Kommentar Renewcell
Renewcell: Finns det några kunder?
Renewcell | |
Börskurs: 11,30 kr | Antal aktier: 41,1 m |
Börsvärde: 464 Mkr | Nettoskuld: 517 Mkr |
VD: Magnus Håkansson (tillförordnad) | Ordförande: Michael Berg |
Renewcell (11,30 kr) har under året kämpat för att lyckas skala upp produktionen av sin produkt Circulose till motsvarande 60 000 ton massa i årstakt. Alltså 5000 ton/månad. Det rörde sig i rätt riktning och i juli nådde Renewcell 3000 ton produktion av tillräckligt god kvalitet att sälja.
RENEWCELLS VERKSAMHET
Renewcell köper in textilavfall av bomull och viskos som bolaget omvandlar till så kallad dissolvingmassa i sin fabrik i Ortviken, Sundsvall. Det sker i en egenutvecklad process som skyddas av fem patent och företagshemligheter.
Renewcells fabrik ligger vid SCA Ortvikens industriområde och togs i kommersiell drift i december 2022. Renewcell har även en mindre utvecklingsanläggning i Kristinehamn.
Renewcell kallar sin massa för Circulose. Den används hos fiberproducenter som konverterar massan till viskos- och lyocellfibrer. Renewcells kunder finns i Kina och utgörs av fiberproducenter samt en stor distributör.
Circulose är ett registrerat varumärke som klädbolag kan märka sina Circulose-bearbetade kläder med. Upplägget är då att klädbolaget kostnadsfritt licensierar varumärket. Varumärket är dock helt okänt bland konsumenter och det är oklart vad värdet av licensen är för klädföretagen.
Renewcell samarbetar med bolag som H&M (tillika Renewcells största ägare), Levi’s, Zara och Filippa K.
NEDÅT FRÅN AUGUSTI
I augusti flaggade ledningen för att producerade volymer skulle minska i Q3 jämfört med Q2. Budskapet var att finjusteringar av fabriksutrustningen lett till ett produktionsstopp i augusti.
Den stora smällen kom dock förra veckan. Då gick Renewcell ut och varnade för att försäljningsvolymerna i år lär understiga de avtalade offtake-volymer bolaget uppger sig ha med massaköpare.
Möjligen hade det “frivilliga” produktionsstoppet i augusti andra förklaringar än att Renewcell ville trimma utrustningen. Det verkar helt enkelt saknas köpare av produkten.
OSÅLT LAGER HOS DISTRIBUTÖR
Renewcell säljer runt en tredjedel av sin massa direkt till fiberproducenter och två tredjedelar till en distributör. Vid försäljning till distributören får Renewcell 70% av försäljningssumman enligt normal fakturering och resterande 30% när distributören sålt massan vidare till fiberproducenterna.
Renewcell hade hoppats att distributörsförsäljning endast skulle ske en begränsad period för att sedan helt ersättas av direktförsäljning till fiberproducenter. Så blir det inte, utan nu tror Renewcell att det här försäljningsupplägget fortsätter in i 2024.
Det i sig hade inte behövt vara ett stort problem. Men eftersom efterfrågan hos de fiberproducenter som faktiskt använder massan inte existerar sitter Renewcells distributör nu på ett osålt lager. Det lagret måste betas av innan det är aktuellt med nya beställningar från distributören till Renewcell.
SVÄLLANDE KUNDFORDRINGAR
Renewcell hade den 30 september 55 Mkr i kundfordringar som avser de 30% av försäljningsvolymerna som ligger på distributörens lager. Det är en väldigt stor del av omsättningen som per halvårsskiftet summerade till 115 Mkr. Att en så omfattande del av bolagets försäljning inte letat sig fram till fiberproducenter och i slutänden klädbranschen är allvarligt. Att Renewcell tidigare varit otydliga med distributörsupplägget är ännu allvarligare.
Det innebär rimligen att den underliggande efterfrågan från klädbolagen och konsumenterna inte har funnits där, alla spännande varumärkessamarbeten till trots. Renewcell hävdar dock att intresset för Circulose är stort från klädbolagen och skyller på komplexitet i “textilvärdekedjan”.
BLIR FABRIKSUTBYGGNAD AV?
Renewcell har hittills investerat 1,3 mdr kr i sin Sundsvalls-fabrik. För att kunna komma upp i 60 000 tons årsproduktion återstår investeringar på bara några miljoner kronor, enligt bolaget. Att därifrån möjliggöra fabrikens maxkapacitet 120 000 ton/år väntas kosta omkring 150 Mkr. Fast för att det ska vara motiverat så krävs det ju först att produkten verkligen har en stor efterfrågan.
Afv uppskattar att Renewcell just nu bränner ca 50-60 Mkr på kvartalsbasis, exklusive investeringar. Bolaget hade 268 Mkr i kassan per Q2, om man inkluderar inbetalningarna från den riktade emission som gjordes den 30 juni. (På väldigt felaktiga premisser, kan tilläggas.)
Något akut nyemissionsbehov kanske inte föreligger om Renewcell pausar kapacitetsutbyggnaden. Å andra sidan vore det ett dråpslag för bolagets narrativ och affärsmodell om den planerade utbyggnaden sattes i malpåse. Ska utbyggnad ändå ske måste troligen nya pengar in. Inget av de här scenarierna målar en ljus bild för aktien.
Renewcell | Miljarder kr |
Börsvärde innan pressmeddelande | > 2 mdr kr |
Börsvärde + Nettoskuld idag | 0,4 mdr kr + nettoskuld 0,5 mdr kr |
Kapitalanskaffning på börsen (Fyra emissioner ink IPO) | > 1,6 mdr kr |
Investerat i Sundsvalls-fabrik | 1,3 mdr kr |
“STARKT PÅ MEDELLÅNG OCH LÅNG SIKT”
Så sent som i juni meddelade Renewcell att fabriken hade förutsättningar att nå volymer som medger break even på kassaflödesnivå vid slutet av 2023. Det är så klart helt överspelat så länge det inte finns efterfrågan på produkten. Renewcell hävdar visserligen att “den framtida utvecklingen för Circulose på medellång och lång sikt fortsatt ser mycket stark ut.”
Det ska man inte lita på. Renewcell har uppenbart missbedömt marknaden och därtill inte varit transparent med situationen avseende distributören som köper merparten av volymerna. Utöver den sparkade VD:n Patrik Lundström så är det också svårt att känna förtroende för den operativa chefen Martin Stenfors och försäljningschefen Tricia Carey. Att ledningen varit (eller påstår sig ha varit) ovetande om distributörens misslyckade försäljningsinsatser tills helt nyligen är graverande.
FEL MAN PÅ FEL PLATS?
Nu sätts hoppet till den tillförordnade VD:n Magnus Håkansson som ska försöka väcka liv i försäljningen. Håkansson framhäver sig själv som en slags turnaround-expert. Sanningen är snarare tvärtom. Med Håkansson som VD brukar problemen förvärras. Så var det definitivt under hans åtta år som VD för klädkoncernen RNB som slutade med totalt fiasko. Ännu snabbare gick det under hans senaste jobb som VD för MediaMarkt Sverige. Vid tillträdet beskrevs läget som ljust för MediaMarkt Sverige men efter tre år med Håkansson som VD så kapitulerade tyskarna och överlät resterna till konkurrenten Power.
Det finns alltså rätt många varningslampor som blinkar rött i Renewcell. Ett säljråd är ett lätt beslut.
Tio största ägare i Renewcell | Värde (Mkr) | Kapital och röster |
H&M | 44,6 | 10,3% |
Girincubator AB (fam. Norlin) | 41,3 | 9,5% |
Handelsbanken Fonder | 37,7 | 8,7% |
Capital Group | 28,3 | 6,6% |
Fidelity International (FIL) | 21,8 | 5,1% |
AMF Pension & Fonder | 17,5 | 4,0% |
Swedocean AB | 10,6 | 2,7% |
Deka Investments | 8,4 | 2,1% |
Norron Fonder | 8,4 | 1,9% |
Patrik Lundström (fd VD) | 8,4 | 1,9% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser