Kommentar Concordia Maritime
Concordia: Fin budpremie från Stena
Afv analyserade Concordia (9,66 kr) för ett halvår sedan och skissade på ett scenario med fortsatt avveckling av tankrederiets flotta. Concordia hade då sålt 9 av 13 fartyg sedan 2021 och har sedan analysen avyttrat ytterligare tre. Kvar är alltså ett fartyg, Stena Polaris.
I analysen såg vi ett potentiellt substansvärde på ca 12 kr vid försäljning av samtliga fyra båtar. Slutklämmen löd:
“Det finns många osäkerheter i vårt antagna scenario och att ledningen inte äger en enda aktie är ett minus. Men gillar man rederier och/eller ”deep value” så är det här en intressant aktie. För den mer genomsnittliga investeraren stannar rådet vid neutral.”
56% PREMIE
På tisdagsmorgonen lämnade huvudägaren Stena Sessan (som har 52% av kapitalet och 73% av rösterna) ett kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i Concordia.
Budet på 9,80 kr per B-aktie är en premie på 55,6% mot Concordias stängningskurs igår och 59,2% mot den volymvägda snittkursen senaste 90 dagarna. Stena meddelar att de inte kommer att höja budet från 9,80, vilket de därmed inte heller får göra av regulatoriska skäl.
En oberoende budkommitté bestående av Concordia-ledamöterna Ulrika Laurin och Mats Jansson rekommenderar aktieägarna att acceptera Stenas bud. Peter Edwall som med 4,8% av kapitalet är Concordias näst största ägare har uttalat sin avsikt att acceptera budet.
Concordia hade en nettokassa på 234,5 Mkr per den 30 september. Bolagets kvarvarande fartyg Stena Polaris är bokfört till 215,4 Mkr. Concordias substansvärde är därmed 450 Mkr eller 9,43 kr per aktie.
Att sälja även Polaris hade dock inte varit okomplicerat. Fartyget är utchartrat på lång tid till dåliga kommersiella villkor, något som en köpare hade fått ärva. Vi tror att det vore svårt att få ut mer än runt 150 Mkr netto för Polaris, vilket hade inneburit ett substansvärde på ca 8 kr för Concordia. Stena-budet på 9,80 kr får ses som generöst. Huvudägaren får sägas ha steppat upp för att ge minoritetsägarna god kompensation för att släppa sina aktier.
CONCORDIAS METAMORFOS DRÖJER
Concordias fartygsförsäljningar har varit ett led i en omstöpning för rederiet. Ledningen har bland annat nämnt inköp av fartyg för flytande naturgas eller havsbaserad vindkraft som tänkbara spår framöver.
Faktorer som stora kapitalbehov (nettokassan räcker inte långt) och höga priser inom många shippingsegment har dock gjort det svårt att sätta planerna i verket. Stena menar att Concordia framöver passar bättre i en onoterad miljö vilket vi tycker är rimligt.
BUDET GÅR SANNOLIKT IGENOM
Aktien handlas 1,4% under budnivån och Afv har svårt att se budet falla. Man vet dock aldrig och vi skulle överväga att lämna skeppet redan i detta skede, det vill säga sälja aktien. Chanserna till konkurrerande bud får ses som minimala och vi har därför svårt att se en situation där aktien etablerar sig över budkursen.
I tabellen nedan visas andra bolag som är under uppköp och hur aktierna handlas i förhållande till det presenterade erbjudandet. Klicka i fliken ”Villkor” för att se mer info om respektive erbjudande. Exempelvis vederlag, acceptgrad och acceptperiod.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser