Rådändring: Bredband2

Vi blir fundersamma av kombinationen ändrade redovisningsprinciper och låg utdelning trots starkt redovisat kassaflöde. Aktien har också gått ovanligt bra så hela caset hamnar i ny dager. Därför byter vi nu fot.
Rådändring: Bredband2 - bredband2

Bredbandsoperatören Bredband2 (1,50 kr) har gått starkt på börsen sedan vårt köpråd våren 2019. Aktien är upp cirka 45 procent sedan dess och återfinns dessutom i Börsplus Utdelningsportfölj. Bolaget har vuxit bra i flera år men 2018 var resultattillväxten klen. Vår teori var att resultatet skulle öka igen under 2019. Så blev också fallet.

2019 ökade Bredband2 försäljningen med 12 procent och rörelseresultatet steg med 24 procent. När bolaget presenterade sitt bokslut härom veckan föreslog styrelsen oväntat en oförändrad utdelning på 0,05 kr. Det är lite märkligt med tanke på att nettokassan vid årsskiftet var hela 154 Mkr. Utdelningen på 0,05 kronor motsvarar enbart 35 Mkr.

Förbereder sig Bredband2 möjligen för ett förvärv? Kanske, men frågan är om det skulle vara positivt då bolaget är oprövade på denna punkt. Det finns ett par mindre aktörer är potentiella förvärvsobjekt och skalfördelar är centrala faktorer för att stärka marginal och konkurrenskraft.

I samband med bokslutet meddelade även Bredband2 att man beslutat att ändra intäktsredovisningen avseende kampanjrabatter. Se faktarutan här bredvid för mer information.

Ändrad redovisningsprincip

Styrelsen har beslutat att för 2020 och framåt ändra principen för intäktsredovisningen kopplat till lämnade kampanjrabatter. Tidigare redovisades lämnade rabatter som upplupna intäkter och skrevs av under det individuella avtalets bedömda löptid.

Med hjälp av BOSS har det varit möjligt att hålla reda på de aktiverade kampanjrabatterna i förhållande till de individuella kundavtalen. Framöver kommer istället de lämnade rabatterna att direkt påverka de redovisade intäkterna under tiden rabatten tillämpas gentemot kunden. Det gör bland annat att redovisningen blir enklare att följa för bolagets intressenter. Mot den bakgrunden har styrelsen valt att byta redovisningsmetod och därmed även anpassa den till rådande branschstandard.

Beslutet om att ändra redovisningsprincipen ska tillämpas retroaktivt. Eftersom de upplupna intäkterna avseende kampanjrabatter har samma värde vid ingången av 2019 som vid utgången av året kommer det inte att ha någon inverkan på 2019 års resultaträkning eller på kassaflödet. Beslutet innebär att eget kapital per 2020-01-01 minskar med ca 41,4 Mkr.

(Texten är i sin helhet taget direkt från Bredband2s bokslut).

Kortfattat har Bredband2 tidigare redovisat dessa kampanjrabatter aggressivt. Att man nu intar en mer konservativ hållning är positivt. Eget kapital kommer minska med drygt 40 Mkr till följd av redovisningsbytet.

Att Bredband2 ändrar redovisningsprincip är inte konstigt. Det som däremot är underligt är att bolaget tidigare bytt redovisningsprincip. Under 2019 övergick Bredband2 från IFRS redovisning (som i princip alla börsbolag tillämpar) till K3-regelverket. Skeptikern blir med andra ord lite fundersam.

Vid en kurs på 1,50 kronor handlas Bredband2 till 15 gånger rörelsevinsten för innevarande år. Det är i linje med Bahnhof. Storebror Bahnhof har i regel värderats högre än Bredband2. 15 gånger rörelsevinsten för konjunkturstabila intäkter är kanske å andra sidan inte särskilt högt med tanke på ränteläget. Direktavkastningen är drygt 3 procent.

Tänker vi oss att Bredband2 växer cirka 10 procent årligen och att marginalen stärks någon procent (Goodwill-avskrivningar kommer minska en del från och med 2021) så är uppsidan i aktien helt okej (drygt 20 procent). Vi använder då en multipel på 13 gånger rörelsevinsten (Ev/ebit). Oklarheter kring hur aktiemarknaden kommer tolka redovisningsbytet när siffrorna väl trillar in och att aktien gått starkt gör att vi säkrar hem vinsten och sänker rådet till neutral.

Vi säljer även aktien ur Börsplus Utdelningsportfölj. Avkastningen i Utdelningsportföljen 2020 blev 14 procent sedan årsskiftet. Det är bra.

Vårt val i sektorn är istället Bahnhof.

Bredband2 tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Anders Lövgren 174 16,62%
Dan Örjan Berglund 135 12,90%
Leif Danielsson 48,6 4,64%
BI Asset Mgmt Fondsmaeglerselskab A/S 40,8 3,89%
Ulf Östberg 40,1 3,82%
Berenberg Funds 37,6 3,59%
Veralda Investment Ltd 24,7 2,35%
Avanza Pension 24,0 2,29%
Alcur Fonder 23,9 2,28%
Daniel Krook 20,9 2,00%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF