Ferronordic: Risk staplad på risk

Börsplus går igenom tidigare analyser och uppdaterar med avseende på coronakrisen. Vi reviderar alla viktiga estimat och omprövar tidigare slutsats om aktien.
Ferronordic: Risk staplad på risk - Ferronordic
Foto: Ferronordic
Ferronordic
Börskurs: 81,00 kr Antal aktier: 14,5 m
Börsvärde: 1 177 Mkr Nettoskuld: 593 Mkr
VD: Lars Corneliusson Styrelseordförande: Staffan Jufors
Börsplus huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 3 747 4 984 5 482 5 756
 – Tillväxt +15,6% +33,0% +10,0% +5,0%
Rörelseresultat 358 150 274 345
 – Rörelsemarginal 9,5% 3,0% 5,0% 6,0%
Resultat efter skatt 251 71 179 233
Vinst per aktie 17,26 4,90 12,30 16,00
Utdelning per aktie 4,25 1,00 2,50 3,00
Direktavkastning 5,2% 1,2% 3,1% 3,7%
Avkastning på eget kapital 32% 8% 17% 19%
Operativt kapital/omsättning 39% 28% 28% 26%
Nettoskuld/EBIT 1,7 3,0 1,5 0,5
P/E 4,7 16,5 6,6 5,1
EV/EBIT 5,0 11,8 6,5 5,1
EV/Sales 0,5 0,4 0,3 0,3
Kommentar: Förvärv adderar 1,6 miljarder i omsättning 2020. Den organiska tillväxten är negativ i vårt huvudscenario.

Det är bara lite drygt tre veckor sedan vår uppdatering på Ferronordic (81 kr) som mynnade ut i ett köpråd. Sedan dess har oljepriset kollapsat. Huvudleverantören Volvo har stängt sin verksamhet i Europa. Aktien har rasat 40 procent.

Påverkan 2020? Hög. Bolaget har ännu inte kommenterat sin egen utveckling. Däremot har Ferronordic gått ut med att Volvos beslut att tillfälligt stänga fabriker i Europa kan ge negativ påverkan. Drar det ut på tiden finns risk att även försörjningen av reservdelar störs, noterar företaget.

Nyförsäljning av anläggningsmaskiner är starkt cyklisk i Ryssland och kan kollapsa 70-80 procent. Det hände både i finanskrisen och 2014-2015 då oljepriset rasade. Det har Ferronordic klarat förvånade bra tidigare då bolagets eftermarknadsaffär är stabil och lönsam. Om försörjningen av reservdelar skulle störas är det därför extra allvarligt.

Vår snabbskiss på 2020 är en organisk nedgång på 10 procent men att serviceintäkterna håller sig uppe hjälpligt. I så fall ska Ferronordic klara ett positivt resultat med bred marginal, trots belastningen från den förvärvade verksamheten i Tyskland.

Påverkan längre sikt? Det är klart problematiskt om de japanska konkurrenterna kan erbjuda maskiner och bättre service när Europa har stängt. Komatsu och Hitachi är de stora, ihop med Caterpillar som troligen har liknande utmaningar som Volvo. Kan Volvo lösa försörjning via sina anläggningar i Sydkorea? Kineserna kan också flytta fram positionerna men de är ännu så länge endast aktiva inom mindre maskiner än de Volvo erbjuder.

En viktig vinstdrivare i Ferronordic är att lyfta den tyska lastbilsaffär som förvärvades av Volvo hösten 2019. Ökar marknadsandelar och eftermarknadsintäkter. Vi tror att alla sådana planer blir svårare att driva en tid. Detta dämpar vinstutvecklingen även 2021-2022.

Stark balansräkning? Nej. Bolaget har just nu begränsad motståndskraft mot oväntade problem. En stor investering har tagits i expansion till Tyskland där lastbilar ska säljas och servas. Detta har bidragit till ökad skuldsättning.

Möjligheter i krisen? Möjligheter att stärka kundlojaliteten i en svår tid men i övrigt har vi svårare att se sådana. Handlingsutrymmet begränsas av de den skuldsättning som Ferronordic dragit på sig.

Insideraktivitet? Tre insiders har köpt aktier för 1,5 Mkr hittills under mars. Bland annat VD. Det är mycket folk med skin-in-the-game i Ferronordic. Styrelse och ledning äger 35 procent av bolaget.

Fortfarande köpvärd? Oljeprisras, Ryssland, en-leverantörsberoende, svag balansräkning. Det staplas risk på risk på risk i det här caset. Även om värderingen är låg om man ser bortom 2020 så är detta lite för mycket får vår smak. Notera att det går att köpa Volvo, Traton och liknande aktörer till ungefär samma pris men utan lika hög risk. Rådet här blir neutral.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold