Kommentar Garo
Garo: Eländig utveckling
Kommentar Garo | |
Vad: | Q3-rapport |
Aktien: | -15% |
Påverkar råd? | Fortsatt neutral |
Garo (28,9 kr) faller tungt på börsen och är i skrivande stund ned 15% efter att ha presenterat räkenskaperna för årets tredje kvartal.
Fallande marginaler
Omsättningen på koncernnivå var ned 15% organiskt. Affärsområde är E-Mobility (produkter inom laddning för elfordon) uppvisade 3% tillväxt. Medan området Electrification (70% av omsättningen) erbjuder elcentraler, strömställare, mätarskåp, strömbrytare och helhetslösningar för strömförsörjning minskade omsättningen med 7%.
Garo | Q3 2023 | Q3 2022 |
Omsättning | 304,2 Mkr | 317,0 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4,0% | 7,9% |
Bruttomarginal | 44,0% | 46,5% |
Bruttoresultat | 134,0 mkr | 147,5 Mkr |
Rörelsekostnader | 128,7 Mkr | 110,1 Mkr |
Ebit | 5,3 Mkr | 37,4 Mkr |
Ebit-marginal | 1,7% | 11,8% |
Vinst per aktie | -0,19 kr | 0,53 kr |
Rörelseresultatet för Garo uppgick till 5,3 Mkr (37,4) med en marginal på blygsamma 1,7% (11,8). 2022 var Ebit-marginalen 11,0% jämförelsevis och på rullande tolv månader per Q3 2023 ligger de nu på 4,3%.
E-Mobility tjänade 3,1% år 2022 men går med förlust på Ebit-nivå senaste tolv månaderna (-25,1 Mkr) och rörelsemarginalen är -5,6%. Så sent som 2021 tjänade E-Mobility 20% på Ebit-nivå. Marginalpressen beror dels på komponentbrist som påverkat negativt, dels att tillväxten saktat in. Garos mål på koncernnivå är att rörelsemarginalen skall överstiga 10%.
E-Mobility påverkades negativt av försenad leveransstart av den nya produkten Garo Entity Compact under kvartalet. Leverans påbörjades dock i oktober. Garo uppger att några större kunder har höga volymer av Garo-produkter i lager. Denna lagereffekt bedöms dock verka ut och normaliseras under Q4 2023.
Under Q3 tecknade Garo ramavtal med E.ON Drive Infrastructure gällande produkter och lösningar inom publik laddning för flera länder i Europa. Det är positivt.
Electrification har påverkats negativt av sämre byggkonjunktur med färre byggstarter. I tredje kvartalet föll marginalen till 9,8% (16,5). Ifjol tjänade området 14,4% och på R12M är marginalen 8,9%.
Vi på Affärsvärlden säljstämplade Garo förra sommaren. I juli i år efter att kursen pressats rejält slog vi om till ett spekulativt köpråd på aktien som då stod i 55 kr. Q2-rapporten var något sämre än väntat och vi slopade därefter köprådet till kurs 45 kronor, i samband med att Garo införde ett omstruktureringsprogram.
Charge Amps uppköpta
I slutet av augusti köptes svenska laddbox-konkurrenten Charge Amps upp för 742 Mkr. Det motsvarade 2,2 gånger omsättningen för 2022, eller 5,8 gånger bruttovinsten. Ifjol gjorde Charge Amps en rörelseförlust på -113 Mkr. År 2021 hade Charge Amps 25% av den svenska marknaden. Köparen var kinesiska bolaget NaaS, som är noterat i USA.
Garos verksamheten inom laddboxar omsätter 450 Mkr på rullande tolv månader per Q3 2023 med Ebit på -25 Mkr. En värdering på 2 gånger omsättningen, i linje med förvärvsmultiplarna på Charge Amps, skulle implicit innebära en värdering på 900 Mkr för Garo E-Mobility, motsvarande 18 kronor per Garo-aktie.
Affärsområde Electrification är i hög grad beroende av den allmänna konjunkturutvecklingen och bostadsbyggande. Nybyggnation av småhus och lägenheter har minskat väsentligt i Norden. Medan nybyggnation inom offentlig sektor, kommersiella fastigheter och för industrin fortsatt är god enligt Garo. Det nuvarande marknadsläget väntas fortsätta ett par år framöver och ge en svagare efterfrågan.
Garo lyfter fram att synergierna mellan områdena är en styrka, “inte minst under tider med avvaktande efterfrågan inom vissa produktområden”. Det låter med andra ord som att det inte finns några planer på att särnotera eller sälja verksamheten inom laddboxar.
25x rörelsevinsten i snitt
Värdering Garo Q3 2023 | |
EV/Sales | 1,2x |
EV/Ebit | 27,7x |
P/E | 38,0x |
På rullande tolv månader per Q3 2023 värderas Garo nu till 28x rörelsevinsten och P/E-talet är 38x. Inte direkt lågt trots att kursen är ned 75% senaste året.
Garo-aktien har värderats till runt 25x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt sett de senaste fem åren. Den höga värderingen beror enligt Afv:s bedömning på att aktiemarknaden prissatt verksamheten och tillväxtmöjligheterna inom laddboxarna högt. Samtidigt finns risken att laddboxarna blir en “commodity”(standard)-produkt och att prispressen ökar rejält. Lönsamheten inom EV-området är generellt låg för merparten av aktörerna inom området för tillfället.
På de oreviderade analytikerprognoserna för 2024E värderas Garo till 10 gånger rörelsevinsten. Då penslar analytikerkollektivet in 7,6% tillväxt år 2024 samt 11,2% rörelsemarginal. På rullande tolv månader per Q3 i år tjänar Garo 4,3%. Givet den osäkerhet som finns i marknaden känns dessa prognoserna helt orealistiska och prognoserna kommer behöva sänkas rejält.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
CTEK | -60,5 | 18,8 | 20,2 | 1,7 | 8,2 | 4,9 |
DistIT (Efuel) | -82,7 | 4,3 | 6,4 | 0,2 | 2,5 | 10,2 |
Garo | -74,7 | 11,0 | 10,0 | 1,1 | 11,2 | 12,6 |
Kempower | 19,0 | 34,8 | 27,0 | 3,6 | 13,3 | 40,9 |
Wallbox | -74,9 | neg | neg | 0,9 | -11,8 | 64,4 |
Zaptec | -33,0 | 9,1 | 5,5 | 0,7 | 11,8 | 22,6 |
Genomsnitt | -51,1 | 15,6 | 13,8 | 1,4 | 5,9 | 25,9 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Operativt har Garo en hel del utmaningar framför sig med vikande marknad inom Electrification samt svag lönsamhet inom E-Mobility. Trots kursfallet lockar inte aktien. Garo handlas de till lägsta kursnivåerna sedan hösten 2018.
Styrelseordförande Rickard Blomqvist köpte aktier för 13 Mkr (kurs 54-55 kr) efter halvårsrapporten i augusti. Det blir intressant att se om fler insiders trycker på köpknappen nu efter kursfallet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser