Så går det för e-handlarna

E-handelsbolagen har haft det tufft operativt under 2022 då marknadstillväxten bromsat in. Majoriteten av bolagen har nu hunnit rapportera räkenskaperna för årets tredje kvartal. Vilka rapporter sticker ut och hur skall man se på aktierna?
Så går det för e-handlarna - E-handlare.bild
Rapportdatum Q3 (rapportreaktioner inom parentes)
Footway (-2,7%) Fredag 14 oktober
Lyko (+17.0%) Tisdag 18 oktober
CDON (-0,3%) Torsdag 20 oktober
Nelly (-20,6%) Tisdag 25 oktober
Desenio (+25,1%) Onsdag 26 oktober
BHG Group (+1,0%) Torsdag 27 oktober
Boozt (+9,1%) Tisdag 8 november
RevolutionRace (2,0%) Tisdag 8 november
Rugvista Torsdag 10 november
Pierce Fredag 11 november

Stora rapportreaktioner

Rapportsäsongen fortsätter. Åtta av tio e-handelsbolag i denna sammanställning har hunnit rapportera räkenskaperna för tredje kvartalet.

Många e-handlare gynnades rejält under pandemin då näthandeln accelererade. Under 2020 landade den generella e-handelstillväxten i Sverige på hela 40%. Och följdes upp av ett starkt 2021 då tillväxten uppgick till 20%. I år har marknadstillväxten varit negativ (-8%) i svallvågorna av ökad inflation, högre räntor och därmed svagare köpkraft hos konsumenterna.

Först ut att bekänna färg var Footway som säljer skor och kläder. Bolaget har haft det tufft under de senaste åren och inte fått något tydligt uppsving under pandemin. Våren 2020 förvärvade Footway börskollegan Sportamore för cirka 440 Mkr (se Uppköpsguiden för mer info om budet).

Vi på Affärsvärlden har säljråd på Footways preferensaktie och har tidigare även haft säljråd på stamaktien. Footway är ett av få bolag i sektorn som inte tydligt redovisar den organiska tillväxten. Om bolag inte tydligt redovisar den organiska tillväxten så kan det vara ett tecken på att den är svag eller negativ. I Q3 minskade Footway intäkterna med 22,6%. Stor del är ett organiskt tapp då Footway gjort förvärv under det gångna året.

Lyko som både har e-handel (90% av intäkterna) och fysiska butiker har vuxit riktigt snabbt senaste åren. Bolaget säljer hårvårds- och skönhetsprodukter vilket är produktkategorier med låga returgrader. Tillväxten har varit relativt jämnt fördelad över åren. I Q3 var tillväxten drygt 15% och Ebit-marginalen landade på 4,3% (4,0). Aktien steg då 25% på beskedet.

Qliro-avknoppningarna

CDON Group ingick tidigare i Qliro-koncernen men verkar som ett separat självständigt börsbolag sedan 2 år tillbaka. Bolaget bedriver en av Nordens största marknadsplatser för e-handel. Ledningen håller på att fasa ut bolagets försäljning via eget lager och öka intäkterna via marknadsplatsen. På koncernnivå minskar intäkterna alltså fortsatt men det är som sagt ett medvetet val från bolaget. Vi på Affärsvärlden tycker aktien värderas alldeles för högt med tanke på den höga förlusttakten och att bolaget har en bra bit kvar till svarta siffror. Sedan oktober har vi ett säljråd på aktien.

Ett bolag som har det kämpigt operativt är Nelly (också en avknopping från Qliro-koncernen). Bolaget flyttade under förra sommaren centrallagret från Falkenberg till Borås, men har än så länge inte alls fått ut den effektivitet bolaget hoppats på. I somras fick tidigare VD Kristina Lukes sparken. Varje försäljningskrona i Nelly värderas lågt (0,4x). Bolaget har förbrukat sin nettokassa i rask takt och aktiemarknaden verkar orolig för en eventuell kapitalanskaffning. Stefan Palm som är VD och grundare av klädkedjan Lager 157 har köpt mycket aktier senaste året och sitter numera också i Nellys styrelse. Kanske kan Palm få ordning på Nelly?

I tabellen nedan finns en sammanställning över bolagens organiska tillväxt, bruttomarginal och rörelsemarginal på kvartalsbasis från Q1 2020 tills idag.

Motigt för D2C-bolagen

Desenio var ett av tre D2C-bolag (direct to consumer) som noterades under 2021. Bolaget säljer tavlor och posters direkt till konsument. Bolaget gjorde ingen traditionell IPO utan en direktnotering där handeln slogs på. Aktien har havererat fullständigt (-91% i år) då tillväxten klappat ihop. 2021 föll intäkterna 11% organiskt för Desenio. Bolaget har en stor obligation på 1,1 miljarder som förfaller i december 2024 (Stibor 3 m + 5,5%) och som aktiemarknaden oroar sig över. I Q3 2022 föll intäkterna 11% organiskt men rörelsemarginalen stärktes till 9,0% (7,3). Och den pressade aktien steg 25% på beskedet.

Ytterligare ett bolag som haft det kämpigt senaste året är BHG Group, förmodligen mest kända för deras sajt Bygghemma. BHG växte 34% organiskt år 2020. Ifjol sjönk tillväxttakten till knappt 13%. Tre första kvartalen 2022 har omsättningen minskat med 4,7% organiskt sett. BHG har startat ett kostnadsbesparingsprogram och skall spara 150-200 Mkr i kostnader på årsbasis samt minska bolagets lager.

Tillväxt-boozt

Boozt har vuxit snabbt senaste åren. Bolaget säljer kläder, skor och accessoarer från fler än 500 varumärkespartners. Fokus ligger på mellanpris- och premiumvarumärken. Boozt är ett av få bolag som trots en tuff marknad lyckats öka omsättningen jämfört med föregående år under årets tre första kvartal. I Q3 var tillväxten drygt 4% och rörelsemarginalen stärktes mot fjolåret och landade på 2,7% (0,6). Aktien belönades med en uppgång på drygt 9%.

RVRC Holding eller RevolutionRace är det andra D2C-bolaget som noterades ifjol. Bolaget säljer friluftskläder framförallt byxor via en direktförsäljningsmodell. Bolaget har rönt stora framgångar på de tyskspråkiga marknaderna men även i Norden. I mitten av augusti valde VD och grundare Pernilla Nyrensten att lämna VD-posten i samband med att bolaget presenterade rapporten för perioden april – juni (Revolution har brutet räkenskapsår). Rapporten var heller ingen höjdare och aktien föll då hela 35% på beskedet. Igår (8 november) presenterades rapporten för juli-september. Tillväxten var +8,5% medan rörelsemarginalen föll till 17,4% (28,0). Aktien steg 2%.

Idag 10 november rapporterar det tredje D2C-bolaget Rugvista som säljer mattor på nätet. Rugvista har likt Desenio och RevolutionRace haft det tufft under 2022. Försäljningen i Q3 minskade med 12,7% organiskt. Rörelsemarginalen sjönk till 13,0% (16,2).

Imorgon rapporterar Pierce Group som säljer reservdelar, tillbehör och accessoarer till motorcyklister. Pierce har också haft det kämpigt med svag negativ tillväxt i andra kvartalet samt förlust på rörelsenivå under både Q1 och Q2.

Den genomsnittliga tillväxten i Q3 var -3% medan medianen uppgick till -7% för de nio bolag som hitintills har rapporterat.

Nedan finns en liknande sammanställning som den tidigare fast siffror avser årsbasis.

28% organisk tillväxt i snitt

2017-2021 Medel Median
Organisk tillväxt 27,6% 25,3%
Bruttomarginal 48,1% 46,4%
Rörelsemarginal 6,0% 2,6%

Ackumulerat har bolagen vuxit organiskt med knappt 28% per år i snitt. Medianbolaget har uppvisat 25,3% organisk tillväxt. Högst tillväxt (78,9%) senaste åren kan RevolutionRace stoltsera med. Även Boozt (32,9%) och Lyko (27,0%) har uppvisat en imponerande tillväxt.

I snitt har bolagen en bruttomarginal på 48,1%. Högst marginal har Desenio (82,9%) och lägst har BHG Group (23,6%)

Senaste fem åren uppgår den genomsnittligen rörelsemarginalen för de tio bolagen till 6,0%. Medianbolaget har en marginal på 2,6%.

Av de tio bolagen så har Desenio bäst rörelsemarginal vilket hänger ihop med bolagets höga bruttomarginal. Exklusive de tre D2C-bolagen (Desenio, RevolutionRace och Rugvista) har de sju bolagen en rörelsemarginal på 1,3% i snitt och medianbolaget har 1,9% i marginal.

EV/Ebit 20,2 gånger i snitt

Många e-handelsbolag gynnas av kanalglidningen från traditionell handel till näthandel. Den gemensamma nämnaren förutom god tillväxt överlag är att många e-handlare dras med svag lönsamhet. En förklaring ligger i de höga returgraderna. Vissa klädbolag har returgrader uppåt 50%. Det får alltså tillbaka vartannat plagg. Trenden är dock att allt fler bolag börjat ta betalt för returer vilket minskar osunt köpbeteende där majoriteten av varorna skickas tillbaka.

Värdering 2023E Kursutveckling EV/S EV/EBIT
E-handlare -66,2% 1,2x 20,2x
Bygg- och renovering -52,8% 0,8x 10,6x
Kontraktstillverkare -3,9% 1,1x 11,5x
Medicinteknik -44,3% 4,1x 24,9x
Snitt -41,8% 1,8x 16,8x

Som grupp betraktat har bolagen haft det riktigt tufft på börsen det senaste året. Den genomsnittliga nedgången är -66,2%. E-handlarna har kursmässigt svagast utveckling jämfört med andra branscher som vi synat under de senaste veckorna, se tabell intill. Klicka på respektive sektor för att läsa branschsvepen.

I snitt värderas e-handlarna till 1,2 gånger omsättningen eller 20,2 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) på analytikerprognoserna för 2023E. Det är under snittet avseende försäljningsmultiplar (1,8x) men över avseende rörelseresultat (16,8x).

Vi tycker att Boozt är ett av de mest välskötta bolagen i sektorn. Boozt har en fin tillväxthistorik och stark marknadsposition i Norden.

Länk till senaste analys och råd, i vissa fall daterad, finns i kolumnen Bolag nedan.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Boozt (Neutral) -31,8 26,8 20,3 0,9 4,5 13,6
BHG Group (Köp) -79,1 16,9 16,5 0,5 2,9 0,9
CDON (Sälj) -44,1 neg neg 3,7 -3,9 3,8
Desenio (Neutral) -87,4 6,2 12,2 1,3 10,6 9,7
Footway (Neutral) -85,7 neg neg 0,4 -6,4 12,9
Lyko  -50,2 35,9 28,8 1,0 3,3 18,2
Nelly (Neutral) -68,5 neg 42,7 0,4 0,8 0,2
Pierce -79,6 18,4 20,7 0,4 1,8 10,0
RevolutionRace (Neutral) -61,8 14,3 11,0 2,3 21,3 8,5
Rugvista (Neutral) -74,3 13,4 9,1 1,0 10,7 2,9
Genomsnitt -66,2 18,8 20,2 1,2 4,6 8,1
Källa: Affärsvärlden / Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser