Pricer: Stark orderingång, klen marginal

Prismärkningsbolaget Pricer uppvisar stark orderingång och omsättningstillväxt i första kvartalet. Det är tydligt att marknadsacceptansen för ESL-lösningar accelererar. Marginalutvecklingen är däremot fortsatt dyster läsning.
Pricer: Stark orderingång, klen marginal - Pricer e-paper pressbild Foto Maria Cruseman-5
Pricer utvecklar och säljer elektroniska hylletiketter.
Pricer
Vad: Q1-rapport
Aktien: +11,20%

Pricer (14,50 kr) säljer elektroniska hyllkantsetiketter till butiker värden över. Marknaden för digitala etiketter (Electronic Shelf Labels) spås växa med omkring 20% årligen de kommande åren enligt branschbedömare. Butikerna digitaliseras för att upprätthålla konkurrenskraften mot den växande e-handeln.

Tidigare var den digitala etikettens enda uppgift att visa priset. Lösningarna fungerar numera som ett stödsystem för att förbättra tidskrävande och personalintensiva processer i butikerna som exempelvis vid påfyllning av varor. Samtidigt som rätt prisinformation säkerställs och konsumenternas köpupplevelse förbättras med funktioner för produktpositionering i butikerna.

Troligen har den skenade inflationen också bidragit till att öka marknadsacceptansen för ESL-lösning då många butiker vill kunna justera sina priser i butikerna på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Pricer är tillsammans med franska SES Imagotag världsledande inom området med cirka 70-80% av den installerade basen globalt sett.

Näst högsta orderingången

Idag presenterar Pricer Q1-rapporten. Aktien är i skrivande stund upp 11% på beskedet.

  • Orderingången var den näst högsta i Pricers historia under ett enskilt kvartal och landade på 707 Mkr motsvarande 28% tillväxt mot Q1 ifjol. Enbart Q4 2019 är bättre med 843 Mkr i orderingång. De senaste tolv kvartalen har orderingången pendlat mellan 307 – 707 Mkr. Snittet är 489 Mkr. VD Magnus Larsson uppger att “det är tydligt att marknaden växer kraftigt”.
  • Omsättningen steg 22,6% till 571,4 Mkr (465,9). Pricer har i genomsnitt omsatt 512 Mkr senaste 12 kvartalen (288 – 696 Mkr).
  • Orderboken var drygt 32% högre och landade på 613 Mkr. Så långt allt väl.
    Pricer Q1 2023 Q1 2022
    Orderingång 707 Mkr 551 Mkr
    Tillväxt y/y 28,3% 24,4%
    Orderbok 613 Mkr 464 Mkr
    Tillväxt y/y 32,1% -15,6%
    Omsättning 571 Mkr 466 Mkr
    Tillväxt y/y 23% 18,6%
    Bruttomarginal 15,8% 18,0%
    Rörelsekostnader 104 Mkr 94 Mkr
    Tillväxt y/y 11,3% 22,1%
    Rörelseresultat -13,9 Mkr -9,7 Mkr
    Ebit-marginal -2,4% -2,1%
    Vinst per aktie -0,25 kr -0,09 kr

Halverad bruttomarginal tre senaste åren

Bruttomarginal-utvecklingen är inte lika rolig läsning. I Q1 landade bruttomarginalen på 15,8% (18,0). 2022 var utfallet 16,5% (22,4). Att Pricers bruttomarginal minskar är inte alls bra. Försämringen beror dels på fortsatt höga komponentpriser, dels att marknaden karaktäriseras av hög prispress.

Pricer uppger att komponentkostnader kommer ned från och med Q2 2023. “De får genomslag under sommaren och är ett resultat av våra pågående initiativ att sänka kostnader”. Pricer har höjt priserna med några av bolagets större kunder och ledningen menar att det finns bättre förutsättningar för en stigande bruttomarginal under andra halvåret 2023.

I grafiken nedan visas utvecklingen över tid på rullande tolv månader. För tre år sedan (Q1 2020) uppgick bruttomarginalen på R12 till 33,7%. Senast tolv månaderna är bruttomarginalen 16,1%. Marginalen har mer än halverats.

Det har också fått betydande avtryck på rörelsemarginalen (ljusgröna linjen) som pressats rejält. Det senaste året uppgår rörelseresultatet till 16,9 Mkr och marginalen är låga 0,7%. Pricer omsätter trots allt nästan 2,4 miljarder kronor. Visst finns det lite ursäkter i form av valutaeffekter med dyrare komponentinköp i dollar och en fortsatt utmanande komponentsituation globalt sett. Men den underliggande marginalutvecklingen går åt fel håll.

Ökat fokus på mjukvaruintäkter

För att stärka bruttomarginalen arbetar Pricer med att öka intäkterna från mjukvarulösningar. Molnlösningen Pricer Plaza är en viktig komponent i det och erbjuder funktioner som till exempel automatisk produktpositionering. Pricer siktar på att nå 450 Mkr i återkommande intäkter år 2025. Per Q1 2023 uppgick de återkommande intäkterna till 48,1 Mkr jämförelsevis. På koncernnivå är målsättningen att omsätta 4,5 miljarder år 2025. För att nå dit krävs 25,2% årlig tillväxt i snitt kommande år.

Att marknaden uppvisar en stark underliggande tillväxt är tydligt. Omsättningsmålet på 4,5 miljarder känns nåbart. Huruvida Pricer kommer nå 450 Mkr i återkommande intäkter är desto mer osäkert. När Pricer förra sommaren presenterade finansiella mål kommunicerades inget mål avseende rörelsemarginal. Det är mindre bra.

I tidigare kontakt med Affärsvärlden har Pricer uppgett att de strävar efter att återgå till “historiska nivåer”. Femårssnittet för rörelsemarginalen är 6,5%, då har bruttomarginalen varit 23,7% i snitt. Med en bruttomarginal på under 20% så blir det väldigt utmanande att nå en marginal på över 6-7%, givet att volymerna inte stiger supermycket.

Stark utveckling för konkurrenten

Huvudkonkurrenten i form av SES Imagotag anordnade en kapitalmarknadsdag i höstas och presenterade nya mål. SES målsättning är att nå intäkter på 2 miljarder euro (knappt 24 miljarder kronor) i slutet av år 2027. SES siktar på en Ebitda-marginal på 22% och det skall nås genom att öka bolagets mjukvaruintäkter till 30% av koncernens totala intäkter (15% år 2022).

SES omsatte 620,9 miljoner euro (drygt 7 miljarder kronor) år 2022 motsvarande 46,8% tillväxt. Bruttomarginalen var 21,2% (21,6) medan Ebitda-marginalen uppgick till 9,4% (7,6). Rörelsemarginalen (Ebit) landade på 5,1% (2,1).

Konkurrenter Pricer SES Solum
Antal etiketter +280 m +350 m +100 m
Antal länder +70 st +60 st +35 st
Antal butiker +22 000 st +35 000 st +8000 st

Vid SES bokslut flaggade de för en omsättning på 800 miljoner euro år 2023 (cirka 29% tillväxt). SES uppger att de har en stark orderbok. Vidare väntar sig ledningen i SES att en mer fördelaktig komponentsituation, positiva valutakurseffekter tillsammans med ökade mjukvaruintäkter skall leda till en “betydande ökning av lönsamheten”.

En annan konkurrent är Solum som knoppades av från Samsung för några år sedan. Svenska Vertiseit är inte verksamma inom just ESL-lösningar men erbjuder produkter för en likartad nisch nämligen digitala skärmar (digital signage) vilken spås växa med runt 7-10% framöver enligt branschbedömare.

Sammantaget uppvisar både Pricer och ESL-marknaden som helhet mycket stark tillväxt. I tabellen nedan visas analytikerkonsensus estimat. Kan Pricer nå en marginal på omkring 5% nästa år värderas aktien kring 11 gånger rörelsevinsten. Det är högre än Solum (9x) men lägre än SES (15x).

Den viktigaste värdedrivaren framöver är att brutto- och rörelsemarginalen stärks och att tillväxten fortsätter. Vi är fortsatt neutrala till Pricer-aktien.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Pricer -16,2 14,4 11,3 0,5 4,8 22,0
SES Imagotag 26,5 22,6 14,9 1,7 11,1 30,5
Solum -12,1 9,7 8,8 0,6 6,6
Vertiseit 7,0 16,8 14,6 2,2 15,2 6,2
Genomsnitt 1,3 15,9 12,4 1,3 9,4 19,6
Källa: Affärsvärlden / Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold