Pricer: Emission skapar prisfall

Prismärkningsföretaget Pricer rasar 23% på beskedet att bolaget skall göra en emission på minst 300 Mkr senast under tredje kvartalet i år. Några konkreta villkor anges dock inte vilket skapar osäkerhet.
Pricer: Emission skapar prisfall - Pricer
Pricer är en världsledande leverantör av elektroniska hylletiketter. Bolaget har sålt mer än 200 miljoner etiketter till mer än 17 000 butiker i över 60 länder. Foto: Strongpoint.

I förra veckan släppte Pricer (10,50 kr) sin Q1-rapport. Vår kommentar finns länkad här intill. Aktien steg då nästan 8% på beskedet till 14,50 kr.

  • Orderingång (+28%), omsättning (+23%) och orderbok (+32%) imponerade och det är tydligt att marknadsacceptansen för elektroniska hylletiketter snabbt ökar. Både Pricer och konkurrenterna SES Imagotag och Solum växer fort.
  • Bruttomarginalen försvagades dock till 15,8% (18,0). Och även rörelsemarginalen pressades -2,4% (-2,1). Det råder rätt stor prispress på marknaden och komponentbristen, samt negativa valutaeffekter pressar också marginalen. Pricer strategi för att öka lönsamheten och konkurrenskraft är att erbjuda mer mjukvarulösningar till kunderna. Det är bra. Men satsningen är ännu i ett tidigt stadie (1,9% av intäkterna på R12M per Q1 2023).

Ökar tillväxtsatsningarna

Igår kväll (27/4) efter börsstängning meddelade Pricer att de “avser att fortsätta exekvera på Bolagets tillväxtstrategi och ta tillvara på de möjligheter som bedöms finnas på marknaden genom investeringar i verksamheten och en expansiv säljstrategi med fokus på ökad penetration i samtliga av Bolagets marknader, i synnerhet den nordamerikanska.

Kort och gott är fokus på att öka tillväxttakten ännu mer. Och för att finansiera dessa tillväxtsatsningar behöver bolaget göra en nyemission på minst 300 Mkr före utgången av september 2023, uppger bolaget.

Pricer uppger även att nyemissionen är en förutsättning för att bolaget skall uppfylla de kovenanter (lånevillkor) som gäller för bolagets obligationer om totalt 250 Mkr, som Pricer utfärdade till Ture Invest Partners AB i december 2022. Aktien är i skrivande stund ned drygt 23% på beskedet.

Tvingas till emission

Pricer är alltså mer eller mindre tvingade att genomföra denna emission. Och skrivningarna om “tillväxtsatsningar” låter mer som publikfrieri inför aktieägarna snarare än något annat.

Vid utgången av Q1 2023 hade Pricer 98,8 Mkr i kassan. Obligationslånet löper över 4 år med en rörlig ränta motsvarande Stibor 3 månader +6,875%. Enligt obligationsvillkoren har Pricer åtagit sig att tillse att vissa finansiella nyckeltal relaterade till bruttomarginal, resultat och relationer inom balansräkningen upprätthålls för koncernen.

Dessa åtaganden ska uppfyllas kalenderkvartalsvis. Villkoren begränsar koncernens möjlighet att uppta ytterligare finansiell skuld samt avyttra tillgångar”.

Osäkerhet kring teckningskurs

Pricer uppger att de inom ramen för obligationslånet förbundit sig till att genomföra en nyemission av aktier innan den 30 juni 2023 uppgående till 200 Mkr (efter avdrag för transaktionskostnader) alternativt nyemission av aktier motsvarande 300 Mkr (före avdrag för transaktionskostnader) innan den 30 september 2023.

Ingen teckningskurs eller andra konkreta villkor presenteras. Tyvärr har detta fenomen blivit mer vanligt, alltså att bolag meddelar att de skall göra en emission men att villkoren är okända. Det är inte bra eftersom det skapar osäkerhet och ofta med kraftiga kursfall som följd (se tabell nedan). Pricer är som sagt inte ensamma om detta. Men det betyder heller inte att det är bra.

Vettiga styrelser ser till att inkludera all relevant information om nyemissionen redan dag ett istället för att dra ut på det i en långdragen tortyr som bara kan gynna garanter och rådgivare”, skrev Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson i en krönika tidigare i år (länk här intill).

Andra emissioner där teckningskurs ej presenterades Kursreaktion
Pricer (april 2023) -23%
Starbreeze (april 2023) -28%
Intervacc (april 2023) -18%
CTEK (februari 2023) -8%
SmartEye (december 2022) -39%

Även spelbolaget Starbreeze meddelar idag att de skall göra en nyemission. De presenterar inte heller några villkor och aktien är i skrivande stund ned 27,5% på beskedet. Kursfallet beror såklart mer på att de behöver ta in pengar snarare än att villkoren inte presenterats i detalj. Men det är som sagt ofta bättre att “riva av plåstret direkt”.

I tabellen intill visas en rad andra bolag som meddelade planer på emission men inte någon teckningskurs. Kursfallet var i snitt 23%.

Från nettokassa till skuld

Obligationsinnehavarna Ture Invest Partners har en option (rättighet, men inte skyldighet) att påkalla inlösen om högst 50 Mkr av obligationslånet. Vidare har Pricer en kreditfacilitet via Nordea på 48 Mkr som var outnyttjad den 31 mars i år.

Vid årsskiftet 2020/2021 hade Pricer en nettokassa på drygt 217 Mkr. Både tillväxt och den speciella situationen med komponentbristen har bundit mycket kapital vilket har påverkat kassaflödet negativt. 31 mars 2023 var bolagets nettoskuld i stället 167 Mkr.

För räkenskapsåren 2020 och 2021 (utdelningen vår/höst 2021 respektive hösten 2022) delade Pricer totalt ut 220 Mkr. Och nu behövs en emission på minst 300 Mkr. I efterhand är det tydligt att styrelsen haft en alldeles för generös utdelning och aggressiv kapitalallokering. Vinst per aktie under 2020 och 2021 uppgick till totalt 1,88 kr (0,72 + 1,16 kr) medan utdelningen varit 2,0 kr per aktie (1,0 + 1,0). “Lyxfällan-varning”.

Pricer meddelar nu att de slopar utdelningsplanerna på kort och medellång sikt. Kassaflödena skall i stället investeras i tillväxtinitiativ.

Förlänger med Carrefour

Igår kväll meddelade Pricer samtidigt en positiv nyhet och det var att Pricer får förlängt förtroende att leverera etiketter till Carrefour, som är en av Europas ledande detaljhandelskedjor och särskilt stora i Frankrike.

Carrefour har varit kund till Pricer i 20 år. Avtalet innehåller inga garanterade åtaganden avseende volymer eller belopp. Men troligen handlar det om orders för flera hundra miljoner kronor, kanske ännu mer, över tid.

Idag presenterade Pricer också sin årsredovisning för 2022. Under fjolåret hade Pricer en kund som utgjorde mer än 10% av koncernens totala omsättning. Den icke namngivna kunden bidrog med 663 Mkr (683) vilket motsvarade 29% av Pricers totala omsättning (39).

Kortsiktig osäkerhet

Som vi skrev i vår kommentar förra veckan så omsätter Pricer idag runt 2,4 miljarder bakåtblickande, med en rörelsemarginal på 0,7% (16,9 Mkr i rörelseresultat). Utmanande komponentsituation och dyrare inköp i dollar har inte direkt gynnat Pricer. Men samtidigt har den underliggande marginalen försämrats.

Att Pricer stärker marginalen framöver är en viktig värdedrivare. Kortsiktigt är osäkerheten stor med den stundande emissionen som pressar aktien. Samtidigt kan det skapa långsiktiga investeringsmöjligheter. ESL-marknaden bjuder trots allt på strukturell tillväxt och Pricer har en stark marknadsposition.

Vi är fortsatt neutrala till aktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier