Kommentar Bulten
Bulten: Osäkert in i krisen
Bulten | |
Börskurs: 40 kr | Antal aktier: 21m |
Börsvärde: 840 Mkr | Nettoskuld: 450 Mkr |
VD: Anders Nyström | Styrelseordförande: Ulf Liljedahl |
Börsplus huvudscenario | ||||
2019 | 2020E | 2021E | 2022E | |
Omsättning | 3 093 | 3 093 | 3 310 | 3 508 |
– Tillväxt | -1,20% | 0,00% | 7,00% | 6,00% |
Rörelseresultat | 98 | 62 | 165 | 228 |
– Rörelsemarginal | 3,20% | 2,00% | 5,00% | 6,50% |
Resultat efter skatt | 53 | 43 | 123 | 170 |
Vinst per aktie | 2,65 | 2,05 | 5,8 | 8,1 |
Utdelning per aktie | 4 | 0,5 | 2,5 | 3,5 |
Direktavkastning | 10,00% | 1,30% | 6,30% | 8,80% |
Avkastning på eget kapital | 4% | 3% | 8% | 10% |
Operativt kapital/omsättning | 60% | 56% | 56% | 56% |
Nettoskuld/EBIT | 5,8 | 6,5 | 2,5 | 1,8 |
P/E | 15,1 | 19,5 | 6,9 | 4,9 |
EV/EBIT | 13,2 | 20,9 | 7,8 | 5,7 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: Prognoser som om PSM ingick från 1/1 2020. Affären blir klar 28/2 2020. Nettoskuld anges exklusive leasing men inklusive 151 Mkr lån avseende PSM-förvärv. |
Underleverantör av fästelement främst till personbilstillverkare. Börsplus synade bolaget i oktober i fjol och tyckte aktien var utbombad och redo för en studs uppåt – trots svaga utsikter på marknaden. Sedan dess har Bulten gjort ett stort förvärv och coronakrisen slagit till.
Påverkan 2020? Hög. Kunderna stänger fabriker i Europa och USA på grund av komponentbrist och svag försäljning i spåren av corona. Det slår direkt mot Bulten. Företaget har inte gått ut med information om läget eller om den generösa utdelningen på 4 kr/aktie behålls. Vi räknar med 15 procents negativ organisk tillväxt. Inklusive förvärvet av PSM blir omsättningen i nivå med 2019. Bolaget har höga fasta kostnader vilket ger en stor resultateffekt. En förlust kan inte uteslutas för 2020, men det är inte huvudscenariot.
Påverkan på längre sikt? Borde inte vara så stor om produktionen kommer igång under senare delen av 2020. Bulten tar tydligt marknadsandelar med ett fullservicekoncept i Europa. Att man kan exportera den framgången till sin förvärvade enhet PSM och deras affärer i främst Asien och USA blir viktigt. Möjligen kommer det vara svårare i ett läge när kundledet är hårt pressat? Eller kanske lättare? Vi får se.
Stark balansräkningen? Nej. Något som vi tycker talar mot Bulten i detta läge är att bolaget var i tillväxtläge när coronakrisen slog till mot huvudmarknaderna i Europa. I slutet av 2019 gjordes ett förvärv av PSM International för 230 Mkr. Tidigare har stora kapacitetsinvesteringar gjorts i Hallstahammar, Polen och i Kina. Detta är logiskt mot bakgrund av bolaget haft en kraftigt växande orderbok att leverera på. Risken är att den försvinner i luft om bilproduktionen faller framöver. Kvar kan Bulten stå med överkapacitet.
Nettoskulden är cirka 450 Mkr exklusive leasing, uppskattar vi. Då ingår de lån som PSM-affären gav upphov till. Jämfört med en normalvinst är detta ingen hög skuld. I ett krisläge som vi ser ut att gå mot så finns en nyemission utan tvekan på bordet.
Insideraktivitet? VD har köpt en del aktier och huvudägaren AB Axel Granlund har ökat för 12 Mkr under mars. Ett plus, även om den senare har en börsportfölj värd 1,4 miljarder kr vilket devalverar signalvärdet något.
Fortfarande köpvärd? Det är ett annat läge idag än när vi synade Bulten och satte ett köpråd. En krissituation med mycket osäkerhet har tornat upp sig. Även om man utan problem räknat hem aktien på en normaliserad vinst (se reglaget) är vi tveksamma till aktien. Det går att få större och kanske mer stabila bolag som Autoliv nästan lika billigt. Det blir ett neutralt råd.
Bulten tio största ägare | Andel | Verifierat |
AB Axel Granlund | 23,76% | 2020-03-06 |
Investment AB Öresund | 13,78% | 2020-02-29 |
Lannebo Fonder | 8,79% | 2019-12-31 |
Bulten AB | 5,00% | 2019-12-31 |
Berenberg Funds | 4,39% | 2019-12-31 |
Dimensional Fund Advisors | 3,31% | 2019-12-31 |
Spiltan Fonder | 1,99% | 2019-12-31 |
Canaccord Genuity Wealth Management | 1,70% | 2019-11-30 |
Avanza Pension | 1,63% | 2019-12-31 |
Carnegie Fonder | 1,59% | 2019-12-31 |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser