Kommentar Bulten
Halvledarbristen pressar Bulten
Sedan Bultens (87 kr) Q2-rapport förra veckan har aktien handlats ned drygt 15%. I rapporten växte omsättningen med drygt 100%. Då var jämförelsekvartalet dock starkt drabbat av pandemin och siffran säger därmed inte så mycket. Jämför vi istället sekventiellt, mot Q1 2021, minskade omsättningen med 17,5%. Historiskt har den sekventiella skillnaden i försäljning mellan Q1 och Q2 legat kring ett försäljningstapp på 10%. Årets Q2-rapport är alltså något sämre än vanligt. Orderingången på rullande tolv månader är dock rekordstark, även om vi ser en avmattning i Q2. Det tyder på att underliggande efterfrågan är stark.
Försäljningstappet i Q2 beror på flaskhalsar till följd av den globala halvledarbristen. Det gör att produktionsledet inte kan hålla jämn takt med den höga efterfrågan från konsumentledet. Försäljningen av lätta fordon minskade med 8% mellan Q2 och Q1 enligt IHS Markit.
Ytterligare en faktor som slår på lönsamheten är stålpriset. Stål är en viktigt insatsvara för Bulten. Enligt bolagets kontrakt har de rätt att föra över prisökningarna till sina kunder. Emellertid kommer inte prisökningarna motsvara hela uppgången och det finns viss tidsfördröjning i prisökningarna. Vad gäller de höga fraktpriserna slår dessa bara marginellt mot bolaget.
Den avgörande frågan är när halvledarbristen avmattas. Det är ett globalt problem som gett upphov till flaskhalsar inom produktionen, inte minst inom bilindustrin. En rad biltillverkare har temporärt stoppat sin produktion och skruvat ned sina prognoser för antalet sålda bilar. När kan produktionstakten av halvledare matcha efterfrågan? De två största halvledarproducenterna ser ut att ha olika svar.
- Enligt världens största halvledarproducent, taiwanesiska TSMC, kommer halvledarbristen att minska betydligt. Redan i år har produktionen ökat med 30% jämfört med fjolåret. Under andra halvan av 2021 kommer produktionen öka ytterligare, totalt 60% jämfört med 2020. Ställer vi den totala ökningen mot 2018 års produktionsnivåer motsvarar det en ökning med 30%.
- Intels nya VD Pat Gelsinger menar på att halvledare kommer att vara en trång sektor under hela 2021 i en intervju med Bloomberg. Enligt Gelsinger kommer vi att se en jämnvikt mellan utbud och efterfråga först 2023.
Börskollegan Autoliv menar på att Q3 sannolikt kommer att vara drabbat av halvledarbristen och att en förbättring bör ske under Q4. Dock är visibiliteten låg. Även om halvledarbristen ser ut att kunna vara ett problem fram till 2022 kan det vara så att Q2-21 är botten, drivet av ökad produktionskapacitet. Det är positivt om vi har ett förbättrat läge framöver. Tydligt är dock att 2021 kommer tyngas av halvledarbristen.
Kanske viktigast är dock att efterfrågan från konsumentled står stark. Vi tror att den försäljningen som skjuts upp inte försvinner helt utan kommer att utgöra ett uppdämt konsumtionsbehov. Därmed kan försäljningen få ytterligare fart när halvledarbristen börjat lösa sig. Den bilden verkar Bulten dela, som ökar lagret för att inte själva utgöra en flaskhals när försäljningen kommer i gång i full takt.
Afv har sedan tidigare ett köpråd på Bulten. Då underskattade vi halvledarbristens inverkan på bolaget. Vi tycker att aktien fortsatt ser billig ut. Nu handlas Bulten runt EV/Ebit 7 på 2023 års skissade rörelseresultat. Bolaget är billigt och försäljningen bör få sig ett rejält lyft i takt med att kapacitetsbristen löser sig. Vi upprepar köprådet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser