Kommentar Bilia
Volvo rullar vidare – utan Bilia
Bilia (95 kr) är en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt och Dacia. Bolagets serviceaffär står för ungefär 75% av koncernens rörelsevinst.
I början på september förvärvade Volvo Cars en konkurrent till Bilia, nämligen Upplands Motor och deras nio anläggningar. Samtidigt köpte Volvo även bilkedjan Bra Bil (Volvo Cars ägde sedan tidigare 50% av bolaget).
Volvo Cars ambition är att öka andelen sålda bilar på nätet. Målsättningen är att sälja 50% av sina globala volymer online år 2025 och att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse.
I samband med nyheten i september slopade vi vårt lyckosamma köpråd i Bilia och intog en neutral hållning då osäkerheten i Bilia ökat rejält. Denna analys finns länkad här bredvid.
Igår kväll kom nästa kalldusch. Volvo har sagt upp återförsäljaravtalen med Bilia i Sverige och Norge. Uppsägningstiden är två år och avser både bilaffären och serviceaffären för Volvobilar. Verksamheten kommer bedrivas vidare som tidigare under uppsägningstiden. Övriga marknader påverkas inte.
Aktien är i skrivande stund ned cirka 25% på beskedet. En parentes i sammanhanget är att Bilia mottog uppsägningen från Volvo redan torsdagen den 19 november. Men meddelade aktiemarknaden först på måndag kväll. Märkligt.
Factset konsensusprognoser | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 29 892 | 31 028 | 31 701 |
– Tillväxt | +1% | +4% | +2% |
Rörelseresultat | 1 435 | 1 396 | 1 427 |
– Rörelsemarginal | 4,8% | 4,5% | 4,5% |
Resultat efter skatt | 970 | 1 031 | 1 061 |
Vinst per aktie | 9,60 | 10,20 | 10,50 |
Utdelning per aktie | 5,00 | 5,20 | 5,30 |
Direktavkastning | 5,3% | 5,5% | 5,6% |
Operativt kapital/omsättning | 17% | 17% | 17% |
Nettoskuld/EBIT | 1,0 | 0,8 | 0,4 |
P/E | 9,9 | 9,3 | 9,0 |
EV/EBIT | 7,6 | 7,6 | 7,2 |
EV/Sales | 0,4 | 0,3 | 0,3 |
Kommentar: Prognoserna ovan är ett genomsnitt från databasen Factset och är inte reviderade utifrån Volvo-avtalet. |
Om Bilia
Bilia har ungefär 140 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten Netbil.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har cirka 5000 anställda. Bolaget säljer cirka 100 000 bilar per år. Ungefär hälften är nya bilar och den andra hälften begagnade.
Bilias omsättning avseende försäljning av nya Volvobilar i Sverige och Norge uppgick till 6,4 miljarder 2019. Det motsvarar 22% av Bilias totala omsättning som ifjol uppgick till 29,5 miljarder kronor. Täckningsbidraget uppgick till 80 Mkr. Intjäningen är cirka 65 Mkr enligt Bilias VD Per Avander. Det operativa rörelseresultatet för koncernen som helhet 2019 var 1193 Mkr jämförelsevis.
På morgonens telefonkonferens sa VD Per Avander att uppsägningen är lite förvånande. Bilia har levererat på de KPI:er som finns och har en hög kundnöjdhet enligt Avander. Bilia står för ungefär 30% av Volvos försäljning i Sverige. Ingen annan Volvo-återförsäljare verkar vara uppsagd av Volvo.
Bilia meddelar samtidigt att de kommer ansöka om förnyad auktorisation för verkstadstjänster. Det omfattar service- och skadeverksamhet. Ledningen i Bilia verkar ganska säkra på att behålla serviceaffären. Hur det blir återstår att se.
2019 omsatte Bilias serviceaffär cirka 7 miljarder kronor med en rörelsemarginal på 15,6%. 4 miljarder kronor avser reparation och service av Volvobilar. Med andra ord en betydande del.
Försäljning av begagnade bilar omfattas ej av återförsäljaravtalen och kommer således inte påverkas av uppsägningen. Marginalen på begagnade bilar sägs dessutom vara bättre relativt nybilsförsäljning. Även om nybilsförsäljningen inte är så lönsam så fungerar den som en inkastare till den höglönsamma serviceaffären.
Det negativa signalvärdet av uppsägningen är större än de ekonomiska konsekvenserna på kort sikt. Många biltillverkare verkar vilja ha kontroll över hela värdekedjan från produktion till försäljning och kanske även serviceaffär.
Andelen så kallade “showroom” ökar och fler och fler beställer sina bilar på nätet. Här är amerikanska Tesla drivande. Även Volvo-ägda Polestar (elbilar) har en sådan satsning. Å andra sidan kommer det sannolikt också finnas plats för traditionell bilhandel på sikt. Även om den andelen kommer minska. Apropå elbilar så kräver dessa inte lika mycket service. Det är också ett långsiktigt hot mot serviceaffären.
Inget ont som inte har något gott med sig, lyder det gamla ordspråket. Det bästa scenariot för Bilia skulle vara om bolaget får förnyat förtroende avseende auktorisation för verkstadstjänster hos Volvo. Den traditionella nybilsaffären binder en hel del kapital till låg marginal.
Bilia framhäver att de fortsatt väntas nå sina finansiella mål. Strategin framöver är att intensifiera arbetet med den viktiga serviceaffären samt att växa försäljningen av begagnade bilar. Bilia avser även fortsätta bolagets påbörjade arbete med att växa med resterande befintliga varumärken. Den uppenbara risken är att även befintliga varumärken går i Volvos fotspår på sikt med ökad direktförsäljning. Det skulle vara mycket negativt.
Vi är fortsatt neutrala till Bilia-aktien.
Bilia tio största ägare | Andel |
Investment AB Öresund | 9,59% |
Mats Qviberg | 5,50% |
Anna Engebretsen | 4,87% |
Eva Qviberg | 4,37% |
C WorldWide Asset Management | 3,38% |
Handelsbanken Fonder | 3,12% |
Norges Bank | 2,99% |
Jacob Qviberg | 2,74% |
Bilia AB | 2,59% |
Vanguard | 2,07% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser