Kommentar Sinch
Rådändring: Sinch
Sinch (31,4 kr) erbjuder molnbaserade kommunikationstjänster för säker, billig och kundvänlig leverans av meddelanden per SMS, e-mail, telefonsamtal och liknande. Enorma mängder trafik passerar bolagets system varje dag. Bland kunderna finns storbolag som Google som kan använda Sinch för leverans av engångslösenord exempelvis.
Afv hade en analys med köpråd i september. Aktien har gått upp 50% sedan dess.
Rapportlyft på 22%
Bolaget kom med en stark Q3-rapport i oktober som lyfte aktien 23% under rapportdagen. Intäkterna minskade 4% organiskt. Ser man till det som är kvar efter kostnader för inköpt SMS-trafik (bruttoresultat) så föll det 2% organiskt. Detta är svaga siffror, men de var väntade eftersom jämförelseperioden var ganska stark.
Q3-vinst I årstakt | Kommentar | |
Omsättning, Mkr | 7265 | -4% organiskt |
Bruttoresultat, Mkr | 2495 | -2% organiskt |
Just Ebit, Mkr | 806 | Exk. Engångkostnader (96 Mkr) och förvärvsavskrivningar (526 Mkr) |
– Ebit-marginal | 11,1% | Var 10,6% i Q223. |
Finansnetto, Mkr | -210 | Främst räntor |
Vinst, Mkr | 482 | Efter betald skatt (114 Mkr) |
Vinst/aktie (VPA), kr | 0,57 | I Q3 |
VPA årstakt, kr | 2,29 | Q3-vinst x 4 |
P/E-tal | 13,7x | Årstakt Q3. |
EV/just Ebit | 10,6x | Årstakt Q3. Exk. Leasingskuld. |
Den justerade rörelsevinsten steg trots den negativa tillväxten med 4% till 806 Mkr i Q3. Främst tack vare effektiviseringar särskilt inom ursprungsdelen av Sinch, segmentet Messaging.
Ett av de största plusen i rapporten var kassaflödet från rörelsen på 862 Mkr i kvartalet (727). Det sänkte nettoskuldsättningen och reducerade farhågorna kring balansräkningen. Skuldsättningen var 2,2x Ebitda (3,2x) per 30 september.
I tabellen här intill beräknas den justerade vinstnivån och värderingen utifrån Q3-sifrorna uppräknad till årstakt. Kvartalet är säsongsmässigt ganska bra för Sinch men konjunkturellt lite halvdant. På dessa siffror ligger värderingen på EV/Ebit 10,6 i linje med den multipel vi använde i huvudscenariot i vår aktuella analys.
Stor omorganisation för ökad tillväxt
Ett omställningsprogram meddelades i slutet av oktober. Målet är att organisera Sinch för att öka den organiska tillväxten. Detta ska främst ske genom försäljning av flera av bolagets produkter till varje enskild kund. Att en kund som kör Sinch för leverans av sina SMS även anlitar bolaget inom e-posttjänster exempelvis. Programmet är det första stora draget som Sinch nya VD Laurinda Pang genomför.
Bolaget ska styras utifrån tre regioner, Amerika, EMEA och APAC. Idag finns en produktorienterad indelning. Även redovisningen ska ändras under 2024. Omorganisationen innebär även en centralisering av gemensamma funktioner. De många förvärv som Sinch gjort har aldrig integrerats i en gemensam struktur. Det ger nu besparingar som ska finansiera tillväxtsatsningens kostnader.
Omorganisationen ska inte i sig leda till press på marginalerna ens kortsiktigt, är budskapet. Ledningen flaggar dock för att de positiva effekterna på tillväxten rimligen inte ska väntas förrän under andra halvåret 2024. Engångskostnader uppstår enligt ledningen. Mer information om det utlovas i bokslutet 15/2 2024.
Slutsats
Sinch är just nu ett bolag med negativ tillväxt, viss vinstökning (5-6% på rörelsenivå) och en hög men kontrollerbar skuldsättning. Långsiktigt har aktien mer att ge om utsikterna till tillväxt ökar. Jämförelsetalen blir enklare framöver. Analytikerkåren har skissat in en vändning till en positiv tillväxtsiffra i Q4 och sedan runt 6% 2024 och lite mer 2025. Men integrationsarbetet är en riskfaktor och värderingen inte ett lika starkt skäl att ha aktien som senast vi kikade på Sinch. Vi sänker rådet till neutral.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser