Kommentar Uppköpsguiden Jetpak
Jetpak: Nytt bud från storägaren
Jetpak (99 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Ett typiskt uppdrag kan handla om ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.
Mer om Jetpak
Affärsmodellen är kapitallätt med starka kassaflöden. Huvudkontoret ligger vid Arlanda flygplats. Bolaget använder sig nämligen mycket av flygfrakt. Jetpak grundades 1979 och finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa. Bolaget noterades i slutet av 2018 (teckningskurs 45 kr).
Investeringsbolaget Paradigm Capital är största ägare i Jetpak. Paradigm grundades 2007 av Jan Hummel som är en svensk företagsledare/investerare. Paradigm har sitt säte i Tyskland.
- Den 22 januari år meddelade Paradigm att de ökat sitt innehav och passerade då gränsen för budplikt. Aktierna förvärvades till ett högsta pris om 79 kronor per aktie. Paradigm uppgav då att de skulle presentera ett budpliktsbud inom fyra veckor, alternativt avyttra aktier.
- Fyra dagar senare, 26 januari, kom nyheten av Paradigm avyttrat aktier så att de inte längre kontrollerar mer än 30% av aktierna.
- Den 30 maj meddelade Paradigm att de via det nybildade ägarbolaget Pak Logistik via återköpsrätt förvärvat tidigare sålda aktier i Jetpak så de återigen passerar gränsen för budplikt. Aktierna köptes för 84,70 kronor. Paradigm hade efter återköpet av de tidigare sålda aktier totalt 34,32% av Jetpak.
- 7 juni efter börsstängning meddelade Paradigm att de förvärvat ytterligare 1,7 miljoner aktier i Jetpak till kurs 93,32 kronor och har ett ägande på 48,26% av aktierna i Jetpak. Vem som sålde aktierna framgår inte. Samtidigt presenterade Paradigm genom Pak Logistik ett budpliktsbud på 93,32 kronor vilket var 0,9% högre än stängningskursen.
Idag den 20 juni lägger Paradigm genom ett konsortium bestående av Paradigm Capital Value Fund (Sicav) tillsammans med Pak Logistik och Aktiebolaget Tuna Holding (ägs av Jan Hummels dotter Isabel Hummel) ett sedvanligt bud värt 98 kronor per aktie.
Det motsvarar en premie på 4,3% jämfört med stängningskursen 94 kr dagen innan budet den 19 juni. Jämfört med budpliktsbudet som Paradigm tidigare presenterat så är budpremien 5%. Paradigms ägarstruktur framstår som komplicerad och inte helt lätt att följa för utomstående.
Vi på Affärsvärlden köpstämplade Jetpak i slutet av januari i år i samband med att Paradigm ökat sitt innehav över 30% första gången.
I grafiken nedan visas budpremier på den svenska börsen under de senaste åren. Budpremierna vid budpliktsbud (förkortat BP i grafiken) är i regel låga, då det vanligtvis är just pliktskyldiga bud.
Den nya budet från konsortiet är villkorat av att Paradigm får in mer än 90% av aktierna. Vilket alltså är nivån som krävs för att tvångsinlösa minoritetsägarna.
Acceptperioden för det högre budet på 98 kronor inleds 20 juni och löper till 19 juli 2024. Medan acceptperioden för budpliktsbudet på 93,32 kronor löper från 16 juli till 13 augusti.
KÖPTE UT ENGELSKA SKOLAN
Hösten 2020 lade Paradigm Capital Value Fund Sicav (tillsammans med grundarna av Engelska Skolan) ett budpliktsbud på friskolekoncernen uppgående till 77,04 kronor per aktie. Det var en premie på -1% jämfört med kursen sista handelsdagen innan budpliktsskyldigheten. Budet rekommenderades inte av budkommitteen. Några veckor senare höjdes budet till 82 kronor per aktie.
Till budkursen 98 kr värderas Jetpak till 1194 Mkr. Det motsvarar 1,0 gånger omsättningen (EV/Sales) samt 10,5x rörelsevinsten (EV/justerad Ebita) räknat på rullande tolv månader per Q1 2024. Jetpak har själva köpt en del bolag de senaste åren. Bolagen har i snitt köpts för 0,5x omsättningen respektive 7,2x rörelsevinsten.
Paradigm uppger att budkonsortiet har 58,52% av aktierna i Jetpak.
Investerare Peter Lindell är större ägare i Jetpak och har cirka 12% av aktierna. Lindell är en av grundarna till investeringsbolaget Rite Ventures (stora ägare i bland annat Nelly, CDON och Qliro Group). Att Lindell accepterar budet från Paradigm är helt avgörande för att budet skall gå igenom.
Handlas över budnivån
I skrivande stund handlas Jetpak-aktien till 99 vilket är 1% högre än budnivån. Vi på Affärsvärlden har sedan januari i år ett köpråd på Jetpak. I vår senaste analys landade vi i ett riktvärde på 104 kronor per aktie. Sett ur den synvinkeln är budet på 98 kronor inte direkt dåligt.
Samtidigt är det också tydligt att Paradigm verkar rätt angelägna om att köpa ut Jetpak från börsen där ett komplicerat bud-upplägg är ett verktyg i spelet. Jan Hummel på Paradigm lyfter i pressmeddelandet fram att “En privat miljö skulle ge Jetpak bättre förutsättningar att förverkliga sin organiska tillväxtresa och samtidigt undvika att investeringar och andra åtgärder, tyvärr, skulle uppfattas negativt av kapitalmarknaden. Vi är därför övertygade om att bolagets framtida utveckling skulle gynnas av en övergång till en privat miljö, där PC-koncernen tillsammans med Tuna Holding kan förse Jetpak med det långsiktiga engagemang och de investeringar som krävs.”
Det nya budet är 5% högre än det tidigare budpliktsbudet. Paradigm verkar som sagt angelägna om att få in aktierna och avnotera Jetpak. Vi på Afv rekommenderade att inte acceptera budpliktsbudet på 93,32 kronor.
Komplicerad struktur
Risken är att Jetpak ökar investeringarna på ett vis som inte gynnar minoritetsaktieägarna. Upplägget med Paradigms olika bud och diverse ägarstrukturer är komplicerad och svår för en utomstående att följa.
I och med att Jetpak-aktien nu handlas över budnivån så är det troligen bättre att sälja över börs än att invänta och acceptera Paradigms bud. Vi sänker köprådet till neutral även om det sker med viss bitter eftersmak. Avkastningen blev cirka 19% sedan köprådet i januari 2024.
Tabellen nedan visar andra bolag som är under uppköp och hur aktierna handlas i förhållande till det presenterade erbjudandet. Klicka i fliken ”Villkor” för att se mer info om respektive erbjudande. Exempelvis vederlag, acceptgrad och acceptperiod.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser