Kommentar New Wave
New Wave: En volatil rapportaktie
Kommentar New Wave | |
Vad: | Q3-rapport |
Aktien: | -12% |
Råd: | Neutral |
New Wave Group (97,50 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter. Ett av koncernens mest välkända varumärken inom fritids- och sportkläder är Craft.
VD tillika grundare Torsten Jansson är största ägare med 34% av kapitalet och 82% av rösterna. Koncernen har runt 2440 anställda och huvudkontor i Göteborg.
När vi synade New Wave i våras stod aktien i 104 kr och rådet blev neutral.
Faller tvåsiffrigt
Idag rapporterar New Wave räkenskaperna för årets tredje kvartalet. Aktien är ned cirka 12% på beskedet.
Newa | Q3 2024 | Q3E 2024 | Q3 2023 |
Omsättning | 2308 Mkr | 2349 Mkr | 2337 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -1% | 1% | 5% |
Organisk tillväxt | 2% | -2% | -6% |
Valuta | -3% | – | 4% |
Förvärv | – | – | 7% |
Tillväxt Q/Q | -4% | -2% | 1% |
Bruttomarginal | 48,8% | 48,4% | 48,6% |
Rörelsekostnader | 815 Mkr | 784 Mkr | 755 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 8% | 4% | 7% |
Rörelseresultat | 313 Mkr | 353 Mkr | 381 Mkr |
Ebit-marginal | 13,6% | 15,0% | 16,3% |
Vinst per aktie | 1,54 kr | 2,04 kr | 2,04 kr |
Omsättningen i kvartalet landade på 2308 Mkr (2337) och sjönk med 1% mot fjolåret. Analytikerna hade räknat med 2349 Mkr samt 1% tillväxt. Organiskt i lokala valutor var omsättningen upp 2%. Negativa valutakurseffekter påverkade negativt med 3%.
Bruttomarginalen var i stort sett oförändrad mot fjolåret på 48,8% (48,6). VD Torsten Jansson lyfter fram att många konkurrenter “priskrigar för att försöka upprätthålla volymer och omsättning”.
Rörelsekostnaderna steg 8% i kvartalet och beror dels på ökade lönekostnader, dels på “fortsatt offensiva marknadsinvesteringar” i särskilt Tyskland och USA. Rörelsevinsten blev 313 Mkr (381) med en marginal på 13,6% (16,3). Förhandstipsen låg på 363 Mkr respektive 15,0%.
De tre senaste åren har rörelsemarginalen varit 15-17% för New Wave på koncernnivå. Innan pandemin tjänade New Wave kring 9% på Ebit-nivå. En drivkraft för marginalförstärkningen är att koncernens mest lönsamma varumärken (dit Craft tillhör) har vuxit snabbare och utgör nu en större del av koncernens totala omsättning.
Dessutom har New Wave arbetat med att automatisera bolagets lager vilket ökat effektiviteten och stärkt lönsamheten för koncernen som helhet. Bolaget arbetar mer digitalt jämfört med innan pandemin vilket också bidragit till marginallyftet. Rörelsemarginalen är nu 14% på rullande tolv månader.
Utmanande marknad
Torsten Jansson lyfter fram att marknaden fortsatt är utmanande. Men att New Wave tar marknadsandelar. Ser vi till utvecklingen per segment så tappade Företag -4% i kvartalet. New Wave bedömer själva att profilmarknaden tappade kring 7-9%.
Segment Sport & Fritid ökade omsättningen med 1% i tredje kvartalet. I Q3 minskade Sportindex med 1,5% i Q3 och det var elfte kvartalet i rad med minskande försäljning för sportmarknaden som helhet. Gåvor & Heminredning tappade -1%. Heminredningsindex var minus 9% i kvartalet.
Grafiken nedan visar utvecklingen för New Wave och några andra bolag som också är exponerade mot kläd/outdoor-marknaden. Efter väldigt stark utveckling under pandemiåren har den organiska tillväxten bromsat in en del.
År 2021 växte New Wave 13% organiskt samt 21% år 2022. Ifjol minskade försäljningen drygt 2% organiskt och första nio månaderna i år var tappet knappt 1%.
Volatil rapportaktie
New Wave-aktien brukar vara volatil på rapportdagar. Under de senaste tolv rapportdagarna har aktien minst rört sig +/- 5%. Och under nio av de tolv senaste rapporterna har aktien rört sig minst 10% åt något håll.
Under nio av de senaste elva rapporterna så har aktien stigit året därpå, om aktien föll motsvarande kvartal året innan, och vice versa. Lätta / svåra jämförelsetal verkar alltså aktiemarknaden fästa en hel del fokus vid, när New Wave-rapporterar.
Kassaflödet under årets första nio månader var starkt och påverkades positivt av minskat rörelsekapital. Nettoskulden var 1928 Mkr vid utgången av Q3 relativt 2567 Mkr motsvarande period ifjol. Balansräkningen är i okej skick och det finns utrymme för förvärv framöver.
Värdering @97,50 kr R12M | |
EV/Sales | 1,6 |
EV/Ebit | 11,3 |
P/E | 14,3 |
På rullande tolv månader värderas New Wave nu till drygt 11 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) och 14x årsvinsten (P/E).
Korsiktig osäkerhet
Torsten Jansson lyfter fram att han inte tror att “ekonomin i allmänhet tar någon större fart i det kortsiktiga perspektivet” Bolaget kommer fortsätta att fokusera på att ta marknadsandelar och investera inom Teamwear (kläder för idrottsföreningar) som produktområde samt geografiskt i Tyskland och USA.
Dessa tillväxtsatsningar kommer påverka resultatet negativt kortsiktigt. “Jag tror att vi kommer att få se ytterligare några tuffa kvartal även om jag självklart hoppas att jag har fel” uppger Jansson.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner sålt aktier för 159 Mkr. Torsten Jansson står för merparten och sålde för 110 Mkr i våras. Inga insynsköp finns registrerade senaste året.
New Wave har uppvisat god tillväxt över tid. Analytikerkollektivet räknar med att rörelsevinsten faller i årets avslutande kvartal. Från Q1 2025 blir jämförelsetalen något lättare igen.
På de oreviderade analytiker-estimaten för 2025E värderas New Wave till 9x rörelsevinsten. Det bygger på en marginal på nästan 16%. Bakåtblickande tjänar New Wave 14% på Ebit-nivå. Risken är att New Wave har ytterligare några tuffa kvartal framför sig och att estimaten är för generösa. Vi står vid sidlinjen med ett neutralt råd. Men New Wave är värd att ha under bevakning.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
New Wave | 22% | 10,7x | 9,0x | 1,4x | 15,9% | 7,2% |
Lindex Group | 6% | 12,6x | 13,4x | 1,0x | 7,8% | 1,0% |
RevolutionRace | -13% | 13,7x | 10,7x | 2,1x | 19,9% | 11,7% |
Thule | 35% | 24,6x | 18,9x | 3,7x | 19,6% | 6,6% |
Genomsnitt | 13% | 15,4x | 13,0x | 2,1x | 15,8% | 6,6% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser