Kommentar Saab
Saab: Har tagit ut segern i förskott

Saab B | |
Börskurs: 382,00 kr | Antal aktier: 540 mn |
Börsvärde: 206 280 Mkr | Nettokassa: 5 243 Mkr |
VD: Micael Johansson | Ordförande: Marcus Wallenberg |
Vi skrev om Saab (382 kr) i november. Trots att aktien redan länge hade gått starkt köpstämplade vi Saab, som vi tyckte stod väl positionerat för att bli vinnare på fortsatt stigande försvarsanslag.
Sedan dess har amerikanska utspel delvis ritat om kartan. Situationen är svår att förutspå och utvecklas fortfarande dagligen med nya uttalanden, men klart är att Europa lär behöva hantera den egna säkerheten i betydligt större utsträckning än tidigare.
Som följd talas det nu om ett decennium av tunga investeringar i det europeiska försvaret, där EU-kommissionens senaste försvarsplan hoppas kunna frigöra motsvarande 9 000 miljarder kronor genom lån och undantag från olika budgetregler.
Utvecklingen har gett försvarsaktierna ny glöd där Saab-aktien stigit med 56% sedan vårt köpråd i november. På många sätt är det motiverat och de europeiska försvarsbolagen lär ha mycket att göra under överskådlig framtid, troligen alldeles oavsett vad som händer i Ukraina.
Bolag | Andel försvar av omsättning | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Saab | 90% | 80% | 37,8x | 28,7x | 2,8x | 9,6% | 15,6% |
Kongsberg | 39% | 130% | 42,7x | 33,1x | 4,6x | 13,8% | 16,4% |
Rheinmetall | 71% | 180% | 38,7x | 26,1x | 4,1x | 15,8% | 28,2% |
Dassault Aviation | 62% | 65% | 20,8x | 21,9x | 2,1x | 9,4% | 18,9% |
Thales | 52% | 71% | 25,2x | 18,9x | 2,4x | 12,9% | 5,9% |
Leonardo | 75% | 122% | 24,8x | 18,6x | 1,6x | 8,6% | 4,8% |
BAE Systems | 98% | 27% | 21,1x | 16,7x | 1,8x | 10,9% | 11,6% |
Babcock | 74% | 39% | 14,0x | 10,6x | 0,8x | 7,5% | 4,3% |
Genomsnitt | 67% | 89% | 28,1x | 21,8x | 2,5x | 11,1% | 13,2% |
Källa: Factset / Sipri |
35 gånger rörelseresultatet
Samtidigt är nu allt större förhoppningar inbakade i prissättningen av Saabs aktie. Den värderas nu till 35 gånger 2024 års rörelseresultat vilket gör Saab till en av de dyrare försvarsaktierna. På analytikerestimaten för 2025E värderas aktien till knappt 29x rörelsevinsten.
Även om man tänker sig tre år med tillväxt omkring 15% årligen och rörelsemarginaler som stiger från dagens knappa 9% till 10,6% så faller ändå bara värderingen till strax under 20 gånger.
Man kan fundera på om en så hög värdering är befogad. Även om Saab kommer gynnas av fortsatt ökande försvarsanslag har bolaget också en del svagheter. Ett strukturellt grundproblem är att bolaget utvecklar avancerade vapensystem där investeringarna egentligen är för tunga för att bäras av den lilla Sverigemarknaden. Samtidigt har bolaget nått begränsad framgång i sina exportaffärer.
Ta stridsflyget som exempel där vi bedömer Gripensystemet som fjärde störst i Europa. Detta efter den amerikanska marknadsledaren F-35, det europeiska samarbetsprojektet Eurofighter Typhoon och det franska alternativet Dassault Rafale. Möjligtvis att Lockheed Martins F-35 kommer tappa mark om europeiska länder börjar överväga att välja bort amerikanska alternativ, men det är fortfarande inte uppenbart att Saab blir någon stor vinnare på det.
För Saabs ubåtar är framtiden troligen ännu mer osäker. Det kan också nämnas att bolaget inom affärsområdet Dynamics har en affär som troligen skulle kunna se viss minskad efterfrågan om det blir fred i Ukraina. Kassaflödet i Saab har historiskt inte heller varit det bästa.
Vi gillar Saab och bolaget har generellt goda förutsättningar. Men aktien har blivit dyrare än vad vi tycker är motiverat jämfört med andra stora försvarskoncerner. En sådan alternativ aktie vi gillar mer just nu är brittiska BAE Systems. Det bolaget har inte alls samma tillväxt (ca 6-8% årligen) men är med i några av västvärldens största försvarsprojekt och aktien värderas bara till 17 gånger rörelseresultatet. Vi slopar köprådet på Saab.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser