Storbritannien helt och hållet skulle lämna EU utan några övergångsavtal på plats. Just nu sätter spelbolag sannolikheten för hård Brexit till en tredjedel. Vi har ingen bättre uppfattning än så men konstaterar att det är en risk man just nu måste leva med som investerare i Kopparbergs.

Håller ställningen i Sverige

Tillväxten på cidermarknaden i Sverige har stannat av senaste åren och när vi sist skrev om Kopparbergs noterade vi också att bolaget tappat marknadsandelar på Systembolaget, från 23 procent 2013 till 16 procent 2017.

Trenden tycks vara att de tre stora på cider och blanddrycker i Sverige (Kopparbergs, Carlsberg med varumärket Somersby och Åbro med varumärket Rekorderlig) har tappat andelar medan nya mindre uppstickare växer. Det förvånar inte särskilt då utbudet generellt har breddats och man tänker även lite på framväxten av allt fler ”hantverksmässiga” produkter och mikrobryggerier.

Men hittills under 2018 talar Kopparbergs om att man förbättrat positionerna på Systembolaget vilket ändå är positivt.

Avancerar i Storbritannien?

Vi har tidigare skissat på att åtminstone 30-40 procent av Kopparbergs omsättning kommer från Storbritannien som tillsammans med Sverige utgör de klart viktigaste marknaderna.

Hittills i år har man ökat försäljningen i Storbritannien och i dagligvaruhandeln har bolaget nått sin bästa position någonsin som det 14:e mest sålda varumärket, inräknat samtliga konkurrenter inom öl, cider, vin och sprit.

Samtidigt undrar vi om det inte finns en rätt kraftig sommareffekt här som gynnat cider som kategori. Tittar vi i stället på cider isolerat är Kopparberg näst störst och har visserligen växt med 6 procent i år men vi noterar att konkurrenterna Strongbow (marknadsetta) och Thatchers (trea) växer snabbare med 8 respektive hela 26 procent. Mätt mot bolagets direkta konkurrenter verkar Kopparberg alltså tappat andelar.

Kopparbergs
Börskurs: 150,00
Antal aktier (miljoner): 20,6
Börsvärde: 3 091 Mkr
Nettokassa: 13 Mkr
VD Peter Bronsman
Styrelseordförande Mikael Jönsson
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 2 050 2 112 2 175
– Tillväxt 7% 3% 3%
Rörelseresultat 287 296 304
– Rörelsemarginal 14,0% 14,0% 14,0%
Resultat efter skatt 201 207 213
Vinst per aktie 9,75 10,04 10,34
Utdelning per aktie 5,90 6,50 7,00
Direktavkastning 3,9% 4,3% 4,7%
Operativt kapital/omsättning 36% 36% 36%
Nettoskuld/EBIT -0,7 -0,9 -1,1
P/E 15,4 14,9 14,5
EV/EBIT 10,1 9,5 9,1
EV/Sales 1,4 1,3 1,3

Andra tillväxtförhoppningar?

Med starka positioner men halvljumma tillväxtförutsättningar i Sverige och Storbritannien får man sätta hoppet till satsningar på andra marknader som Australien och USA. Det är små men växande cidermarknader och i Australien har Kopparbergs till exempel en rätt okej position som tål att utvecklas.

Det går nog att växa här kommande år men då cider är en relativt okänd produkt utanför Europa har vi ändå svårt att räkna in några lätta segrar.

Pubkonceptet John Scott’s är ett annat fokusområde för tillväxt men det sätter snarast ett frågetecken kring hur man väljer att allokera kapital. Apropå kapitalallokering kan man också påpeka att rätt mycket pengar går åt till att underhålla och effektivisera bryggerierna snarare än till tillväxtinitiativ eller aktieutdelningar.

Slutsats

Även med låg tillväxt och hot om Brexit är aktien billig. Mycket av avkastningspotentialen i Kopparbergs hänger dock på att aktien ska få en högre värdering än i dag.

För en konjunkturstabil verksamhet med starka varumärken i en växande kategori är det inget konstigt med en multipel på 13 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) och då är uppsidan närmre 50 procent på två till tre års sikt.

Samtidigt är nog den viktigaste triggern för en högre värdering på kort sikt hur Brexit-förhandlingarna fortlöper och det är en faktor som vi har svårt att sia om. På längre sikt borde dock utmaningarna gå att hantera oavsett utfall här.

För den som accepterar de förutsättningarna lockar ändå prislappen så pass att vi vågar oss på ett köpråd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET