RevolutionRace: Tillväxten saktar in

Tillväxten för RevolutionRace som säljer friluftskläder på nätet saktar in. Dessutom avgår grundaren Pernilla Nyrensten som VD för bolaget. Aktien rasar på beskedet.
RevolutionRace: Tillväxten saktar in - Revolotion.
RevolutionRace är ett varumärkesbolag som säljer egenutvecklade friluftskläder under varumärke RevolutionRace på nätet. Bolaget använder en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder. På bilden syns grundarna Niclas och Pernilla Nyrensten.
RevolutionRace
Börskurs: 37,50 Antal aktier: 112,9 m
Börsvärde: 4 234 miljoner Nettokassa: 47 miljoner
Tf VD: Paul Fischbein Tf ordförande:  Andreas Källström Säfweräng

Att VD avgår kvällen innan rapport brukar sällan vara ett bra tecken. RevolutionRace (37,50 kr), eller RVRC Holding som deras formella börsnamn är, noterades strax innan midsommar 2021. Teckningskursen var 75 kronor. Huvudägare är riskkapitalbolaget Altor.

Bolaget säljer friluftskläder på nätet. RevolutionRace har rönt stora framgångar genom sin direktförsäljningsmodell som kapar bort mellanhänder. Försäljning sker uteslutande under det egna varumärket RevolutionRace till kunder i fler än 35 länder världen över.

Största marknaderna är Norden och de tyskspråkiga länderna. Hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris är två viktiga konkurrensfördelar.

Produktportföljen består av cirka 200 olika produkter som utvecklats internt. Den största produktkategorin är byxor av olika slag. Exempelvis för vandring, skalbyxor, outdoorjeans och mjukisbyxor. Bolaget säljer även jackor, mellanlager, underställ, skor och accessoarer.

Affärsvärldens huvudscenario 2022/23E 2023/24E 2025/26E
Omsättning 1 464 1 610 1 771
 – Tillväxt +10% +10% +10%
Rörelseresultat 366 386 407
 – Rörelsemarginal 25,0% 24,0% 23,0%
Resultat efter skatt 278 294 310
Vinst per aktie 2,46 2,60 2,74
Utdelning per aktie 0,77 0,80 2,50
Direktavkastning 2,1% 2,1% 6,7%
Nettoskuld/EBIT -0,8 -1,2 -1,6
P/E 15,2 14,4 13,7
EV/EBIT 10,8 9,7 8,8
EV/Sales 2,7 2,3 2,0
Kommentar: RevolutionRace har brutet räkenskapsår som löper juli – juni

VD avgår

Både tillväxten och lönsamheten har varit riktigt hög senaste åren. Igår kväll meddelades att grundaren Pernilla Nyrensten på egen begäran avgår som VD för bolaget. Nyrensten kommer vara engagerad som “aktiv styrelseledamot” med fokus på varumärket och försäljning.

Bolagets nuvarande ordförande Paul Fischbein kliver in som tillförordnad VD från och med idag 16 augusti. Att bolaget inte haft ett mer ordnat överlämnande tyder på att Nyrensten verkar ha bestämt sig för att lämna posten abrupt. Det är mindre bra. Kanske har arbetsbelastningen varit hög. Styrelsen har utsett Andreas Källström Säfweräng till tillförordnad styrelseordförande fram till årsstämman i november i år.

Sjunkande tillväxt

På helårsbasis under det brutna räkenskapsåret 2021/22 uppgick tillväxten till 48%. Omsättningen landade på 1331,5 Mkr (897,1). Rörelseresultatet ökade med 59% och uppgick till 366,8 Mkr (230,4) med en rörelsemarginal på 26,3% (25,2).

Revolution Race Q4 21/22 Q4 20/21 Helår 21/22 Helår 20/21
Omsättning 318,2 Mkr 273,7 Mkr 1331,5 Mkr 897,1 Mkr
Tillväxt Y/Y 16,3% 152,1% 48,4% 131,9%
Tillväxt Q/Q -13,4% 11,9%
Bruttomarginal 72,3% 73,4% 72,3% 72,3%
Rörelseresultat 73,0 Mkr 66,7 Mkr 366,8 Mkr 252,2 Mkr
Ebit-marginal 21,3% 23,9% 26,3% 25,2%
Vinst per aktie 0,52 kr 0,44 kr 2,55 kr 1,39 kr

I det fjärde kvartalet (april – juni) var tillväxten mer beskedliga 16%. Rörelseresultat och marginal blev 73,0 Mkr (66,7) respektive 21,3% (23,9).

Aktien är i skrivande stund ned cirka 28% på beskedet.

Nedan visas utvecklingen på kvartalsbasis per geografi. Glädjeämnet i senaste kvartalet var de tyskspråkiga länderna (DACH) som uppvisade fin tillväxt (+37%). Tillväxten i övriga världen var också helt okej (+35%) även om det är från lägre nivåer. I Norden var utvecklingen desto mer utmanade med 12% tapp jämfört med motsvarande period 2021.

Många näthandelsbolag som Boozt, Zalando och Nelly har haft det tufft under andra kvartalet med en allt svagare köpkraft hos konsumenterna.

Tillväxten har saktat in för många e-handelsbolag.

UTMANANDE MARKNAD

Många näthandelsbolag har gynnats under pandemin då intresset för e-handel ökat. Mellan 2012-2019 växte näthandeln omkring 13-17% per år. Under coronadrabbade 2020 ökade tillväxten till hela 40%. 2021 växte e-handeln med ytterligare 20%. Tillväxten var stark i början av 2021 (+53% i Q1) men mattades av under året. I fjärde kvartalet 2021 minskade e-handeln med 1,2% enligt PostNords e-handelsbarometer.

Den negativa tillväxten har fortsatt in i 2022. Enligt branschorganisationen Svensk Handel minskade e-handeln med 13% i Sverige under första kvartalet i år. I april minskade e-handelns omsättning med 15% jämfört med samma månad ifjol. Under maj månad var nedgången 8%.

I fliken ”e-handelsandel” visas hur stor andel av köpen inom respektive kategori som sker på nätet. Hemelektronik har legat i topp länge och passerade under fjolåret 50%. Numera sker majoriteten av svenska konsumenters inköp av hemelektronik online. E-handelsandelen för kläder och skor är omkring 30% jämförelsevis.

Så värderas näthandelsbolagen

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
RevolutionRace -46,4 13,6 10,0 2,5 25,0 19,1
Rugvista -68,7 11,0 7,0 1,0 14,0 14,0
Desenio -92,2 8,5 14,0 1,4 10,3 8,9
Pierce Group -87,1 15,4 13,2 0,3 2,5 11,4
Nelly -44,5 neg 37,9 0,4 1,1 2,9
Boozt -54,6 18,1 14,1 0,7 4,9 14,8
Zalando -66,3 45,3 27,4 0,7 2,5 13,5
Lyko -30,4 64,6 48,2 1,1 2,3 19,6
BHG Group -75,1 8,5 10,3 0,5 5,1 7,7
Genomsnitt -62,8 23,1 20,2 1,0 7,5 12,5
Källa: Factset

Ökat varulager

Varulagret har som andel av omsättningen på rullande tolv månader ökat en hel del senaste åren. För cirka två år sedan (30 juni 2020) uppgick varulagret i relation till omsättning till omkring 5-6%. Den sista juni i år var motsvarande andel 33%. Att lagret ökar som andel av omsättningen är naturligt när bolag växer fort. En nivå kring 5% är lågt. Samtidigt är över 30% högt. Risken är att lagret blir inkurant med nedskrivningar som följd. Det är en viktig parameter att hålla koll på framöver.

  • Att VD Pernilla Nyrensten abrupt lämnar posten på dagen drygt 1 år efter noteringen skapar osäkerhet.
  • Tillväxten saktar in. Det är svårt att veta om RevolutionRace produkter bara är en tillfällig fluga eller här för att stanna. Ett bolag som omsätter drygt 1,3 miljarder är fel att kalla tillfällig fluga. Poängen är att bolaget har gynnats av det växande friluftsintresset under pandemin. Revolution är inte ensamma om att ha uppvisat stark tillväxt under pandemin.
  • Med facit i hand är det oerhört tydligt att flera av bolagen som noterades under 2021 som exempelvis Rugvista, Desenio, Pierce Group och LMK Group också kom till börsen med rejält pandemidopade siffror.

Räknar vi med att RevolutionRace växer 10% under 2022/23 och behåller en marginal kring 25% så värderas aktien till cirka 11 gånger rörelsevinsten. Det är inte så högt. Å andra sidan är osäkerheten stor. Analytikerna räknar, innan dagens rapport, med 18-19% tillväxt per år. Prognoserna kommer behöva justeras ned rejält.

Vi står fortsatt vid sidlinjen. Rådet för RevolutionRace blir neutral.

RevolutionRace tio största ägare Andel
Altor 31,00%
Nyrensten Global Holding AB 26,48%
Swedbank Robur Fonder 7,57%
Capital Group 5,55%
Handelsbanken Fonder 4,53%
C WorldWide Asset Management 2,86%
AFA Försäkring 2,39%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 1,45%
Norges Bank 1,40%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Mangold
Annons från ABG Sundal Collier