Kommentar Coronapandemin
H&M: Jätten vacklar men faller inte
Hennes & Mauritz | |
Börskurs: 112,00 kr | Antal aktier: 1 655,1 m |
Börsvärde: 185 368 Mkr | Nettoskuld: 5 896 Mkr |
VD: Helena Helmersson | Ordförande: Stefan Persson |
Börsplus huvudscenario | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 186 204 | 193 652 | 201 398 |
– Tillväxt | -20% | 4% | 4% |
Rörelseresultat | 9 310 | 12 103 | 15 105 |
– Rörelsemarginal | 5,0% | 6,3% | 7,5% |
Resultat efter skatt | 7 017 | 9 333 | 11 647 |
Vinst per aktie | 4,24 | 5,64 | 7,04 |
Utdelning per aktie | |||
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | 27% | 27% | 27% |
Nettoskuld/EBIT | -1,5 | -1,7 | -2,0 |
P/E | 26,4 | 19,9 | 15,9 |
EV/EBIT | 18,4 | 13,6 | 10,2 |
EV/Sales | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
Det har börjat komma in färska estimat på årets resultat för H&M (112 kr). Men det är förbluffande läsning. Analytikerna verkar inte räkna med något omsättningstapp. Hur är det möjligt? Butikerna i Kina har varit helt stängda i många veckor. Där har omsättningen fallit med uppskattningsvis -70%. Återhämtningen i Kina verkar inte gå snabbt och nu stundar samma dramatik i viktiga länder som Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Och snart antagligen Norden, USA och Storbritannien. Det handlar inte om att alla dessa länder kommer införa formell karantän och förbjuda öppna butiker. Men aktiviteten kommer dyka dramatiskt och ligga lågt under lång tid.
Påverkan 2020? Stor. H&M rapporterade igår (måndag 16/3) sin försäljningsutveckling för december-februari, det brutna räkenskapsårets första kvartal. Q1-försäljningen var upp 8% totalt sett mot samma period i fjol. Det var dock bara lugnet före corona-krisen. Pressmeddelandet beskrev en mycket dramatisk försämring i Kina, som var först in i krisen.
Från att ha legat +27% i lokal valuta mellan 1 december och 23 januari lyckades den korta perioden 24 januari till och med 29 februari vända kvartalets Kina-försäljning till -24%. Som mest hölls 334 av totalt 518 Kina-butiker stängda i februari, alltså nära två tredjedelar.
Även om Kina-försäljningen nu “gradvis” återhämtas så beskriver H&M en mycket dyster utveckling som spridit sig till framförallt Europa. Samtliga butiker uppgavs vara tillfälligt stängda i Italien, Polen, Spanien, Tjeckien, Bulgarien, Belgien, Frankrike och delvis i Grekland. Från måndagen skulle också koncernens butiker i Österrike, Luxemburg, Bosien-Hercegovina, Slovenien och Kazakstan hålla stängt.
Med den korta lärdom som kan dras av Kina på slutet av Q1 och med tanke på hur pandemin nu eskalerar skissar vi på hela 60% försäljningstapp globalt i Q2 (mars-maj). Med en gradvis normalisering därefter kan 20% försäljningstapp på hela det innevarande räkenskapsåret ligga i korten. Mer information kring åtgärder och prognoser från H&M:s håll kommer senast vid delårsrapporten den 3 april.
Påverkan längre sikt? Osäkert. Coronakrisen kan varaktigt ändra handelsmönstren från fysiskt till digitalt. Det kan också innebära att butikshyror sänks. Det låter positivt men skulle gå hand i hand med vakanser vilket är negativt för viljan att butikshandla. I USA ser man onda spiraler av detta slag. Men bästa gissningen är ändå att livet normaliseras för H&M inom ett år. På gott och ont för det saknas inte utmaningar för klädbolagen.
Stark balansräkning? H&M har starka finanser. Och i Börsplus huvudscenario så går bolaget inte med förlust ens under 2020. Och hyresvärdar och leverantörer kommer krypa för H&M.
Möjligheter i krisen? Det positiva skulle vara att H&M får lägre hyror, bättre inköpsvillkor och blir av med en lång rad konkurrenter. Det är ganska sannolikt.
Insideraktivitet? Förbluffande. Inte en enda insiderförsäljning på flera år. Och massvis med insynsköp, även borträknat patriarken Stefan Perssons mångmiljardköp. Antingen tror ledningen på bolaget eller så är de socialt pressade av ägarfamiljen att visa lojalitet.
Är aktien fortfarande köpvärd? Börsplus har haft ett säljråd för H&M och i vår portfölj har vi faktiskt en säljoption som gått från minsta innehav till att nu vara ett av de större innehaven. Dels för att optionen gått många hundra procent när H&M-aktien fallit men också så klart för att övriga innehav fallit i värde. Nedåt 100 kronor är aktien dock inte längre särskilt dyr om man tror någorlunda på H&M:s långsiktiga förmåga. Inte ens med coronakrisen i hasorna. Ska aktien vara fundamentalt värd mindre än 100 kronor så krävs att själva grundaffären ska ta varaktig skada. Vi tror kanske risken för det är rätt stor men vi ligger nu snubblande nära att ta bort säljrådet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser