Qliro: Inte klädsamt

E-handelsbolaget Nelly som ingår i Qliro Group vinstvarnar.  Tappet sker samtidigt som ledningen arbetar med att separera bolagen för att försöka lyfta fram värden. Det är illavarslande och aktien rasar på beskedet.
Nelly
Nelly säljer mode till unga tjejer och kvinnor på nätet. Förutom Nelly ingår också CDON (diverse näthandel) och Qliro (betalningslösningar) i koncernen. Det sistnämnda bolaget skall noteras på Nasdaq våren 2020.

Qliro Group (6,92 kr) består av de tre bolagen Nelly (kläder), CDON (diverse näthandel) samt Qliro (delbetalningar och lån). Sommaren 2018 bestämde styrelsen sig för att dela upp de tre verksamheterna i självständiga bolag. Detta för att kunna sälja, börsnotera eller på annat vis lyfta fram de värde bolaget menar finns.

Arbetet har pågått sedan dess. I samband med Q3-rapporten i oktober meddelades att finansverksamheten Qliro (tidigare QFS) skall noteras på Nasdaq första halvåret 2020. Aktien sjönk 10 procent på beskedet. Läs Börsplus syn på saken här. Vi har en neutral rekommendation på aktien.

Igår kväll vinstvarnade e-handelsbolaget Nelly. Qliro-aktien är i skrivande stund ned 14 procent på beskedet. Budskapet är följande:

  • Nelly förväntas uppnå positivt rörelseresultat före avskrivningar (Ebitda) för helåret 2019, men negativt under fjärde kvartalet.
  • En orsak är bolagets höga lagernivåer. Nelly har därför genomfört utförsäljningar samtidigt som försäljningskostnaderna har ökat på en “vikande klädmarknad”.
  • Som koncernen tidigare kommunicerat påverkas även hela gruppens resultat under fjärde kvartalet av ökade kostnader relaterat till börsnoteringen av finansdelen Qliro första halvåret 2020.

Nellys tillförordnade VD tillika koncern-VD för hela Qliro Group, Marcus Lindqvist, menar att modemarknaden har varit vikande vilket lett till hög kampanjaktivitet från många aktörer. Det låter inget vidare. För någon vecka sedan vinstvarnade även e-handelsbolaget Sportamore som säljer sportkläder på nätet. Börsplus analys om detta finns att läsa här.

Troligtvis är det alltså både interna problem med höga lagernivåer och ökade kostnader samt en tuffare marknad som ligger till grund för lönsamhetstappet. I mitten av oktober meddelade Nellys VD Anna Ullman Sersé att hon lämnar bolaget efter 1,5 år på posten. Nelly kommer även att flytta sitt lager från Falkenberg till Borås. Flytten sker 2021.

Ser vi till Nellys utveckling de senaste åren så har bolaget visserligen ökat försäljningen hyggligt stabilt. Tillväxttakten de senaste tolv månaderna var drygt 5 procent. Det är sämre än vad e-handelstillväxten är. Enligt PostNords E-barometer var marknadstillväxten för kläder och skor under Q3 2019 9 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. En annan sak är att konkurrensen verkar ha ökat en hel del.

Noterbart är att Nellys grundare Jarno Vanhatapio och hans nya e-handelssatsning NAKD verkar gå bra. I vart fall omsättningsmässigt, som torde vara huvudprioritet. I fjol omsatte NAKD över 800 Mkr. Första halvåret 2019 växte NAKD omsättningen med 80 procent (!). NAKD inriktar sig precis som Nelly, på mode för yngre tjejer och kvinnor. För den som är intresserad finns här ett poddavsnitt med Jarno.

Nellys bruttomarginal och rörelsemarginal har successivt minskat de senaste åren (se de gråa och svarta linjerna). För cirka två år sedan (Q4 2017) uppvisade Nelly en rörelsemarginal på 7,3 procent. Vid utgången av tredje kvartalet var motsvarande siffra 1,7 procent.

Nellys nuvarande finansiella mål är:

  • Uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per år.
  • Uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (EBITDA) över 6 procent per år.

Ebitda-marginalen var 3,1 procent senaste tolv månaderna vid utgången av tredje kvartalet. Förmågan att nå målet beror till stor del på modemarknadens utveckling, attraktionskraften i sortimentet samt returgraden.

De senaste tolv månaderna har Nelly en returgrad på 38 procent. Det är högt. Konkurrenten Boozt har en liknande returgrad på 40 procent. Sportamore har uppskattningsvis en returgrad på ungefär 30 procent.

Tabellen nedan visar hur några andra e-handelsbolag värderas. Bolagen växer generellt betydligt snabbare än vad Nelly gör.

Bolag Avkastning 1 år % Ebit-marginal 2019E % EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Zalando 93,8 2,6 49,3 1,4 2,8 17,6
Sportamore -45,3 -0,9 18,4 0,5 2,5 15,5
Boozt 15,9 2,6 24,1 0,8 3,3 19,4
Lyko 61,3 2,0 25,9 1,1 4,3 15,4
Genomsnitt 31,4 1,6 29,4 0,9 3,3 17,0
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Förväntad rörelsemarginal 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Om Nelly skulle värderas till 0,5 gånger omsättningen (Price/Sales), i linje med Sportamore. Så skulle det implicit innebära ett värde på 730 Mkr om vi utgår ifrån omsättningen de senaste 12 månaderna. Det motsvarar i så fall ett värde på 4,71 kronor per aktie.

Nelly är omsättningsmässigt något större och har en positiv marginal. Samtidigt växer Sportmore betydligt snabbare än vad Nelly gör.

Det har hänt en del i klädbranschen det senaste året. Rune Andersson köpte genom Mellby Gård ut KappAhl från börsen. Nordic Capital sålde ni somras Ellos Group för drygt 2 miljarder kronor. Klädbolaget RNB genomför en nyemission och håller precis som Qliro på med att separera verksamheterna till självständiga bolag.

Kanske Qliro Groups huvudägare Kinnevik är intresserad av att köpa loss Nelly? Nja, i så fall hade det sannolikt redan hänt. Men man ska aldrig säga aldrig.

I tabellen nedan finns en sammanställning över de avyttringar Qliro Group gjort de senaste åren. Vi är inte direkt imponerade av utfallet och bolagets historik av att skapa aktieägarvärde är kort sagt usel.

Bolag Datum Köpeskilling Reavinst (+)/ reaförlust (-)
Tretti Juni 2016 250 Mkr -105 Mkr
Lekmer April 2017 39 Mkr -15,4 Mkr
Gymgrossisten November 2017 360 Mkr +140 Mkr

Börsplus slutsats

Qliro Group liknar alltmer en riktig värdefälla. Finansdelen Qliro (QFS) verkar gå ganska hyggligt (med Qliro-mått mätt) men sektorn värderas lågt och är ratad. Vi ser inget större värde i CDON och utsikterna för Nelly är osäkra på en utmanande marknad. Aktien lockar inte alls.

Qliro Group tio största ägare Andel
Kinnevik 27,5%
Rite Ventures 6,66%
Avanza Pension 5,72%
Qliro Group AB 3,37%
Humle Fonder 3,15%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,95%
Lancelot Asset Management AB 2,26%
Wellington Management 1,77%
Öhman Fonder 1,51%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group