Rusta: Rustar för tillväxt

Lågpriskedjan faller ett par procent på börsen efter att ha redovisat räkenskaperna för det säsongsmässigt starka tredje kvartalet (nov-jan). Tillväxten var drygt 4% i jämförbara enheter. Bolaget fortsätter att rusta för tillväxt och har nu en rekordstor pipeline av butiker på gång.
Rusta: Rustar för tillväxt - Rusta Rydell
Kommentar Rusta
Vad: Q3-rapport (nov-jan)
Aktien: -4%
Råd: Neutral

Lågpriskedjan Rusta (73 kr) har gått starkt på börsen sedan noteringen hösten 2023 (teckningskursen var då 45 kr). Rusta säljer exempelvis produkter inom heminredning, gör-det-själv-redskap, hygien, städ, fritid och livsmedel (konserver, snacks m.m.). Bolaget verkar i segmentet mycket låga priser, brett sortiment men få val per produktkategori, samt relativt låg servicenivå.

Största ägare är grundarfamiljerna Forsgren och Forsell som äger 29,7% respektive 26,7% av aktierna i Rusta. Göran Westerberg är VD sedan 2012 och äger 2,8% av aktierna.

Koncernen som grundades 1986 har nu cirka 220 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland och omsätter 11,5 miljarder på rullande tolv månader. Totalt har Rusta cirka 4700 anställda.

Bolag Omsättning Tillväxt Rörelsemarginal
Rusta 11,5 Mdkr 4,4% 5,5%
Biltema 7,2 Mdkr 2,9% 6,6%
Dollarstore 4,4 Mdkr 4,9% 5,8%
Gekås/Ullared 4,9 Mdkr 7,2% 7,0%
Jula 6,3 Mdkr -8,4% 0,7%
Normal 2,7 Mdkr 36,3% 4,6%
ÖoB 4,1 Mdkr 0,8% -0,7%
Snitt: 4,9 Mdkr 6,9% 4,2%

Konkurrenter är bolag som BiltemaJulaEuropris (som också äger ÖoB), Tokmanni (som äger Dollarstore sedan 2023) samt Puuilo. Rusta uppger att de har kombinerad marknadsandel på 14% i Sverige, Norge och Finland. Andra konkurrenter är Clas OhlsonIKEA och stormarknader samt uppstickaren Normal. Dessa bolag har typiskt sett en rörelsemarginal kring 3-6%. Siffrorna i tabellen är för senaste tillgänglig räkenskapsår (2023 eller 2024).

67% private label

Egna produkter (private label) stod för 67% av koncernens omsättning senaste räkenskapsåret. Tanken är att locka kunderna med kampanjer på kända varumärken och se till att även sälja egna produkter med högre marginaler när kunderna strosar runt i butiken. Rusta lanserade e-handel år 2020. Näthandeln uppgår till ett par procent av de totala intäkterna.

Affärsmodellen kretsar kring hög kontroll på värdekedjan med stora inköpsvolymer och produktinköp utan mellanhänder. Det är så bolaget kan pressa priserna. Rusta har lokala inköpskontor i Kina, Indien och Vietnam. Centrallagret i Norrköping är spindeln i nätet varifrån majoriteten av produkterna distribueras till butikerna.

God tillväxthistorik

Lågprismarknaden har över tid tenderat att vara stabil och växer snabbare än den bredare detaljhandeln. Med inflation och mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten och fler konsumenter väljer att handla hos lågprisaktörer.

Rusta har brutet räkenskapsår som löper maj till april. Senaste decenniet har Rusta vuxit runt 12% per år i snitt, huvudsakligen organiskt. Merparten av tillväxten kommer från butiksöppningar. I grova drag har en tredjedel av tillväxten skett genom ökad försäljning i befintliga butiker.

Målsättningen är att växa med 8% per år framöver varav 3% i jämförbara butiker. Senaste tre åren har den jämförbara tillväxten varit knappt 5% per år i snitt. Bolaget har under de senaste åren öppnat 10-15 nya butiker per år. Marknadssegmentet som Rusta adresserar har typiskt sett vuxit med 7-8% årligen historiskt sett.

Vidare är ambitionen att nå en Ebita-marginal på 8% på medellång sikt (3-5 år). Vi på Afv anser att Ebita-marginalen exklusive positiva effekter från IFRS 16 är det mest relevanta lönsamhetsmåttet. Mätt på så vis har Ebita-marginalen varit 6,1% i snitt senaste tre åren och ligger på 5,4% på rullande tolv månader. Rusta har som ambition att dela ut 30-50% av vinsten.

Faller efter rapporten

Idag (13/3) redovisar Rusta räkenskaperna för tredje kvartalet, som omfattar november – januari. Aktien är ned 4% på beskedet.

Rusta Q3 2024/25 Q3 2023/24
Omsättning 3483 Mkr 3247 Mkr
Tillväxt 7,3% 7,0%
Jämförbar tillväxt 4,3% 3,1%
Bruttomarginal 43,5% 44,3%
Ebita ink IFRS 16 (Rusta-mått) 383 Mkr 369 Mkr
Ebita-marginal 11,0% 11,4%
Ebita exkl IFRS (Afv-mått) 335 Mkr 326 Mkr
Ebita-marginal exkl IFRS 9,6% 10,0%
Vinst per aktie 1,7 kr 1,6 kr

Omsättningen uppgick till 3483 Mkr (3247) motsvarande 7,3% tillväxt, varav 4,3% i jämförbara enheter. Förhandstipsen låg på 3406 Mkr. Clas Ohlson och norska Europris växte 8% respektive 4% i senaste kvartalet jämförelsevis.

Bruttomarginalen kom in på 43,5% (44,3). Negativa valutaeffekter och planerade kampanjer påverkade negativt. Rusta uppger att de stärkt bruttomarginalen sju kvartal i rad och att marginalen nu är på en sund nivå.

Ebita inklusive IFRS 16 som Rusta själva lyfter fram uppgick till 383 Mkr (369) med en marginal på 11,0% (11,4). Det var något sämre än analytikerestimaten som var 398 Mkr.

Ebita-marginalen exklusive effekter från IFRS 16 uppgick till 9,6% (10,0). Marginalen är vanligtvis säsongsmässigt stark i just tredje kvartalet (nov-jan), till följd av julhandeln. Rusta säger att de fokuserar mer på tillväxt framför marginalförstärkning framåt.

Stark utveckling i Sverige

Utvecklingen på den svenska hemmamarknaden var stark. Omsättningen steg 10% (7% i jämförbara enheter) och uppgick till 2,1 Mdkr motsvarande 60% av koncernens försäljning.

Ökande disponibel inkomst och ett delvis uppdämt köpbehov bidrog till utvecklingen. Rusta uppger att svenska konsumenten återfått förtroendet, vilket bidrog till en bra julförsäljning och tillväxt av produkter med högre prispunkter. Trenden är att kunderna köper fler produkter. Ebita (exklusive IFRS 16-effekter) uppgick till starka 20,5% (20,3). Rusta har 115 varuhus i Sverige och öppnade ett varuhus i Malmö i kvartalet.

I Norge var tillväxten 7% medan den jämförbara försäljningen var i stort sett oförändrad (-0,2%). Mot slutet av kvartalet började den norska marknaden uppvisa samma tecken på återhämtning som Rusta noterat på den svenska marknaden. Ebita-marginalen minskade till 15,8% (17,1) och påverkades negativt av fler varuhusöppningar vilket som brukligt belastar resultatet initialt. Inga butiker öppnades dock i kvartalet. Rusta klev in på den norska marknaden 2014 och har 52 varuhus runt om i landet.

På Övriga marknader (Finland, Tyskland och Online), som är Rustas minsta segment var tillväxten -0,4% exklusive valutaeffekter och omsättningen landade på 461 Mkr (449).

Rusta har 42 varuhus i Finland och 10 i Tyskland. Rusta lyfter fram att omsättningstappet dels beror på avvaktande marknad i Tyskland, dels på tuffa jämförelsetal. Ebita-marginalen var 3,6% (4,1). Försämringen beror på en lägre bruttomarginal till följd av fortsatt hög försäljning av
kampanjvaror.

Under kvartalet beslutade Rusta att modernisera bolagets koncept i samtliga varuhus under 2025. Det uppdaterade konceptet ökar effektiviteten i varuhusen genom att allokera mer yta till det mest lönsamma sortimentet samtidigt som bolaget ökar utnyttjandet av befintliga ytor. Konceptet ökar även förmågan att inspirera och kommunicera med kunderna. Ledningen estimerar en ökad jämförbar försäljningseffekt på 1,5–2% på årsbasis vid full utrullning och investeringen för detta uppgår till cirka 65 Mkr med en återbetalningstid på under ett år.

Stark pipeline

I Q2-rapporten i höstas reviderade ledningen upp prognosen för varuhusexpansion i Norden. Då var budskapet att Rustas pipeline av nya godkända och signerade varuhus netto har vuxit från 35 till 38 sedan föregående kvartal. Nu har bolaget höjt prognosen för de kommande tre åren från 40–60 till 50–80 nya varuhus. Rustas pipeline av nya varuhus ökar och uppgår till 44 varuhus, vilket är rekordhögt.

Starten på fjärde kvartalet (feb-april) har varit god. Bolaget gör sig nu redo för den inledande försäljningen av sommarsortimentet i april, som är den klart viktigaste försäljningsmånaden under kvartalet. Vanligtvis står april månad för 40% av kvartalets försäljning.

Så agerar insiders

Senaste året uppgår insynsköpen till 53 Mkr. Grundarfamiljen Forsell står för den absoluta majoriteten av köpen och har köpt aktier kring 70-75 kronor. Insynsförsäljningarna uppgår till 152 Mkr och avser i sin helhet försäljning av styrelseledamot Claes Eriksson som i oktober sålde aktier för 76 kronor i snitt. Efter försäljningen äger Eriksson aktier för 34,5 Mkr motsvarande 0,3% av aktierna.

Under innevarande räkenskapsår 2024/25 som slutar i april spås tillväxten bli runt 4%. Kommande år räknar analytikerkollektivet med att tillväxttakten ökar till 9-10%, drivet av butiksöppningar. Marginalmässigt räknar analytikerna med 7,4% (på Ebit-nivå) i år och 8,4% i slutet av prognoshorisonten. Ebita-marginalen exklusive positiva IFRS 16-effekter är ungefär två procentenheter lägre än den redovisade Ebit-marginalen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Rusta 6% 17,5x 16,4x 1,3x 8,0% 9,9%
Europris 6% 14,6x 12,8x 1,2x 9,2% 9,5%
Clas Ohlson 60% 15,7x 13,0x 1,3x 9,9% 4,0%
Kjell Group -31% 9,2x 11,2x 0,3x 3,1% 6,7%
Tokmanni -21% 11,9x 13,5x 0,9x 6,6% 5,1%
Genomsnitt 4% 13,8x 13,4x 1,0x 7,4% 7,0%
Källa: Affärsvärlden / Factset

I tabellen ovan visas analytikerestimaten för en rad butikskedjor. Oaktat justeringar för IFRS 16 så är bilden att Rusta fortsatt värderas till en tydlig premie mot sektorn. Det må vara motiverat. Bolaget har en stark balansräkning och en stark position inom lågprisnischen.

Rusta är dock inte längre någon lågprisaktie och värderas till runt 19x rörelsevinsten (EV/Ebit) på innevarande år samt drygt 16x på 2025/26. Bolaget fortsätter att rusta för tillväxt. På nuvarande kursnivåer lockas vi inte av aktien och står vid sidlinjen med ett neutralt råd.

Tio största ägare i Rusta Värde (Mkr) Andel
Anne Marie Forssell 3 340,5 29,7%
Anders Forsgren 3 024,4 26,8%
Capital Group 894,4 7,9%
Sven-Olof Kulldorf 716,9 6,4%
Fidelity Investments (FMR) 579,8 5,1%
Handelsbanken Fonder 399,8 3,5%
Tredje AP-fonden 325,3 2,9%
Göran Westerberg 318,4 2,8%
AB Företagsledare Rego 206,9 1,9%
DNCA Finance S.A 135,4 1,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Claes Eriksson 35,2 0,3%
Jozef Khasho 15,2 0,1%
Sofie Malmunger 3,5 0,0%
Linda Estenthal 3,1 0,0%
Annica Nyström 2,3 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  59,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser