HMS Networks: Köper och säljer i Tyskland

Innan jul ifjol slog HMS till med ett stort förvärv i USA. Vi på Afv säljstämplade då HMS som tappat 25% på börsen sedan dess. Nu gör HMS ytterligare ett större förvärv, denna gång i Tyskland. Det är oväntat då tysk industri går svagt samtidigt som skuldsättningen i HMS redan är hög.
HMS Networks: Köper och säljer i Tyskland - Hms.peak
HMS förvärvar tyska Peak-system är en leverantör av industriella kommunikationslösningar för exempelvis fordonsindustrin. Foto: Peak System
Kommentar HMS Networks
Vad: Förvärv + mindre avyttring
Aktien: -2%
Råd: Sälj –> Neutral

HMS Networks (389 kr) är en leverantör av lösningar för industriell kommunikation, fjärrövervakning, nätverksövervakning och industriell IoT (Internet of Things). Lösningarna möjliggör att robotar, sensorer, generatorer och motorer kan kommunicera med olika styrsystem.

Marknaden väntas generellt växa 6-7% per år framöver medan tillväxten inom IoT-segmentet spås bli 10-15%. Kunderna är maskintillverkare, automationsföretag samt systemintegratörer och slutanvändare. HMS har en marknadsandel på cirka 25-30%. Det är ungefär dubbelt så mycket som näst största spelaren.

I december 2023 förvärvade HMS amerikanska konkurrenten Red Lion för 3,7 miljarder. Förvärvet finansierades delvis med en riktad emission på 1,4 miljarder (teckningskurs 400 kr) som genomfördes under april i år då förvärvet också slutfördes. HMS införde samtidigt ett kostnadsbesparingsprogram.

På pro forma-basis efter förvärvet av Red Lion omsätter HMS i runt 4,2 miljarder med en rörelsemarginal på 22-23%.

Vi på Afv har sedan december ifjol ett säljråd på HMS. En fjärdedel av börsvärdet är utraderat sedan dess.

Förvärv i Tyskland

Igår eftermiddag (1 oktober) meddelade HMS att de förvärvar tyska Peak-system. Aktien föll cirka 2% på beskedet. Prislappen landade på 780 Mkr (69 miljoner euro) motsvarande 2,8 gånger omsättningen EV/Sales) samt 9,2x rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda).

Peak-system är en leverantör av industriella kommunikationslösningar för exempelvis fordonsindustrin. Förvärvet väntas ha en positiv effekt på vinst per aktie (exklusive förvärvsavskrivningar) och slutföras 1 november i år. Finansiering sker genom befintliga och nya kreditfaciliteter. Säljarna är Dogawist-Investment vilka är de tre grundarna av Peak-System.

Mer om Peak

Bolaget erbjuder både hårdvara och mjukvara för industri- och fordonskommunikation. Peak grundades 1999 och har huvudkontor med tillverkning och utveckling i Darmstadt, Tyskland. Bolaget har cirka 50 anställda. Hälften av försäljningen sker till Europa. En fjärdedel till USA och en fjärdedel till Asien.

På rullande tolv månader per 30 september 2024 omsätter Peak cirka 280 Mkr (25 miljoner euro) med en justerad Ebitda-marginal på 30%. Ingen marginal på Ebit-nivå redovisas. Transaktions- och integrationskostnader förväntas uppgå till cirka 10 Mkr och påverka både 2024 och 2025.

Tabellen nedan visar en sammanställning över de förvärv HMS gjort de senaste åren. Förvärvet av Peak är det hitintills näst största.

Bolag Tidpunkt Omsättning Marginal Köpeskilling EV/S EV/Ebit
Peak-System Oktober 2024 282 Mkr 30% (Ebitda) 780 Mkr 2,8x 9,2x
Red Lion Controls April 2024 1314 Mkr 21% 3761 Mkr 2,9x 13,6x
Control Specialists December 2022 6,4 Mkr 9% 7,9 Mkr 1,2x 14,1x
Global M2M Juli 2022 27,4 Mkr 9% 17,6 Mkr 0,6x 6,8x
Owasys Juli 2021 64,8 Mkr 17% 127 Mkr 2,0x 11,3x
Procentec Oktober 2022 125 Mkr 8% 112 Mkr 0,9x 11,6x
Summa/(snitt): 1820 Mkr 21% 4805 Mkr 1,7x 11,1x

I snitt har HMS köpt bolagen för 1,7x omsättningen och drygt 11x rörelsevinsten. De två senaste, och klart största förvärven har varit dyrare med en prislapp på knappt 3x intäkterna och uppåt 14x rörelsevinsten.

Hög nettoskuld

Vid halvårsskiftet i år uppgick nettoskulden för HMS till cirka 2,8 miljarder (0,5) motsvarande 3,1 gånger justerad Ebitda på pro forma-basis inklusive Red Lion. Exklusive leasingskulder var nettoskulden 2,5 miljarder jämförelsevis. Efter förvärvet av Peak-system är nettoskulden nu runt 3,3 miljarder.

Organiskt tapp 2024

Under första halvåret 2024 var orderingången ned 10%. Organiskt sjönk orderingången 29%. Omsättningen minskade 1%. Förvärv bidrog med 19% medan den organiska tillväxten var -20%. Justerad Ebit-marginal var 21,1% jämfört med 25,0% första halvåret 2023. Redovisad Ebit, som påverkas av förvärvsavskrivningar landade på 16,0% (24,5). Under Q2 sjönk orderingången 22% organiskt medan omsättningen minskade 20% organiskt.

Utvecklingen ska delvis ses i ljuset av att HMS kunder under år 2021 och 2022 tidigarelade orders som påverkade orderingången positivt med cirka 1 miljard. Helåret 2023 föll orderingången 24% organiskt för HMS. Medan omsättningen steg 15% organiskt.

HMS största marknad är Tyskland vilken stod för 23% av koncernens intäkter 2023. Andra stora marknader är USA (14%) och Japan (9%). Att den tyska industrin går svagt för tillfället är tydligt. Med bakgrund av det och att HMS nyligen gjort ett större förvärv i USA (som troligen tar mycket fokus från ledningen) är det rätt förvånande att HMS slår till med ett nytt större förvärv, särskilt i Tyskland. Skuldsättningen är ju redan också åt det höga hållet (>3x Ebitda på pro forma-basis).

Säljer tyskt dotterbolag – fokus på Ewon

Igår meddelade HMS också att de säljer tyska dotterbolaget Ren Lion Europe för 5 miljoner euro motsvarande 1,0x omsättningen (EV/Sales). När HMS förvärvade hela Red Lion var multipeln 2,8x omsättningen. Verksamheten kommer att drivas vidare av bolagets nuvarande ledning.

Red Lion Controls Europe tillverkar lösningar för remote access och industriella IoT- och säkerhetsprodukter. Lösningar säljs under varumärket MB Connect Line. Avyttringen görs för att HMS vill samla sina lösningar för remote access, remote data och remote management under varumärket Ewon. Bolaget hade 30 anställda och omsatte 5 miljoner på R12M per 30 september 2024.

Prislappen på det senaste förvärvet av Peak-Systems är heller inget fynd på 2,8x omsättningen. Bolaget har visserligen en hög “justerad Ebitda-marginal”. Ebitda är dock ett knepigt vinstmått särskilt när det är justerat. Kanske behöver HMS investera en del resurser i produktutveckling vilket påverkar kassaflödet negativt.

Som vi skrev inledningsvis har HMS genomfört ett omstruktureringsprogram för att realisera synergier från förvärvet av Red Lion. HMS bedömer att kostnadsbesparingarna uppgår till 41 Mkr i årstakt. Kostnaden för programmet uppgår till 27 Mkr och belastade Q2 2024.

Efter förvärvet av Peak-system och Red Lion omsätter nu HMS i runda slängar 4,5 miljarder kronor på pro forma-basis. Samtidigt faller den organiska tillväxten en hel del.

På de oreviderade analytikerprognoserna för 2025E spås HMS omsätta 3,8 miljarder (exklusive förvärvet av Peak). Den analytiker som ligger högst räknar med cirka 4,1 miljarder i försäljning 2025. HMS-värderas till P/E 32x samt EV/Ebita 23x på 2025E på konsensus-estimaten, som alltså inte är helt uppdaterade efter senaste förvärvet.

Slutsats

Förvärvet av Peak breddar HMS produktportfölj. Som vanligt finns potential till korsförsäljning och troligen också en hel del kostnadssynergier. Samtidigt är stora förvärv också riskfyllda. HMS har ju nyligen gjort ett stort förvärv av Red Lion.

Att HMS vågar sig på ett förvärv i Tyskland är djärvt. “Högmod går före fall”, sägs det. HMS har gjort det bra över tid och har en fin historik och en stark huvudägare i Latour. Men skuldsättningen är också hög. Det blir mycket intressant att följa utvecklingen kommande kvartal.

Sjunkande organisk tillväxt, hög skuldsättning och integration av två stora förvärv är tydliga utmaningar framöver. HMS-aktien är ned cirka 25% sedan vårt säljråd i december 2023. Efter kursfallet intar vi en neutral hållning. Vi lockas inte av HMS då det finns allt för många frågetecken för tillfället. Men vi fortsätter som vanligt att följa utvecklingen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser