Kommentar Nimbus Group
Nimbus: Börjar efterfrågan kapsejsa?
Kommentar Nimbus | |
Vad: | Q3-rapport |
Aktien: | -11% |
Påverkar råd? | Fortsatt neutral |
Nimbus Group (20 kr) är en svensk tillverkare av motorbåtar och även eldrivna fritidsbåtar. Produktionen sker vid cirka ett tiotal anläggningar i Sverige, Polen och Finland.
Produktportföljen består av en drygt en handfull egna varumärken som Nimbus, Alukin, Aquador, Bella och Flipper. Försäljningen sker både genom egna återförsäljare (40%) samt externa återförsäljare (runt 60%). Sverige var största marknad år 2022 med 41% av intäkterna, följd av övriga Europa (27%), Norden (19%) samt övriga marknader (13%). Nimbus erbjuder även eftermarknadsservice, support och underhåll. Nimbus noterades på börsen i februari 2021 (teckningskurs 52 kr).
Vi har sedan tidigare ett neutralt råd på aktien och synade Nimbus i samband med att bolaget gjorde ett förvärv i USA i våras.
Sedan dess har aktien mer än halverats. Idag (25/10) presenterar Nimbus räkenskaperna för tredje kvartalet. Aktien är i skrivande stund ned 11% på beskedet.
Nimbus | Q3 2023 | Q3 2022 |
Omsättning | 475,4 Mkr | 402,4 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 18,1% | 13,3% |
Organiskt | -14,0% | 10,8% |
Tillväxt Q/Q | -37,1% | -44,4% |
Bruttoresultat | 59,3 Mkr | 85,1 Mkr |
Bruttomarginal | 12,5% | 21,1% |
Rörelsekostnader | 46,3 Mkr | 40,3 Mkr |
Ebita | 13,0 Mkr | 44,8 Mkr |
Ebita-marginal | 2,7% | 11,1% |
Vinst per aktie | 0,31 kr | 1,43 kr |
Omsättningen sjönk 14% organiskt i Q3. I årets första och andra kvartal var tappet 2,0% respektive 5,4% jämförelsevis. Inklusive förvärvet av EdgeWater PowerBoats i USA steg omsättningen med 18%. Det organiska tappet är framför allt relaterat marknaden för småbåtar som minskat, särskilt i Norden. Exklusive EdgeWater steg försäljningen av större båtar med 19% i kvartalet.
Bruttomarginalen påverkades negativt av försvagningen av den svenska kronan (mycket inköp sker i utländska valutor som till exempel USD). Stor andel av båtarna tillverkas också utanför Sverige. Dessutom minskade försäljningen hos egna återförsäljare (där marginalen är högre) vilket också påverkar negativt.
Rörelsemarginalen landade på 2,7% jämfört med 11,1% ifjol. År 2018-2022 så tjänade Nimbus 4,5 – 5,5% på koncernnivå. Under 2021 och 2022 har rörelsemarginalen varit 11,4% respektive 11,0%.
Omsättningsfördelning | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
2022 | 16% | 41% | 23% | 19% |
2021 | 13% | 43% | 24% | 19% |
Det tredje kvartalet står normalt sett för runt en fjärdedel av årsomsättningen medan det andra kvartalet brukar vara säsongsmässigt starkast med runt 40% av försäljningen.
Nimbus strategi är att fokusera mer på premiumbåtar vilket innebär att koncernen nu flyttar över produktionskapacitet till större båtar. Förändringen innebär också att bolaget ökar andelen produktion som är outsourcad vilket skapar ytterligare flexibilitet. Vidare uppger Nimbus att de genomfört prisjusteringar (läs höjningar) som väntas få genomslag framöver.
I grafiken nedan visas ett antal bolag som har exponering mot friluftstrenden. Med tanke på de stigande räntorna så har både Nimbus och Kabe (husvagnar/husbilar) klarat sig oväntat bra hitintills. Dometic som har en liknande exponering mot rekreation har haft en negativ organisk tillväxt på omkring 10%.
Bolag som Mips och Thule har påverkats negativt av höga lagernivåer hos cykelåterförsäljare senaste året.
Orderboken vid utgången av Q3 uppgick till 946 Mkr jämfört med 1051 Mkr för ett år sedan. Orderboken består idag generellt av större båtar. För ett år sedan stod mindre båtar 19% av orderboken jämfört med knappt 5% idag. Det har således skett en rejäl mixförändring med högre andel “premiumbåtar”.
Konkret omfattar orderboken bekräftade orders som på balansdagen var planerade för att gå i produktion och hade förskottsbetalats i enlighet med Nimbus faktureringsmodell.
Amerikanska EdgeWater har i enlighet med nordamerikansk branschstandard valt att inte tillämpa förskottsbetalningar på orderlagda båtar, i stället erläggs full betalning vid leverans av båten. Vid utgången av Q3 uppgick förskottsbetalningar från kunder till 96 Mkr (123) motsvarande 10% av orderstocken (12%).
Även den geografiska mixen har förändrats till följd av förvärvet i USA. Nordamerika utgjorde exempelvis 58% av orderboken vid utgången av Q3. USA är för övrigt världens enskilt största marknad för motorbåtar. Nimbus har sålt till amerikanska kunder sedan 2017.
Billig aktie – om man tittar bakåt
De senaste tolv månaderna har Nimbus tjänat 3,43 kronor per aktie. I skrivande stund handlas aktien kring 20 kronor vilket innebär ett bakåtblickande P/E-tal på 5,8x. Det är lågt och vittnar om den stora osäkerheten som finns. Det är tydligt att aktiemarknaden prisar in fallande vinster för Nimbus framöver. Även andra noterade båttillverkare värderas generellt lågt med ett förväntat P/E på 3,2 till 8,6x på 2024E.
Nimbus-aktien må se billig ut på de analytiker-estimat som finns tillgängliga. Samtidigt penslar prognoserna inte direkt in något materiell tapp i varken försäljning eller marginal kommande år. Prognoserna känns överlag optimistiska och det finns en tydlig risk att det verkliga utfallet blir betydligt sämre.
Vi står fortsatt utanför aktien och har ett neutralt råd på Nimbus.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Nimbus | -37,6 | 4,6 | 4,6 | 0,3 | 6,9 | 4,7 |
Dometic | 1,3 | 9,7 | 10,3 | 1,2 | 11,4 | 3,6 |
Thule | 6,4 | 16,6 | 13,6 | 2,6 | 19,4 | 8,4 |
Brunswick | -1,6 | 7,3 | 7,5 | 1,1 | 14,2 | 2,4 |
Beneteau | 2,2 | 5,9 | 3,2 | 0,4 | 11,6 | 3,7 |
Malibu Boats | -7,8 | 8,0 | 5,7 | 0,8 | 13,8 | -6,1 |
Mastercraft Boat | -0,4 | 11,9 | 8,6 | 0,7 | 8,6 | -16,1 |
Genomsnitt | -5,4 | 9,2 | 7,7 | 1,0 | 12,3 | 0,1 |
Källa: Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser