Kommentar Plejd
Plejd: Framtiden är ljus

Plejd | |
Börskurs: 535,00 kr | Antal aktier: 11,2 m |
Börsvärde: 5 981 Mkr | Nettokassa: 62 Mkr |
VD: Babak Esfahani | Ordförande: Ylwa Karlgren |
Plejd (535 kr) utvecklar produkter och lösningar inom belysning och hemautomation. Exempel på produkter är dimmers, kontrollers och trådlösa ljussystem som kan styras via bolagets mobilapp.
Ägarbilden
Största ägare är sportbilsprofilen Christian von Koenigsegg med familj som äger 12% av aktierna. Plejds medgrundare Erik Calissendorff och tidigare ordförande Pär Källeskog har sedan slutet av 2023 ett gemensamt ägarbolag kallat Plejd Grundare som äger 5,5% av aktierna. VD tillika medgrundare Babak Esfahani är tionde största ägare med 3,5% aktierna, ett innehav värt cirka 215 Mkr.
Bolagets stora framgångar i segmentet bygger mycket på den uttalade strategin att produkterna ska underlätta elektrikerns jobb. Marknaden växer snabbt i takt med att allt fler apparater blir uppkopplade.
Starkt fjolår
2024 var ett starkt år för Plejd. Försäljningen steg 29% till 662 Mkr (513). Bruttomarginalen var 53,6% (54,4) och Ebit-marginalen landade på 20,3% (11,6).
Plejd har varit ett av börsens absolut snabbast växande bolag de senaste åren. Mellan 2020 och 2024 var den organiska tillväxten 33% i snitt per år. När Plejd noterades på Spotlight våren 2016 var teckningskursen 6,35 kronor och bolaget omsatte det året endast 5 Mkr. En helt otrolig utveckling sedan dess.
Idag presenterar Plejd räkenskaperna för årets första kvartal. Blott tio dagar efter kvartalets slut. Även det ett kvalitetstecken. Plejd inleder året starkt. Den fina tillväxten fortsätter (+39% tillväxt) och en stark rörelsemarginal (26%).
Plejd | Q1 2025 | Q1E 2025 | Q1 2024 |
Omsättning | 220,4 Mkr | 218,5 Mkr | 159,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 38,6% | 37,4% | 31,1% |
Bruttomarginal | 51,6% | 49,0% | 51,9% |
Rörelsekostnader | 56,6 Mkr | 57,7 Mkr | 53,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 6,8% | 8,9% | 1,3% |
Ebit | 57,1 Mkr | 49,3 Mkr | 29,5 Mkr |
Ebit-marginal | 25,9% | 22,6% | 18,6% |
Resultat per aktie | 4,02 kr | 3,22 kr | 2,03 kr |
Aktien är i skrivande stund upp nästan 17% på beskedet. Börsen är förvisso ovanligt stark med en indexuppgång på nästan 6% men Plejds rapport var också bättre än väntat. Särskilt avseende lönsamhet.
Tillväxten drivs av en tydlig ökning i installationstakten för bolagets etablerade produkter, alltså produkter som har funnits på marknaden under en längre tid och där tillväxten speglar en ökad grundefterfrågan.
Nya produkter går fint
VD Babak Esfahani lyfter samtidigt fram att nya produkter i ännu högre grad bidrar till bolagets tillväxt och att Plejd fortsätter stärka sin position i både Sverige och Norge. År 2020 stod svenska hemmamarknaden för 95% av försäljningen. På rullande tolv månader är andelen nere på 55%. Trots att den svenska marknaden vuxit med 17-18% per år i snitt. Norge stod för 4% av försäljningen 2020 och utgör nu 35%.
Plejd är med andra ord på god väg att upprepa bolagets succé i Sverige även i vårt grannland. Utvecklingen i Norge var särskilt stark (+64%) i Q1. Försäljningen drevs bland annat av lanseringen av Plejd termostat TRM-01, som tagits emot väl av kunderna.
God tillväxt i installationer
I grafiken nedan visas omsättningen per marknad. Men även värdetillväxten i installationstakten, vilket är ett centralt nyckeltal att följa för Plejd.
Under enskilda kvartal kan det vara skillnad mellan försäljning till Plejds kunder (elgrossister som Ahlsell, Rexel, Solar och Elektroskandia), som i sin tur säljer vidare till elektrikerna. Installationstakten är därav ett viktigt nyckeltal att hålla koll på, då den avspeglar faktiskt efterfrågan i konsumentledet snarare än att grosissterna köper in extra mycket produkter och bygger upp lager.
Plejd fortsätter ha en god kostnadskontroll och rörelsekostnaderna steg knappt 7% i kvartalet och rörelsemarginalen stärktes som sagt ytterligare.
Ingen exponering mot USA
Vidare lyfter Plejd fram att de i dagsläget inte ser någon direkt påverkan på bolagets verksamhet till följd av handelskriget och tullarna från Trump. Plejd har ingen försäljning till USA och inköpsexponerningen mot USA är “mycket begränsad”. “Därmed påverkas vi inte av eventuella tullar på komponenter som tillverkats i USA, eftersom majoriteten av våra inköp avser komponenter med ursprung i andra länder”, uppger Plejd. Att den amerikanska dollarn försvagas är positivt för Plejd då stor del av Plejds inköp sker i dollar.
En viktig framgångsfaktor bakom Plejds tillväxtsuccé de senaste åren är att bolaget skaffat sig en stark ställning bland såväl elektriker som slutkonsumenter.
Plejd lyfter fram att produkterna är enkla att installera vilket en viktig konkurrensfördel. Snabba och smidiga installationer är viktigt för elektrikerna då de kan arbeta mer effektivt och hjälpa fler kunder. Konfigurering av produkterna görs via bolagets app, vilket sparar tid och öppnar för möjligheter att anpassa produkterna efter situationen.
Att slutkunderna (privatpersoner men även företag) pratar gott om produkterna med familj och vänner ökar kännedomen. Plejd har idag mer än 7 miljoner installerade enheter samt 1 miljon system installerade på de marknader där Plejd verkar.
Konkurrenter
För några år sedan lanserade Plejd en konsumentprodukt, kallad Plejd Smart-plug. Till skillnad från Plejds andra produkter som kräver en elektriker för installation så kan konsumenten själv börja använda produkten då den helt enkelt bara ansluts i ett vanligt eluttag i hemmet (kan användas för golvlampor och liknande). Både IKEA och Philips (Philips Hue) har konkurrerande konsumentprodukter.
Tyska Schneider Electric (som var större ägare i Plejd mellan maj 2018 – april 2020) är en av Plejds viktigaste konkurrenter då Schneider också säljer mot grossister/elektriker. Schneiders system Wiser är en direkt konkurrent. En annan viktig konkurrent är uppstickaren i form av bulgariska Shelly Group.
Ytterligare en konkurrent är det amerikansk-irländska bolaget Eaton med deras system ComfortX. Eaton är noterade i USA. Ytterligare en konkurrent är Nexa som ägs av börsnoterade OEM International. Nexa har både produkter mot konsument och proffsmarknaden (elektriker). 2023 omsatte Nexa 75 Mkr med 4% rörelsemarginal. Norska SG Armaturen har ett system kallat SG Smart. I Norge finns också bolaget Future Home. Generellt verkar det finns fler spelare på den norska marknaden relativt den svenska.
“Multidimensionell tillväxt”
Tillväxtstrategin går ut på att lansera nya produktkategorier för att bredda kundbasen på varje marknad. Från början har Plejds huvudsakliga fokus legat på de “puckar” som installeras av elektriker bakom en strömbrytare. 2023 adderades smarta armaturer in i produktportföljen.
2024 lanserade Plejd ytterligare två nya kategorier nämligen smart värmestyrning (termostaten TRM-01) och styrning av solskydd med jalusipucken JAL-01. Lanseringen ökar den adresserbara marknaden rejält.
Huvudkonkurrenterna är Wiser (från Schneider) och Shelly (bulgariska Shelly Group). En jämförelse mellan de olika teknikerna från Elinstallatören finns att läsa här.
Historiskt sett har kassaflödeskonverteringen varit klen till följd av höga investeringar. Kassaflödet har dock varit helt okej de senaste två kvartalen.
Värdering R12M per Q1 25 | |
EV/Sales | 8,2x |
EV/Ebit | 36,5x |
P/E | 47,1x |
Plejd värderas till 29x rörelsevinsten (EV/Ebit) på 2025E. För 2026E faller värderingen till 20,6x. Konkurrenten Shelly som är noterade i Bulgarien värderas till knappt 12x jämförelsevis. Amerikanska Eaton värderas till 19,5x. I peer-tabellen har vi även med Invisio som har en liknande tillväxttakt och marginalbild (brutto- och rörelsemarginal).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Plejd | 151% | 28,2x | 20,6x | 5,3x | 25,7% | 17,3% |
Shelly Group | 3% | 14,9x | 11,8x | 2,9x | 24,9% | 35,4% |
Eaton Corp | -8% | 21,1x | 19,5x | 4,2x | 21,7% | 7,7% |
Invisio | 53% | 33,8x | 24,9x | 6,7x | 26,8% | 17,9% |
Genomsnitt | 50% | 24,5x | 19,2x | 4,8x | 24,8% | 19,6% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Plejd har uppvisat stark tillväxt med stigande marginaler över tid. Bolagets produkter verkar mycket uppskattade hos både elektriker och slutanvändare. Att bolaget fortsätter lansera flera produktkategorier på nya marknader är en viktig tillväxtdrivare.
Plejd kan vara en typisk aktie att fiska upp om börsen är skakig. Här och nu står vi vid sidlinjen.
Tio största ägare i Plejd | Värde (Mkr) | Andel |
Christian von Koenigsegg med närstående | 709,4 | 12,0% |
Avanza Pension | 664,3 | 11,3% |
Pluspole Group | 410,1 | 7,0% |
Andra AP-fonden | 349,5 | 5,9% |
Plejd Grundare | 321,3 | 5,5% |
Martin Gren (Grenspecialisten) | 269,0 | 4,6% |
Stena | 263,5 | 4,5% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 260,7 | 4,4% |
Montanaro | 227,4 | 3,9% |
Babak Esfahani | 206,1 | 3,5% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Linda Kjellberg | 7,2 | 0,1% |
Mikael Blixman | 4,2 | 0,1% |
Rikard Sköldin | 3,3 | 0,1% |
Ylwa Karlgren | 1,0 | 0,02% |
Magnus Zederfeldt | 0,3 | 0,00% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 28,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser