Readly: Räcker kassan?

Readly tillhandahåller en digital prenumerationstjänst för magasin och tidskrifter. Idag rapporterar bolaget räkenskaperna för årets tredje kvartal. Förlusttakten minskar. Räcker kassan tills positivt kassaflöde?
Readly
Foto: Readly
Kommentar Readly 
Vad: Q3-rapport
Aktien: -12%
Påverkar råd: Fortsatt neutral

Readly (7 kr) erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger tillgång till obegränsad läsning av magasin och tidskrifter. På plattformen finns över 7500 magasintitlar från cirka 1200 förlag. Största marknader är Tyskland, Storbritannien, Sverige och Frankrike.

Produkten kan konsumeras både via webbläsare och i en app till telefon eller surfplatta. Appen finns tillgänglig på exempelvis Apple App Store, Google Play och Amazon Appstore.

Idag släpper Readly Q3-rapporten. Aktien är i skrivande stund ned 12% på beskedet.

  • Tillväxten i tredje kvartalet var 24% (+6,6% organiskt). Däremot ökar antalet betalande prenumeranter med blygsamma 2,6% till 446 861 st (435 372). Den organiska tillväxten för fullt betalande prenumeranter var negativ och minskade med -4,6%.
  • Den genomsnittliga intäkter per användare steg med 10,5% och uppgick till 103 kronor (93). Readly har höjt priserna under året med 20-25% på nästan samtliga marknader. VD Mats Brandt uppger att användarna accepterat höjningarna väl trots utmanande makromiljö och hushållens alltmer ansträngda ekonomi. Det är Readlys första prishöjning på 10 år. Än så länge har bolaget inte sett den fulla effekten på intäkterna och bolaget lyfter fram att de kommer utvärdera hur de skall optimera prissättningen framöver på alla marknader.
  • Bruttomarginalen landade på 32,7% (33,5). Bolagets långsiktiga mål är 35% (se faktarutan intill).

Finansiella mål

Readlys har tidigare haft omsättningstillväxt som högsta prioritet, på bekostnad av en hög förlusttakt och negativa kassaflöden. I början av 2022 när bolaget bytte VD har Readly ökat fokus på att minska kostnaderna och ta bolaget mot svarta siffror. Målsättningen är att växa 25% per år 2022-2024. Samt nå långsiktig bruttomarginal på 35% och lönsamhet på Ebitda-nivå senast år 2025.

  • Bolagets täckningsbidrag (bruttoresultat minus marknadsföringskostnaderna) var positivt för fjärde kvartalet i rad och uppgick till 25,3 Mkr (-11,3) med en marginal på 17,2% (-9,6).
  •  Rörelseresultatet uppgick till -20,6 (-48,0) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal uppgående till -14,0% (-40,4). Marknadsföringskostnaderna som andel av koncernens totala intäkter var 14,6% (41,0).

Det blir intressant att se vilken effekt prishöjningarna kommer få på intaget av nya kunder framöver. Vi noterar att konkurrensen ökat i Sverige. Arcy som drivs av Bonnier-ägda Expressen är en konkurrent. Bonnier driver även Wype Magazine som också är en konkurrent. I Sverige var intäkterna i stort sett oförändrade på 73,8 Mkr Q1-Q3 2022 jämfört med 73,5 Mkr Q1-Q3 ifjol. Vilket alltså kan bero på den ökade konkurrensen. Under oktober har Readly adderat Svenska Dagbladet till portföljen av magasin och tidningar.

Intäkterna i både Storbritannien och Frankrike minskade sekventiellt jämfört med andra kvartalet 2022.

Readly Q1-Q3 2022 Q1-Q3 2021
Ebitda -75,3 Mkr -151,4 Mkr
Ebit -93,2 Mkr -159,2 Mkr
Kassaflöde löpande före rörelsekapital förändring -79,6 Mkr -155,2 Mkr
Kassaflöde löpande verksamheten -50,8 Mkr -137,3 Mkr
Fritt kassaflöde -73,3 Mkr -151,8 Mkr

Årets första nio månader var förlusten på rörelsenivå 93,2 Mkr, vilket är en förbättring mot -159,2 Mkr motsvarande period 2021. Ett steg i rätt riktning men fortsatt en bra bit till svarta siffror. Det fria kassaflödet var -73,3 Mkr (-151,8).

Det senaste tolv månaderna uppgick det negativa kassaflödet till 136 Mkr. Vid utgången av september hade Readly 219 Mkr i kassan. Så ännu är det inget brådskande behov avseende ny finansiering. Givet det genomsnittliga negativa kassaflödet på -23 Mkr under Q2-Q3 år 2022 kommer kassan räcka till slutet av 2024.

Under veckan genomförde ljudboksbolaget Storytel en riktad emission på 400 Mkr till kursen 45,50 kronor (5,7% rabatt mot stängningskursen innan emissionen).

Många bolag med prenumerationsmodell och exponering mot konsumentmarknaden har utvecklats riktigt svagt senaste året. Två tredjedelar av börsvärdet är utraderat i genomsnitt för bolagen. Sämst har det gått för Acast (-73%) och Spotify (-72%). Readly är ned drygt 70%. Tillsammans med Acast värderas bolagen klart lägst sett till omsättningsmultiplar (EV/Sales).

Vi föredrar hellre bolag som Storytel, Spotify och Netflix före Readly. Då de är betydligt större och har kortare väg till lönsamhet. Netflix är redan lönsamma och väntas tjäna 18% rörelsemarginal enligt analytikerkollektivet år 2023.

Rådet för Readly blir fortsatt neutral.

Bolag Avkastning 1 år % EV/Ebit 2023E EV/Sales 2022E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Readly -70,1 neg 0,1 0,1 -9,0 14,0
Storytel -66,7 neg 0,9 0,8 -0,2 13,3
Acast -72,7 neg 0,1 0,1 -9,8 24,1
Viaplay -60,4 29,3 1,0 0,8 2,9 18,3
Spotify -71,6 neg 1,1 1,0 -3,6 14,2
Netflix -58,2 22,0 4,3 4,0 18,1 9,3
Genomsnitt -66,6 25,6 1,3 1,1 -0,3 15,5
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET