Kommentar Qliro
Qliro: Köpvärt efter avknoppningen?
Det Qliro Group (6,00 kr) som från och med igår handlas på börsen består av dotterbolagen Nelly (modehandlare på nätet) och CDON (diverse e-handel). I november ska även CDON knoppas av och listas på First North. Kvar blir således modehandlaren Nelly, och bolaget som idag heter Qliro Group döps om till Nelly Group.
Men nu handlas alltså Qliro-aktien för första gången utan rätt till finansbolaget Qliro AB (tidigare Qliro Financial Services). Aktien handlas i skrivande stund kring 6 kronor. Det innebär ett börsvärde på strax över en miljard kronor för det kvarvarande Qliro Group.
Men vad får man för pengarna? Nedan en kort genomgång av de två verksamheterna.
Nelly
Näthandlaren Nelly är kanske det svåraste bolaget att analysera. Bolaget har en svajig tillväxt- och lönsamhetshistorik, och när Qliro-bolagen tidigare i år slopade sina finansiella mål blev det ännu svårare att få en uppfattning om hur mycket, eller lite, pengar Nelly kan tjäna i framtiden. I årets andra kvartal landade försäljningen på 393 miljoner kronor, motsvarande en nedgång på 7% jämfört med motsvarande period året innan. Omsättningstappet oroar, men bolaget lyckas enligt egen uppgift ändå ta marknadsandelar på modemarknaden som kollapsade under våren. Den minskade försäljningen förklaras också av att bolaget drar tillbaka satsningarna utanför Norden. En sådan Norden-fokuserad strategi lär vara bra för att få ordning på lönsamheten framöver.
CDON
CDON har de senaste åren gått från att sälja egna produkter till att fokusera på att bli en samlingsplats för externa e-handlare (Marketplace). Resultatet i årets andra kvartal blev oväntat starkt, där bolaget dubblerade försäljningen från externa handlare för andra kvartalet i rad. Häromveckan meddelade bolaget att man fortsätter reducera sitt egna lager för att ge plats åt ännu fler handlare. Det är starka steg i rätt riktning för bolaget. Omställningen mot externa handlare frigör rörelsekapital och kan förhoppningsvis stärka resultatet.
I tabellen här nedan finns en snabbskiss på hur man kan värdera det kvarvarande Qliro Group, det vill säga bolagen Nelly och CDON. I fliken ”tänkbart 2022” finns vy kring hur företagen kan arta sig, och värderas, 2022.
Några observationer om nuläget:
- Hotet från Amazon. Båda bolagen kommer känna av den amerikanska nätjättens intåg i Sverige. Särskilt CDON, som har profilerat om sig till ett slags nordiskt mini-Amazon, lär pressas.
- Möjliga marginalförbättringar. På den positiva sidan finns chans till lönsamhetsförbättringar. CDON:s strategi om att stärka marknadsplatsen för externa handlare (Marketplace) ska leda till en bättre lönsamhet. Bruttomarginalen för försäljningsområdet är hög, men stora av- och nedskrivningar på den gamla plattformen har pressat ebit-resultatet kortsiktigt.
Även Nelly borde kunna få ordning på marginalerna när tillväxtambitionerna utom Norden skalas ned. Rörelseresultatet för årets första halvår var dock negativt, precis som för helåret 2019. - Konsolideringen i klädhandeln verkar vara långt ifrån över. Senast i våras köptes näthandlaren Sportamore upp av sektorkollegan Footway.
För att Nelly och CDON ska gynnas av de två senare punkterna förutsätter det att Amazon-hotet är överdrivet. Affärsvärlden kan inte gissa bättre än någon annan om den framtida konkurrensen, men klart är att den stundande lanseringen inte är till de två dotterbolagens fördel.
Sammanfattningsvis tycker vi att dagens Qliro Group (Nelly och CDON) ser ut att ha en rättvis värdering och vi ställer oss neutrala till aktien. På våra prognoser finns uppsida i aktien, men då har vi inte räknat med någon eventuellt negativ påverkan från Amazons inträde på marknaden.
Affärsvärlden har i en tidigare analys skrivit att vi ser det största värdet i finansbolaget Qliro AB. Det gäller fortfarande. Gårdagens nedgång på drygt 30% motsvarar ett implicit värde på finanslådan på drygt 450 miljoner kronor. Vad marknaden tycker om det återstår att se vid bolagets notering på fredag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser