Bubbleroom: Tillväxt på lager

E-handelsbolaget Bubbleroom noterades i höstas på First North. Tillväxten i fjärde kvartalet var godkänd även om bolaget mötte enkla jämförelsetal. Under 2022 kommer bolaget automatisera sitt lager.
Bubbleroom: Tillväxt på lager - Bubbleroom
E-handelsbolaget Bubbleroom grundades 2005 av Svante Tegner. På bilden syns influencern Kenza Zouiten som har flera designsamarbeten med Bubbleroom.
Bubbleroom
Börskurs: 29,80 kr Antal aktier: 15,2 m
Börsvärde: 453 Mkr Nettokassa: 148 Mkr
VD: Ville Kangasmuukko Nordström Ordförande: Freddy Sobin

Bubbleroom (29,80 kr) är ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor genom sajten Bubbleroom.se. Fokus är på lyxigt, glammigt och feminint mode, som bolaget själva säger. Festkläder är en betydelsefull produktkategori (45% av försäljningen).

Sortimentet består både av egna varumärken (61% av omsättningen 2021) samt 150 externa varumärken. Kläderna och accessoarerna köps in från tillverkare. Bubbleroom startade 2005 och har idag drygt 70 anställda. Huvudkontor och lager ligger i Borås. Sverige är bolagets största marknad.

Affärsvärldens huvudscenario 2022E 2023E 2024E
Omsättning 472 543 597
 – Tillväxt +18% +15% +10%
Rörelseresultat 2 16 24
 – Rörelsemarginal 0,5% 3,0% 4,0%
Resultat efter skatt 2 12 18
Vinst per aktie 0,12 0,81 1,19
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 4% 4% 4%
Nettoskuld/EBIT -62,3 -9,6 -7,2
P/E 252,5 36,6 25,0
EV/EBIT 129,6 18,2 11,8
EV/Sales 0,6 0,5 0,5

Rätt att inte teckna

Aktien noterades på First North i slutet av november ifjol. Vi på Affärsvärlden avrådde från att teckna aktien då vi tyckte värderingen var väl tilltagen (EV/Sales kring 1x) samt att bolaget har en omfattande lagerflytt framför sig. Börskollegan Nelly omsätter cirka 1,4 miljarder årligen och värderas till 0,4 gånger omsättningen (EV/Sales) jämförelsevis. Bubbleroom-aktien är ned 17% från teckningskurs.

Bubbleroom Q4 2021 Q4 2020 Helår 2021 Helår 2020
Omsättning 125,8 Mkr 105,3 Mkr 399,2 Mkr 384,1 Mkr
Tillväxt 19,4% -17,4% 3,9% -10,4%
Bruttomarginal 63,3% 58,4% 61,7% 56,7%
Rörelseresultat -2,1 Mkr 1,2 Mkr -6,0 Mkr -8,1 Mkr
Rörelsemarginal -1,7% 1,1% -1,5% -2,1%

I fjärde kvartalet landade tillväxten på drygt 19%. Q4 2020 var dock ett svagt kvartal med ett tapp på 17%. I jämförelse med utvecklingen i fjärde kvartalet 2019 var omsättningen ned drygt 1% i Q4 2021.

Ökad andel egna varumärken

Glädjande var att bruttomarginalen stärktes och landade på 63% i fjärde kvartalet jämfört med 58% året innan. På helårsbasis var bruttomarginalen knappt 62% relativt 57% år 2020. Utvecklingen drevs av ökad andel egna varumärken som uppgick till 61% (55).

I bokslutet lyfte VD Ville Kangasmuukko Nordström fram att Bubbleroom gjort satsningar i inköpsorganisationen och har som mål att öka andelen egna varumärken för att blir ett D2C-bolag (Direct-to-consumer).

Ambitiöst tillväxtmål

På helårsbasis 2021 var tillväxten 4%. Bubbleroom har ambitiösa tillväxtmål framöver och siktar på att växa 35-40% per år. Vi räknar med 18% tillväxt år 2022. Rörelsemarginalen var -1,5% år 2021 jämfört med -2,1% 2020.

Bubbleroom investerar i ett automatiserat robotlager som väntas vara i drift i mitten av 2022. Det nya lagret skall sänka plockkostnader och höja effektiviteten. Börskollegan Nelly genomförde en lagerflytt från Falkenberg till Borås under 2021.

Konsolideringsmöjligheter

I Nelly har vi noterat att Stefan Palm som är grundare och VD av klädbolaget Lager 157 seglat upp som näst största ägare i Nelly med knappt 14% av aktierna. Lager 157 är ett höglönsamt bolag (har mest fysiska butiker) och omsatte år 2020 cirka 1,3 miljarder med en rörelsemarginal på hela 16%.

Som bekant finns det en rad e-handelsbolag som har centrallager i just Borås. Bubbleroom, Nelly, Ellos, RevolutionRace, Care of Carl, Cellbes är några exempel. Att några av bolagen på sikt skulle slås ihop/förvärvas vore logiskt för att skapa synergier och stordriftsfördelar av olika slag.

En hel del e-handelsbolag fick ett uppsving när pandemin slog till och handeln på nätet accelererade. Senaste året har tillväxten för flera bolag bromsat in och värderingarna har sjunkit. Bubbleroom värderas nu ungefär i linje med Footway men fortsatt till en premie mot Nelly.

Bolag Avkastning 1 år % EV/Ebit 2022E EV/Sales RTM EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Bubbleroom e.m 0,8 0,6 0,5 16,5
Nelly Group -28,8 18,5 0,4 0,4 2,0 6,5
Boozt -18,7 22,0 1,5 1,2 5,5 20,8
Lyko -18,4 43,8 1,8 1,3 3,0 27,3
Footway -54,4 0,9 0,8 -1,6 22,5
Zalando -36,8 32,2 1,2 3,6 17,8
RevolutionRace 17,8 9,2 6,0 27,5 40,0
Rugvista 12,0 2,5 2,2 17,9 16,7
Desenio 12,9 2,1 1,9 14,9 13,4
Genomsnitt ex RevolutionRace -31,4 23,6 1,4 1,2 5,7 17,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

2022 vill det till att tillväxten för Bubbleroom tar fart igen. Automationen av lagret är positivt på lång sikt för att höja effektiviteten och stärka konkurrenskraften. På kort sikt finns operativa risker.

Likviditeten i Bubbleroom-aktien är klen. Aktien är ned 10% sedan årsskiftet och cirka 20% sedan noteringen. Vi slopar säljrådet och intar en neutral hållning.

Bubbleroom tio största ägare Andel
Paul Källenius 15,0%
Jonas Weil 14,3%
John Brehmer 13,4%
Trylon AB 13,4%
Robert Gyll 10,7%
Vasastaden Holding AB 7,73%
FE Fonder 3,54%
Movestic Livförsäkring AB 3,47%
Aktia Asset Management 2,30%
Freddy Sobin 2,16%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group