Kommentar Garo
Garo: Eländigare än befarat
Garo (45 kr) har två affärsområden. Electrification (70% av omsättningen) erbjuder elcentraler, strömställare, mätarskåp, strömbrytare och helhetslösningar för strömförsörjning. Bolagets andra affärsområde är E-Mobility som utvecklar och säljer produkter för elbilsladdning och står för resterande 30%.
Vi på Affärsvärlden säljstämplade Garo förra sommaren. I juli i år efter att kursen pressats rejält slog vi om till ett spekulativt köpråd på aktien. Sedan dess har Garo hunnit rapportera Q2. Rapporten var något sämre än väntat. Efter halvårsrapporten har ordförande Rickard Blomqvist köpt aktier för 13 Mkr till 54-55 kronor per aktie.
Kostnadsbesparingar
I veckan meddelade Garo att de inför ett effektiviseringsprogram och säger upp 45 anställda, främst inom affärsområde Electrification som erbjuder lösningar som exempelvis tillfällig el till byggarbetsplatser. Alltså den mest konjunkturkänsliga delen inom koncernen. Under första halvåret 2023 var försäljningen för affärsområdet oförändrad. I andra kvartalet föll omsättningen 5% medan rörelsemarginalen pressades till 5,8% (14,8).
Tillväxthoppet i form av E-Mobility som säljer laddboxar till elbilar har haft det kämpigt senaste året. Första halvåret steg försäljningen 10% medan rörelsemarginalen föll till 4,1% (13,5). Så sent som 2021 hade affärsområdet en rörelsemarginal på 20%. Komponentbrist har påverkat både leveransförmågan och tillväxten negativt. I Q2 2023 var tillväxten +47% jämfört med -13% med andra kvartalet ifjol. Garo har en stark marknadsposition inom laddboxar i Sverige med cirka 30% av marknaden.
Bolag | Charge Amps | Garo E-Mobility |
Omsättning | 325,4 Mkr | 446,6 Mkr |
Tillväxt | 28% | -6% |
Bruttoresultat | 125,7 Mkr | Okänt |
Bruttomarginal | 38,6% | Okänt |
Rörelseresultat | -112,7 Mkr | -9,3 Mkr |
Ebit-marginal | -35% | -2,1% |
Värdering | 724 Mkr | 983 Mkr @ EV/S 2,2x |
EV/Sales | 2,2x | 2,2x |
EV/Bruttoresultat | 5,8x | – |
Konkurrent köps upp
I slutet av augusti köptes svenska laddbox-konkurrenten Charge Amps upp för 742 Mkr. Det motsvarade 2,2 gånger omsättningen för 2022, eller 5,8 gånger bruttovinsten.
Ifjol gjorde Charge Amps en rörelseförlust på -113 Mkr. År 2021 hade Charge Amps 25% av den svenska marknaden. Köparen var kinesiska bolaget NaaS, som är noterat i USA.
Garos verksamheten inom laddboxar omsätter 447 Mkr på rullande tolv månader per Q2 2023. Rörelseresultatet var -9,3 Mkr. Givet en värdering på 2,2 gånger omsättningen, i linje med förvärvsmultiplarna på Charge Amps, skulle det implicit innebära en värdering på knappt 1 miljard för Garo E-Mobility. Det motsvarar runt 20 kronor per Garo-aktie.
Ett mer optimistiskt scenario
Att Garos verksamhet är större omsättningsmässigt relativt Charge Amps och tidigare har historik av fina marginaler skulle kunna betinga en högre multipel. Låt säga att Garo omsätter en halv miljard inom laddbox-verksamheten nästa år och varje försäljningskrona värderas till 3 gånger (1,5 miljarder). Det skulle i så fall motsvara 30 kronor per Garo-aktie.
Affärsområde Electrification tjänar drygt 100 Mkr i Ebit på rullande tolv månader per Q2 2023. Hela Garo har för tillfället ett EV (enterprise value, börsvärde + nettoskuld) på knappt 2500 Mkr. Givet att E-Mobility är värt 1 miljard (20 kr per aktie) innebär det implicit att Electrification värderas till 12-15x rörelsevinsten. Det är relativt högt jämfört med andra noterade bolag med stor exponering mot byggnation.
Charge Amps – kund till Note
Charges Amps (CA) använder sig av kontraktstillverkaren Note för att producera deras produkter. CA är en av Notes största kunder och står för runt 4-5% av Notes omsättning.
I kontakt med Affärsvärlden uppger Notes VD Johannes Lind Widestam att de ser stor potential för ökande produktion med tanke på att NaaS har en bred produktportfölj inom EV-laddning. “Vi ser det som mycket positivt för Charge Amps att de får en ägare som är dedikerad till deras marknad” uppger Lind Widestam.
Garo-aktien har värderats högt de senaste åren (25x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt sett över 5 år). Med bakgrund av att efterfrågan bromsar in snabbare än väntat för Electrification tar vi det säkra före det osäkra och sänker vårt råd till neutral. Framöver gäller det att Garo fortsätter växa inom laddboxar och att rörelsemarginalen stärks igen.
Gissningsvis kommer det ske en del konsolidering inom laddbox-området kommande år. Vår favorit i sektorn är norska Zaptec som uteslutande säljer lösningar för laddboxar.
Tabellen nedan visar hur några av bolagen som har exponering mot EV-laddning värderas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
CTEK | -68,9 | 20,8 | 21,9 | 1,8 | 8,2 | 4,8 |
DistIT (Efuel) | -84,4 | 4,5 | 6,4 | 0,2 | 2,5 | 10,2 |
Garo | -59,6 | 15,9 | 13,7 | 1,5 | 11,4 | 13,2 |
Kempower | 159,6 | 52,5 | 46,3 | 5,4 | 11,7 | 41,5 |
Wallbox | -69,8 | neg | neg | 1,3 | -5,8 | 74,4 |
Zaptec | -21,1 | 10,3 | 6,7 | 0,9 | 13,7 | 25,6 |
Genomsnitt | -24,0 | 20,8 | 19,0 | 1,8 | 6,9 | 28,3 |
Källa: Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser