Kommentar E-handel
Utmanande kvartal för e-handlarna
Fullvärderad
Boozt fortsätter tillsammans med RevolutionRace att växa fortast av e-handelsbolagen. Boozt kom med en omvänd vinstvarning inför bokslutet.
Boozt | Utfall 2022 | Prognos 2023 |
Omsättningstillväxt | 16,0% | Mellan 5-15% |
Justerat rörelseresultat | 285,6 Mkr | 275-375 Mkr |
Vi på Affärsvärlden anser bolaget är ett av de mest kvalitativa i sektorn. Värderingen är dock hög och mycket framgång är inprisat. Vi har slagit om till ett säljråd. Aktien kan vara intressant att hålla koll på om den skulle falla ned mot hundralappen.
Vid bokslutet i februari kom Boozt med en prognos för 2023. Tillväxttakten väntas bli mellan 5-15% under året, se tabell intill.
Tillväxtrevolution
RevolutionRace säljer friluftskläder via en direktförsäljningsmodell och noterades sommaren 2021. Bolaget har vuxit väldigt snabbt. En risk vi lyfte fram i senaste analysen från i januari är att bolaget kanske är överlönsamma. Bolaget har en rörelsemarginal kring 20% vilket är högst av samtliga näthandelsbolag. I augusti 2022 lämnade grundaren Pernilla Nyrensten VD-posten. Makarna Nyrensten har nyligen sålt aktier för 135 Mkr på kurser kring 37 kronor per aktie men är fortsatt näst största ägare med drygt 23% av aktierna i bolaget.
Bolaget har en nettokassa på cirka 30 Mkr. Aktien värderas till runt 13-14 gånger rörelsevinsten på 2022/2023E och vi höjde aktien till köp i slutet av januari.
Sedan årsskiftet har vi också synat Lyko. Bolaget växer snabbt. Kruxet är att värderingen fortsatt är rätt tilltagen (cirka 32 gånger rörelsevinsten för 2023E).
Sjunkande bruttomarginaler
Fyra av elva bolag uppvisade positiv tillväxt under fjärde kvartalet. Utöver de tre vi nämnt ovan så vände även Söder Sportfiske till positiv tillväxt i fjärde kvartalet. Desenio och Rugvista som använder sig av en direktförsäljningsmodell minskade omsättningen med 12-13% i Q4.
Åtta av elva bolag försämrade bruttomarginalen jämfört med Q4 2021. Medan CDON, Desenio och Lyko stärkte sina bruttomarginaler. Sex stycken bolag försämrade rörelsemarginalen och fem stycken bättrade den.
8% nedgång år 2022
Statistik från Svensk Handels e-handelsindikator visar att näthandeln sjönk med 9% på årsbasis år 2022. I oktober 2022 var nedgången 16%, 0% i november samt -3% i december.
Idag (21/2) publicerade även PostNord sin e-handelsbarometer. Enligt PostNord sjönk e-handeln med 7% under 2022. Mest tappade kategorin dagligvaror (-17%) som å andra sidan fick ett rejält uppsving under pandemin och växte 95% år 2020 och ytterligare 35% 2021. Barnartiklar och leksaker tappade 16%. Nedgången för hemelektronik var 10%, likaså för kategorin böcker & media.
Kläder & skor ökade med 2%. Mest gick det för apoteksvaror som uppvisade 10% tillväxt. Det verkar gå bra för nätapoteken som Apotea och Meds. Det sistnännda bolaget försökte notera sig i höstas genom en direktnotering, som dock drogs tillbaka på grund av svagt intresse (eller snarare hög värdering menar Afv). E-handelsandelen för apoteksvaror är 20% idagsläget. För kläder & skor är andelen 29% (31) jämförelsevis. Högst e-handelsandel har kategorin hemelektronik 47% (51).
Strukturaffär – inget fynd?
En stor strukturaffär annonserades i slutet av förra veckan då CDON meddelade att de går ihop med konkurrenten Fyndiq. Rent operationellt är detta troligen en bra sak för CDON då de blir nästan dubbelt så stora och kommer omsätta runt en miljard. Nu vill det dock till att bolagen får ordning på marginalerna. Vi har haft ett säljråd på CDON sedan i höstas. Efter affären intog vi en neutral hållning.
I mitten av januari meddelade Nelly att Ludvig Anderberg lämnar VD-rollen efter några månader på posten. Nelly har utsett Helena Karlinder-Östlundh till tillförordnad VD. Karlinder-Östlundh var tillförordnad VD från mitten av juni till mitten av augusti 2022 då Nellys tidigare VD Kristina Lukes fick sparken. Som lök på laxen aviserade Nelly i början av februari att de genomför en företrädesemission på 50 Mkr.
Rugvista säljer mattor på nätet och noterades våren 2021. Fjolåret var utmanande för bolaget då försäljningen sjönk 13,1% organiskt (+34,0% år 2021). Rörelsemarginalen var 11,7% (18,1). Håller analytikerprognoserna är aktien inte dyr kring 10 gånger rörelsevinsten. Rugvista har dessutom en nettokassa på 112 Mkr vid årsskiftet.
Balansräkning A och O
Just en stark balansräkning är särskilt viktigt nu när räntorna stiger. Boozt har störst nettokassa av samtliga e-handlare (668 Mkr). Pierce som säljer produkter för MC och motocross gjorde en företrädesemission i somras på cirka 350 Mkr och har nu en nettokassa på 136 Mkr.
Nelly ska som sagt ta in nya pengar i en emission. Footway har en svag balansräkning med 270 Mkr i skuld. Bolaget skall dessutom centralisera sina lager från Helsingborg och Kjula till Eskilstuna. Kostnaderna väntas minska med cirka 30 Mkr på årsbasis. Flytten medför kostnader av engångskaraktär på 30 Mkr och under 2023 och 2024 kommer Footway investera 50 Mkr i lagersystem och automation. Både Nelly och Bubbleroom har flyttat till nya lager senaste åren, men har ännu inte realiserat de kostnadsbesparing som bolagen bedömde innan respektive lagerflytt.
Sämst balansräkning har BHG Group och Desenio. BHG genomförde en riktad emission på 800 Mkr i december 2022 (teckningskurs 20,50 kr) för att minska skuldsättningen. Nettoskulden i relation till Ebitda uppgår nu till 3,3 gånger per 31 dec 2022.
Emissionsrisk
Desenio har en nettoskuld på cirka 1 miljard. Kvoten nettoskuld/Ebitda uppgår till hela 9,2 gånger per årsskiftet. Bolagets nuvarande obligation förfaller i december 2024. Räntan på obligationen är Stibor 3m + 5,5%. Risken är överhängande att Desenio kommer få svårigheter att refinansiera obligationen när den förfaller. Bolaget kommer troligen behöva genomföra en betydande kapitalanskaffning. Den som är satt i skuld är icke fri.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % | Nettokassa (-) / skuld (+) |
Boozt | -17,9 | 32,1 | 22,3 | 1,0 | 4,5 | 12,6 | -668,4 |
BHG Group | -83,8 | 24,0 | 19,7 | 0,4 | 2,2 | 6,8 | 1543,4 |
CDON | -35,8 | neg | neg | 2,3 | -3,1 | – | -200,1 |
Desenio | -80,4 | 6,4 | 11,7 | 1,3 | 11,2 | 10,2 | 999,0 |
Footway | -83,2 | neg | neg | 0,4 | -8,9 | – | 270,0 |
Lyko | -28,0 | 43,8 | 31,7 | 1,1 | 3,5 | 16,3 | 74,1 |
Nelly | -65,3 | neg | 99,1 | 0,3 | 0,3 | – | 197,8 |
Pierce | -71,4 | 45,1 | 56,2 | 0,3 | 0,5 | 11,8 | -136 |
RevolutionRace | -53,6 | 17,2 | 13,1 | 2,7 | 20,7 | 13,0 | -32 |
Rugvista | -49,8 | 15,2 | 10,5 | 1,4 | 13,5 | 10,8 | -111,8 |
Genomsnitt | -56,9 | 26,3 | 33,0 | 1,1 | 4,4 | 11,6 | 193,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser