Kommentar Pierce
Pierce Group: Rimlig värdering
Pierce Group | |
Börskurs: 82,00 kr | Antal aktier: 39,7 m |
Börsvärde: 3 254 Mkr | Nettoskuld: 55 Mkr ex leasing |
VD: Henrik Zadig | Ordförande: Ketil Eriksen |
E-handelsbolaget Pierce Group (82 kr) säljer reservdelar, tillbehör och accessoarer till motorcyklister i 16 länder i Europa.
De är ledande i sin nisch och särskilt starka inom motocross. Det som är extra spännande för detta bolag är att en stor majoritet av marknaden fortfarande utgörs av fysisk butiksförsäljning, samtidigt som nätet hela tiden tar andelar. Det bäddar för bra tillväxt i många år för en ren e-handlare som Pierce.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 1 675 | 1 926 | 2 215 |
– Tillväxt | +10% | +15% | +15% |
Rörelseresultat | 106 | 123 | 144 |
– Rörelsemarginal | 6,3% | 6,4% | 6,5% |
Resultat efter skatt | 79 | 94 | 109 |
Vinst per aktie | 1,99 | 2,36 | 2,76 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | 12% | 12% | 12% |
Nettoskuld/EBIT | -0,1 | -0,6 | -1,0 |
P/E | 41,3 | 34,7 | 29,7 |
EV/EBIT | 30,7 | 25,8 | 21,6 |
EV/Sales | 1,9 | 1,7 | 1,4 |
Kortsiktigt finns dock en del utmaningar. Det framgick tydligt i halvårsrapporten som kom nyligen. Siffrorna var inte vad man förknippar med ett tillväxtbolag vars eget mål är 15-20% i årlig omsättningsökning. I andra kvartalet föll omsättningen 5%, nämligen. Samtidigt minskade (den justerade) rörelsevinsten från 44 till 32 Mkr.
Ledningen pekar på att detta var en Covid-19-effekt i jämförelsesiffrorna. Viruskrisen lyfte fjolårets vinst med 15 Mkr och hela den effekten (och lite till) låg i fjolårets andra kvartal. Det underliggande resultatet växer alltså.
Budskapet är med andra ord att Q2 2020 var en anomali och att investerare inte bör bry sig så mycket om de svaga tillväxtsiffrorna. Som intäkt för detta synsätt anförs att tillväxten åter var positiv i juni månad och jämfört från Q2 2019 så har tillväxten snittat 17% per år till och med Q2 2021.
Det låter rimligt. Men Afv tycker nog ändå att siffrorna borde varit lite bättre. Särskilt på Onroad-sidan, alltså produkter för landsvägsåkning. Det är här den riktigt stora tillväxtpotentialen finns. I första kvartalet såg Pierce ut att fått upp ångan rejält inom Onroad (+20% tillväxt), men trenden kom nu av sig (+2% i Q2). Borde inte återöppnade samhällen innebära mer arbetspendling och landsvägskörning våren 2021 jämfört med 2020? Borde inte det synts i bättre tillväxtsiffror?
På sikt är det viktigt för Pierce att öka tillväxten inom Onroad-segmentet eftersom det är här onlinepenetrationen är extra låg och tillväxtchansen extra hög. Ledningen jobbar vidare på det och har säkrat upp ett par nya stora externa varumärken för sin webbutik. Det är lovande. Men här och nu är det inte helt fel att beskriva Pierce som ett motocross-bolag då 62% av intäkterna kommer från den kundkategorin (Offroad). Inget fel i det, men Offroad är en nisch med 11% väntad årlig tillväxt 2019-2024 mot 16% inom Onroad.
Det är ganska svårt att sia om hur resten av året kommer att arta sig. Q3 har mycket lättare jämförelsekvartal men Pierce flaggar för höga fraktkostnader från Asien, att marknadsföringen blivit dyrare och att varubrist råder inom vissa kategorier. Afv har skruvat ned våra prognoser något för året. Givet vår skiss ligger värderingen på 2021 års siffror kring p/e 40. Se huvudscenario här ovan.
I grund och botten lutar vi åt att se Q2 som ett tillfälligt hack i tillväxtkurvan. Pierce har mycket goda möjligheter att på basis av den fina plattform man byggt inom motocross växa till ett stort MC-bolag. Nettoskulden på 55 Mkr (exklusive leasing) är låg och medger stora tillväxtsatsningar.
Bolag | EV/Sales 2021 | Rörelsemarginal 2021 | EV/Ebit 2022 | Tillväxttakt 2019-21 | Dir-avkastning |
Pierce Group | 2,1 | 6,7% | 25,1 | 36% | 0,0% |
Dometic | 2,5 | 14,9% | 14,6 | 15% | 1,8% |
Fenix Outdoor | 2,7 | 15,3% | 15,0 | 9% | 1,1% |
RugVista Group AB | 3,9 | 19,5% | 17,9 | 35% | 0,3% |
Revolution Race | 9,6 | 25,1% | 27,2 | 84% | 1,0% |
Thule Group AB | 4,9 | 22,6% | 22,4 | 6% | 2,5% |
Medel | 4,3 | 17,4% | 20,4 | 31% | 1,1% |
Källa: Factset |
Värderingen är dock rejält hög nu efter kursuppgången på närmre 30% efter noteringen. I tabellen ovan finns en blandning av varumärkesbolag inom friluftssektorn och e-handlare. Pierce ligger klart i överkant värderingsmässigt i gruppen. Det är inte helt obefogat med tanke på de långsiktigt goda tillväxtmöjligheterna. Men vi har i nuläget svårt att se tillräcklig potential för att låta köprådet vara kvar.
Tio största ägare i Pierce Group | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Procuritas | 1 095 | 33,3% | 33,3% |
Stefan Rönn | 235 | 7,0% | 7,0% |
Daniel Petterson | 235 | 7,0% | 7,0% |
Handelsbanken Fonder | 222 | 6,7% | 6,7% |
Fjärde AP-fonden | 132 | 4,0% | 4,0% |
Dan Sten Olsson med familj och stiftelse | 125 | 3,7% | 3,7% |
Enter Fonder | 93 | 2,8% | 2,8% |
Skandia Fonder | 78 | 2,4% | 2,4% |
Henrik Zadig | 59 | 1,8% | 1,8% |
Futur Pension | 57 | 1,7% | 1,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser