Vertiseit: Förvärvar Visual Art

Vertiseit som är verksamma inom digital skyltning förvärvar den svenska konkurrenten Visual Art för 457 Mkr. Affären dubblerar koncernens storlek. Prislappen ligger ungefär i linje med andra tidigare förvärv.
Vertiseit: Förvärvar Visual Art - Visual Art
Vertiseit förvärvar Visual Art som levererar digitala skyltar (exempelvis menyer) till kunder som Circle-K och Preem.
Kommentar Vertiseit
Vad: Förvärv av Visual Art
Aktien: +7,3% (onsdag)
Råd: Neutral

Vertiseit (48,40 kr) är en aktör inom digital skyltning. Bolaget säljer skärmar och mjukvarulösningar (Grassfish och Dise) samt tillhandahåller service och installation.

Några exempel på kunder är Bosch, Vodafone, Lindex, Hemköp, Svenska Spel och Lidl. Uppdragen handlar om att utrusta butiker med skärmar som visar marknadsföring. Lösningar används även inom kollektivtrafiken och finns på bussar, tåg eller vid hållplatser.

Vertiseit grundades 2008 och har huvudkontor i Varberg. Aktien noterades på First North i maj 2019 (teckningskurs 15,30 kr).

Vertiseit har uppvisat stark tillväxt senaste åren, både organiskt och via förvärv. I maj 2021 förvärvades österrikiska bolaget Grassfish för knappt 140 Mkr. Börskollegan MultiQ förvärvades för omkring 200 Mkr i början av 2022.

På rullande tolv månader vid halvårsskiftet i år omsatte Vertiseit 363 Mkr (varav hälften är återkommande SaaS-intäkter). Ebitda-marginalen före engångskostnader var knappt 23%. Medan “Cash Ebitda-marginalen” (som skall avspegla kassaflödet) var drygt 16%.

Köper Visual Art

Igår eftermiddag (2/10) meddelade Vertiseit att de förvärvar den svenska konkurrenten Visual Art. Köpeskillingen uppgår till 457 Mkr på skuldfri basis.

2023 omsatte Visual Art 345 Mkr med en Ebitda-marginal på 9%. Enligt Visual Arts årsredovisning för 2023 ägs bolaget till hälften av svenska investerare samt till hälften av brittiska Ocean Outdoor, som förvärvade Visual Art hösten 2019, mer om det senare.

Mer om Visual Art

Visual Art grundades 1997 och har 120 anställda på åtta marknader. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Erbjudandet omfattar rådgivning, teknisk expertis, design och konceptutveckling, innehållsproduktion, installation samt support av digitala skyltning. Totalt sett har Visual Art 73 000 mjukvarulicenser i 39 länder. Huvudsakliga marknader är Europa och USA.

Tanken är att Visual Arts skall drivas vidare under eget varumärke. Visual Art vuxit med 24% per år i snitt under 2021-2023. Hälften av försäljningen kommer från systemintäkter, 25% från konsultintäkter samt 25% är SaaS-intäkter. Under de senaste åren har det varit tal om att Visual Art ska noteras. Men nu blir det alltså Vertiseit som istället förvärvar bolaget.

Visual Art har en stark marknadsposition i Norden och beskrivs av ledningen i Vertiseit som pionjärer inom området för digital skyltning. På kundlistan finns bolag McDonald’s, ICA, 7-Eleven, Circle-K, Subway, Preem, SEB och Audi.

Tredje stora förvärvet

I termer av multiplar betalar Vertiseit 1,3x omsättningen (EV/Sales), 14,7x EV/Ebitda. Ebit-marginalen var drygt 2% ifjol för Visual Art.

Visual Art har årligt återkommande intäkter (på branschspråk kallad ARR) på 75 Mkr. I relation till ARR-värdet landade prislappen på 6,1x EV/ARR.

Innan förvärvet värderades Vertiseit själva till 2,9x omsättningen, 13,2x EV/Ebitda, 20,2x EV/Ebit samt EV/ARR 5,8x på rullande tolv månader per Q2 2024.

Tabellen nedan visar de större förvärv Vertiseit gjort senaste åren. Historiskt sett har bolagen köpts för cirka 1,6x intäkterna (EV/Sales), 5,3x ARR-värdet och 17,5x rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda).

Bolag Omsättning ARR Ebitda-marginal Ebit-marginal Köpeskilling EV/S EV/ARR EV/Ebitda EV/Ebit
Visual Art (okt 24) 345 Mkr 75 Mkr 9,0% 2,2% 457 Mkr 1,3x 6,1x 14,7x 60,9x
MultiQ (jan 22) 166 Mkr 50 Mkr 4,7% 0,2% 197 Mkr 1,2x 3,9x 25,5x >100x
Grassfish (maj 21) 57,5 Mkr 23,4 Mkr 19,3% Okänt 136 Mkr 2,4x 5,8x 12,2x Okänt
Totalt / (snitt) 568 Mkr 148 Mkr (8,8%) e.m 790 Mkr (1,6x) (5,3x) (17,5x) e.m

Mer om transaktionen

Köpeskillingen består dels av kontant betalning som finansieras genom ny skuld och eget kapital. Dels av emission av B-aktier samt teckningsoptioner som ger säljarna rätt att teckna upp till en miljon B-aktier i Vertiseit. Grundare och tidigare aktieägare i Visual Art kommer återinvestera motsvarande cirka 50 Mkr i Vertiseit genom att kvitta del av köpeskillingen mot B-aktier i Vertiseit.

Vertiseit tar upp en långfristig kreditfacilitet på 225 Mkr från Nordea och gör samtidigt en riktad nyemission på 250 Mkr till Bonnier Capital, som blir ny huvudägare i Vertiseit. Bonnier äger sedan våren 2024 cirka 1,6% av aktierna i Vertiseit. Teckningskursen i den riktade emissionen uppgår till 42,20 kr vilket baseras på en rabatt på 5% jämfört med snittkursen senaste 90 handelsdagarna från 13 maj till 17 september 2024. Emissionen medför en utspädning om cirka 20,5% av antalet aktier och cirka 11,7% av antalet röster i Vertiseit.

Dessutom emitteras teckningsoptioner till en teckningskurs om 7,22 kr per teckningsoption. Vilket ger innehavarna (säljarna av Visual Art) rätt att teckna 1 miljon-aktier i Vertiseit till kurs 65 kronor under oktober 2027.

Formellt sett är den riktade emissionen beroende av ett beslut på en extra bolagsstämma. Om emissionen godkänns kommer Bonniers ägarandel i Vertiseit uppgå till cirka 17,7%. Säljarna av Visual Art som delvis återinvesterar köpeskillingen kommer äga 4,1% av Vertiseit.

Vid halvårsskiftet 2024 hade Vertiseit en nettokassa på drygt 1 Mkr. Detta efter att bolaget gjort en riktad emission på 72 Mkr under Q2 2024 (teckningskurs 40 kr). Då kom några nya ägare in, bland annat Bonnier Capital, Andra AP-fonden och NEA Partners. Även befintliga ägare som Alcur FonderGrenspecialistenKL Capital och Nordea Fonder deltog.

2023 Vertseit Visual Art Pro forma
Omsättning 348 Mkr 345 Mkr 692 Mkr
Tillväxt 10% 22% 16%
Varav SaaS 178 Mkr 63 Mkr 241 Mkr
Tillväxt 30%
ARR 161 Mkr 67 Mkr 228 Mkr
Ebitda 59 Mkr 31 Mkr 91 Mkr
Ebitda-marginal 17% 9% 13%
Ebit 28,1 Mkr 7,5 Mkr 35,6 Mkr
Ebit-marginal 8,1% 2,2% 5,1%

Omsätter cirka 700 Mkr

På pro forma-basis omsätter den sammanslagna koncernen 692 Mkr för helåret 2023. Lönsamheten för Visual Art är lägre relativt Vertiseit-koncernen. Ebitda-marginalen på pro-forma nivå är cirka 13% medan Ebit-marginalen är drygt 5%.

I och med förvärvet stärker Vertiseit sin position i Europa med ökad närvaro i Norden, Storbritannien samt de tyskspråkiga länderna (DACH). Men även i Spanien. Visual Art har även kontor i Chicago och totalt sett har koncernen efter sammanslagningen 270 anställda.

Som med många andra förvärv finns potential till synergier av olika slag. Visual Art kommer att drivas vidare som varumärke och fristående bolag inom koncernen. Visual Art är också starka inom segment som exempelvis snabbmatsställen vilket kompletterar Vertiseit på ett bra vis.

I april i år anordnade Vertiseit en kapitalmarknadsdag och presenterade nya finansiella mål. Se faktarutan intill.

Mål för perioden 2025-2032

  • 1 miljard kronor i årligt återkommande intäkter (ARR) vid utgången av 2032. Det innebär en årlig ARR-tillväxt överstigande 20% under perioden (CAGR). Tidigare var målet en ARR-tillväxt på minst 25% årligen. Samt 200 Mkr i ARR vid utgången av 2024.
  • Ebitda-capex-marginal överstigande 35% vid utgången av 2032. Förut var målet minst 30% Ebitda-marginal vid utgången av 2024.
  • Årlig vinsttillväxt, mätt som Ebitda-Capex per aktie, överstigande 25% (CAGR).
  • Årlig Net Revenue Retention (NRR) överstigande 100%

Målen sträcker sig nu ända fram till år 2032. Det är långt. Att ha långsiktiga mål är inte fel. Samtidigt hade nog också varit bra om Vertiseit haft mål för den kommande tre åren exempelvis. Det blir mer konkret och enklare att räkna på och relatera till.

På pro forma-nivå uppgår ARR-värdet nu till 254 Mkr, så målet om att ha minst 200 Mkr i ARR vid utgången av 2024 är uppfyllt. Bolagets ambition är att bli det globalt ledande bolaget inom Digital In-store. På pro forma-nivå på R12M värderas Vertiseit till 2,3x omsättningen och drygt 17x rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda) efter förvärvet.

Ocean Outdoor

Brittiska Ocean Outdoor förvärvade Visual Art september 2019 för drygt 670 Mkr. I november 2019 köpte Ocean Outdoor upp AdCityMedia, som var noterat på First North, en affär värd 310 Mkr. Ocean Outdoor blev i sin tur själva uppköpa av riskkapitalbolaget Atairos Management våren 2022 i en affär värd 771 miljoner dollar.

Det har skett en del konsolidering bland bolag inom digital skyltning senaste åren. PE-bolaget Hanover Active Equity Fund förvärvade svenska ZetaDisplay juni 2021 för knappt 3x intäkterna.

Brittiska Ocean Outdoor gjorde en del förvärv hösten 2019 (se faktarutan intill) och blev sedan själva uppköpta av ett PE-bolag.

Så sent som i början av september ingick Ocean Outdoor och Visual Art ett avtal värt 100 Mkr. Det innebär att Visual Art kommer att förse Ocean Outdoors verksamhet i Norden med digital signage och SaaS-tjänster. Nuvarande avtal förlängs med 36 månader till 2028.

Köpare Förvärvsobjekt Tidpunkt Transaktionsvärde EV/S EV/Ebitda
Atairos Management Ocean Outdoor April 2022 771 miljoner dollar 4,5x 12,3x
Hanover Active Equity Fund ZetaDisplay Juni 2021 ~750 Mkr 2,8x 18,3x
Ocean Outdoor AdCityMedia November 2019 308 Mkr 1,8x 9,5x
ZetaDisplay Gauddi BV Oktober 2019 ~71 Mkr 1,5x 8,7x
Ocean Outdoor Visual Art Sweden September 2019 670,6 Mkr 1,3x 13,0x
ZetaDisplay Webpro AS Maj 2018 50 MNOK 2,1x 12,2x
Källa: Bolagsrapporter Snitt: 2,3x 12,3x

Förvärvet av Visual Art är Vertiseits tredje förvärv – modell större – sedan noteringen 2019. Ledningen i Vertiseit verkar fått rätt bra snurr på både Grassfish och MultiQ. Dessutom har bolaget har även gjort ett par mindre förvärv. Även tidigare börskollegan ZetaDisplay är aktiva och konsoliderar marknaden.

Marknaden för digital skyltning är intressant ur flera perspektiv. Inte minst då den uppvisar en god underliggande tillväxt i takt med att alltfler bolag vill kunna vara konkurrenskraftiga både i fysiska butiker samt online.

Trots förvärven har Vertiseit en global marknadsandel på några procent. Tillväxt- och konsolideringsmöjligheterna är med andra ord fortsatt goda.

Att göra stora förvärv är dock inte helt lätt. Företagskulturen skall stämma. Risken finns att anställda i de förvärvade bolagen inte blir nöjda med de förändringar som görs. Samtidigt verkar strategin vara att driva vidare Visual Arts rätt självständigt, vilket kan minska risken något.

Vertiseit-aktien har gått starkt på börsen i år och mer än dubblerats. Efter den riktade emissionen i våras så har en del investerare säkerligen räknat med att Vertiseit skall slå till med ett förvärv. På de oreviderade analytikerprognoserna för 2025E (alltså exklusive förvärvet) värderas Vertseit till cirka 3 gånger omsättningen och 17,4x rörelsevinsten (EV/Ebit).

Multiplar Visual Art-förvärven Ocean Outdoor (sep 2019) Vertiseit (okt 2024)
EV/Sales 1,3x 1,3x
EV/Ebitda 13,0x 14,7x

Vertseit betalar ungefär samma prislapp i termer av multiplar som när Ocean Outdoor förvärvade Visual Art för fem år sedan.

I samband med Vertiseits Q3-rapport den 30 oktober kommer mer detaljerade information om förvärvet presenteras, uppgav ledningen på förmiddagens telefonkonferens. Vi har ett neutralt råd på aktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser