Kommentar Coronapandemin
Verkkokauppa: Finsk e-handel till lågpris
Verkkokauppa (EUR) | |
Börskurs: 2,72 EUR | Antal aktier: 45,1 m |
Börsvärde: 123 miljoner | Nettokassa: 19 miljoner |
VD: Panu Porkka | Styrelseordförande: Panu Porkka |
Börsplus huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 505 | 479 | 494 | 509 |
– Tillväxt | +5,5% | -5,0% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 11 | 10 | 11 | 13 |
– Rörelsemarginal | 2,2% | 2,0% | 2,2% | 2,5% |
Resultat efter skatt | 8 | 7 | 8 | 10 |
Vinst per aktie | 0,17 | 0,15 | 0,18 | 0,21 |
Utdelning per aktie | 0,21 | 0,15 | 0,18 | 0,21 |
Direktavkastning | 7,9% | 5,5% | 6,6% | 7,7% |
Avkastning på eget kapital | 21% | 16% | 18% | 21% |
Operativt kapital/omsättning | 3% | 2% | 1% | -1% |
Nettoskuld/EBIT | -1,7 | -3,4 | -3,7 | -3,8 |
P/E | 15,7 | 18,1 | 15,1 | 13,0 |
EV/EBIT | 9,2 | 10,8 | 9,5 | 8,1 |
EV/Sales | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Påverkan 2020? Låg, gissar vi. Bolaget verkar endast i Finland och nästan bara i e-handelskanalen. Största kategori är hemelektronik som kan påverkas negativt då det är sällanköpsvaror men positivt då produkter för mediakonsumtion och hemmakontor borde sälja bra.
Bolaget växer 5-6 procent innan coronakrisen. Vi skissar in ett tapp på 10 procent i Q2 och 5 procent för 2020. Detta bygger på att logistiken i Finland fungerar (vilket Posti uppger) och bolaget inte drabbas av stora soursingproblem. Konkurrensen på marknaden är hög och risken för prispress stor, vilket ger en konservativ vinstprognos.
Påverkan längre sikt? Troligen positiv. Migrationen till nätförsäljning kan påskyndas och andelen e-handel är något lägre i Finland än på många andra marknader. Verkokauappa kan dra fördel av det.
Stark balansräkning? Ja, bolaget har alltid drivits med stor nettokassa. Ca 19 miljoner euro i skrivande stund. Att betala årets utdelning på 0,214 euro/aktie ska inte vara några problem. Det ger hela 7,9 procent i direktavkastning.
Möjligheter i krisen? Ökad migration till nätet.
Insideraktivitet? Inte som vi känner till.
Fortfarande köpvärd? Bolaget är i en långsiktig trend av försämrade operativa nyckeltal, både vad gäller tillväxt och marginal. 2019 tappade rörelsevinsten 15 procent och marginalen sjönk till 2,2 procent (2,6%). Poststrejk i Q4 och tuffare konkurrens från de två andra hemelektronikkedjorna är förklaringen. Bolaget investerar för att ytterligare sänka sina kostnader. Vi tror att bolaget har möjlighet att stabilisera marginalutvecklingen från 2021 och behåller köprådet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser