Kommentar RugVista Group
Rugvista: Ruggigt bra

Rugvista Group | |
Börskurs: 65,00 kr | Antal aktier: 20,8 m |
Börsvärde: 1 351 Mkr | Nettokassa: 82 Mkr |
VD: Michael Lindskog | Ordförande: Martin Benckert |
I april i år (länk analys) köpstämplade vi e-handelsbolaget Rugvista (65 kr). Bolaget noterades under IPO-hysterin våren 2021, teckningskursen var då 125 kronor. I våras stod aktien kring 46 kronor.
Investeringscaset är sammanfattat i punktform nedan.
- Rugvista säljer mattor via en direktförsäljningsmodell (DTC) på nätet
- Bruttomarginal ~63%, låg returgrad ~15% relativt exempelvis kläder på nätet (~40-50%)
- Insynspersoner äger 8% av aktierna. Ena grundaren fortsatt operativ som CTO
- 14,4% årlig genomsnittlig omsättningstillväxt samt 18,1% årlig Ebit-tillväxt. Marknaden har vuxit med 11% per år över tid.
- Solid balansräkning (82 Mkr nettokassa per Q2 2023)
- EV/S 1,3x samt EV/Ebit ~8,9x 2025E givet att finansiella mål nås (20% tillväxt, 15% Ebit-marginal)
- Värderas till rabatt mot andra e-handelsbolag
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 639 | 658 | 705 | 754 |
– Tillväxt | -9,3% | +3,0% | +7,0% | +7,0% |
Rörelseresultat | 75 | 86 | 95 | 106 |
– Rörelsemarginal | 11,7% | 13,0% | 13,5% | 14,0% |
Resultat efter skatt | 59 | 64 | 72 | 80 |
Vinst per aktie | 2,83 | 3,10 | 3,50 | 3,90 |
Utdelning per aktie | 1,50 | 1,80 | 2,00 | 2,30 |
Direktavkastning | 2,3% | 2,8% | 3,1% | 3,5% |
Avkastning på eget kapital | 12% | 12% | 13% | 14% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 91% | 97% | 100%+ |
Nettoskuld/Ebit | -1,5 | -1,4 | -1,7 | -1,9 |
P/E | 22,9 | 21,0 | 18,6 | 16,7 |
EV/Ebit | 16,9 | 14,8 | 13,3 | 12,0 |
EV/Sales | 2,0 | 1,9 | 1,8 | 1,7 |
I mitten av maj köpte vi in en post till Afv-portföljen. I Q1 minskade försäljningen 8,1% organiskt. Ebit landade på 25,7 Mkr (21,5) motsvarande en marginal på 14,2% (11,6).
Rugvista | H1 2023 | H1 2022 |
Omsättning | 309,3 Mkr | 307,2 Mkr |
Tillväxt | 0,7% | -11,0% |
Organisk tillväxt | -5,8% | -14,0% |
Bruttomarginal | 63,0% | 61,4% |
Rörelseresultat | 37,4 Mkr | 22,0 Mkr |
Ebit-marginal | 12,1% | 7,2% |
Vinst per aktie | 1,47 kr | 0,80 kr |
Omsättningen i Q2 steg med 6,5% inklusive valutaeffekter till 129 Mkr (121). Organiskt sett var tappet 1,5%. Bruttomarginalen stärktes till 63,6% (60,1). Förbättringen drevs av både produktmix samt genomförda prishöjningar. Rörelsevinsten var 11,8 Mkr (0,5) med en marginal på 9,1% (0,4).
Resultatet på halvårsbasis finns sammanställt i tabellen här intill.
VD Michael Lindskog lyfter fram att Rugvista sett en något ökad efterfrågan på flera marknader. Under kvartalet lanserade bolaget den första versionen av deras nya e-handelsplattform på sju marknader, som också utgör en betydande andel av koncernens omsättning.
Lanseringen har inneburit en del utmaningar. Flera tidiga nyckeltal beskrivs som lovande och Rugvista kommer lansera lösningen på fler domäner under Q3. Dessutom har Rugvista ökat satsningen och sortimentet inom utomhusmattor. Samt lanserat badrumsmattor där bolaget ser god potential och planerar redan för att utveckla sortimentet.
Utsikterna för resterande del av året beskrivs som fortsatt osäkra. Inflationen är fortsatt hög vilket påverkar konsumenternas köpkraft. Under inledningen av Q3 (juli månad) så uppvisade Rugvista organisk tillväxt. Hur mycket bolaget växte explicit framgår inte.
I tabellen nedan visas hur ett antal andra av börsens e-handlare utvecklats senaste kvartalen.
Marknadstillväxten för näthandel har varit riktigt stark under pandemin. Och i synnerhet för kategorin möbler och heminredning som växte 63% 2020 samt 27% år 2021. Ifjol minskade marknaden med 8%. Rugvistas organiska tapp var 13% 2022. Under inledningen av 2023 har mer än hälften av e-handelsbolagen i vår sammanställning minskat omsättning jämfört med föregående år.
Prognos och värdering
- Tillväxt. Vi skissar på 3% tillväxt i år och 7% kommande år. Mycket beror förstås på den allmänna ekonomiska utveckling med inflationen. Långsiktigt har Rugvista trenderna i ryggen med en successivt ökad näthandel. E-handelspenetrationen för mattor ligger uppskattningsvis kring 20%. Mattor är också en produkt som lämpar sig bra för näthandel. Ordervärdet är högt (3600 kr) och returgraderna låga (kring 15-16%).
- Rörelsemarginal. 2018-2022 var den genomsnittliga Ebit-marginalen för Rugvista 13,4%. När tillväxten var riktigt stark under 2021 och 2022 tjänade Rugvista 18-19% i marginal. Vi skissar på 14% år 2025, det är något lägre än bolagets finansiella mål om 15%.
- Multipel. Använder vi en multipel på 13x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns 20% uppsida på radarn. En rad andra e-handlare värderas till 15-20x (bortsett från RevolutionRace som ligger kring 10x).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Rugvista | 54,8 | 18,6 | 13,3 | 1,8 | 13,5 | 7,0 |
Boozt | 38,5 | 20,5 | 15,7 | 0,8 | 5,1 | 11,3 |
BHG Group | -46,1 | 16,8 | 16,8 | 0,4 | 2,5 | 8,1 |
Lyko | -27,4 | 27,4 | 21,5 | 0,8 | 3,5 | 15,8 |
RevolutionRace | 15,0 | 13,7 | 10,3 | 2,2 | 21,0 | 13,9 |
Genomsnitt | 6,9 | 19,4 | 15,6 | 1,2 | 9,1 | 11,2 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
I Q2 delade Rugvista ut 1,50 kr per aktie motsvarande drygt 31 Mkr. Vid halvårsskiftet var nettokassan 82 Mkr.
Riskkapitalbolaget Litorina som var huvudägare vid noteringen har nu sålt i princip hela sitt innehav. Rugvista har fått en ny huvudägare i Madhat AB som har 12% av aktierna. Madhat äger även näthandlare som inkClub och Dammsugarpåsar.se samt börsnoterade Haypp Group (säljer snus på nätet). Martin Benckert som är VD för Madhat är numera också ordförande i Rugvista.
Rugvista har utvecklats starkt på börsen i år. Kurspotentialen är inte lika lockande som förut. Men vi är fortsatt positiva till aktien som vi behåller i Afv-portföljen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser