Sinch: Dålig kommunikation

Det var kanske ödets ironi att kommunikationsbolaget Sinch fick problem med just kommunikationen under dagens presskonferens. Men det finns inget ironiskt i de senaste dagarnas kursfall.
Sinchs Oscar Werner.
Oscar Werner, VD för Sinch.

Kommunikationsbolaget Sinch kallade till presskonferens på tisdagsmorgonen. Två punkter stod på agendan. För det första skulle bolaget redogöra för de kostnadsjusteringar som gjorts under måndagskvällen. För det andra skulle man kommentera på den kritiska blankarrapport som hade fått aktien att falla 27% under måndagen.

Det massiva intresset från investerarkollektivet gjorde att telefonlinorna kollapsade. Merparten av investerarna kom inte ens fram till callet, men vissa tursamma analytiker, som exempelvis de från Carnegie, fick hela showen serverad med tillhörande Q&A. Något anmärkningsvärt med tanke på att Sinch rapporterar nästa vecka och således är inne i en tyst period.

BLANKARANALYS

Efter att bolaget sjösatt ett andra konferensförsök kl 13.00 lyckades man släppa in samtliga åhörare då kommunikationssystemet bytts ut (man använde sig båda gånger av externa leverantörer, nota bene).

Ledningen var tydliga med att man motsätter sig den analys som skrivits och publicerats av den relativt okända blankarfirman Ningi. Ningis professionalitet kan diskuteras. Blankarfirmans anonymitet har tidigare kritiserats av den tyska finansinspektionen Bafin, bland annat på grund av avsaknad av kontaktuppgifter.

Analysen fokuserar bland annat på att Sinch har redovisat sina upplupna intäkter som bokförda kundfordringar. Strikt definierat uppstår en intäkt vid faktureringstillfället, men om arbetet har utförts eller varan skickats är intäkten upplupen fram till det att fakturan skickas. Om intäkterna redovisats på rätt sätt skulle de upplupna intäkterna ha ökat med 332% under 2021 i stället för att minska med 25%, enligt Ningi.

Blankarfirman menar att Sinchs redovisning har lett till att bolaget har spetsat sitt resultat med flera miljarder.

”Genom att bokföra upplupna intäkter som ofakturerade kundfordringar i stället för upplupna intäkter från kundkontrakt har resultatraden framställts felaktigt för att dölja bolagets aggressiva intäktsredovisning”, skriver Ningi i analysen.

“MISSLYCKANDE I VERKSAMHETEN”

Trots att Sinch motsätter sig att intäkterna skulle vara överdrivna så offentliggjorde man under måndagskvällen en justering av kostnaderna för sålda varor (KSV). Enligt bolaget har en intern granskning av leverantörsfakturor visat att värdet av de sammanlagda mottagna fakturorna överstiger de sammanlagda upplupna kostnaderna med 162 miljoner kronor. Denna granskning ska enligt ledningen ha varit en del av processen för att sammanställa rapporteringen för det andra kvartalet 2022, och alltså orelaterad till den blankarrapport som publicerades bara några timmar innan.

”Mot bakgrund av den ovanligt starka aktiekursrörelsen den 11 juli som följde på publiceringen av en tredjepartsanalys som diskuterade Sinchs resultat för 2021, har företaget beslutat att lämna ut denna information trots att de resterande delar av det kommande Q2-resultatet ännu inte har sammanställts. Även om tredjepartsanalysen inte diskuterar omvärdering av kostnad av sålda varor, hävdar den att intäkterna för 2021 är överskattade, vilket är något som Sinch starkt motsätter sig”, skrev Sinch i pressmeddelandet.

Omvärderingen kommer att ha en 162 miljoner kronor negativ påverkan på bruttoresultatet, ebitda och justerad ebitda, enligt bolaget. Avvikelsen motsvarar cirka 1,2 % av KSV för 2021. Den största delen av beloppet avser fakturor från sex specifika operatörer. Bolaget uppger inte hur stora operatörerna är i förhållande till omsättningen, men Affärsvärldens intryck från dagens call är att det handlar om större, globala spelare.

Bolagets ledning menar att denna boksföringsblunder är ett resultat av de många förvärv som bolaget gjort de senaste åren samt en hög tilltro till “manuella processer”. De många olika plattformarna har gjort att matchningen mellan kostnader och fakturor inte blivit rätt. KSV är genererad vid varje individuella SMS, men själva faktureringen kan ske upp till sex (eller fler) månader efter sändningstillfället.

VD Oscar Werner säger att han inte kan garantera att det inte kommer komma flera justeringar i KSV. Men han beskriver denna stora korrigering som ett misslyckande i verksamheten och att bolaget jobbar hårt för att det inte ska hända igen. Av de 162 miljoner kronor som justerats avser 40 Mkr immateriell nedskrivningar för detta misstag.

RAPPORTERAR NÄSTA VECKA

Aktien är ned drygt 40% sedan igår, måndag. Det summerar till ett totalt kursfall på 82% sedan nyår. Även om det låter blodigt handlas aktien fortsatt till höga multiplar. EV/Ebitda på rullande tolv månader ligger på 22x, vilket säger något om den hiskeligt höga värderingen i slutet av 2021.

Kombinationen av blankarrapport och efterföljande nedskrivningar gör att vi trots kursfallet inte känner någon vidare köplust i Sinch. Men det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver. Bolaget rapporterar sitt andra kvartal nästa torsdag, 21 juli.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group