IPO-guiden Kommentar Bubbleroom
Bubbleroom handlas runt teckningskursen
Bubbleroom (36,20 kr) är ett e-handelsbolag som säljer mode för kvinnor genom sajten Bubbleroom.se. Fokus är på lyxigt, glammigt och feminint mode, som bolaget själva säger. Festkläder är en betydelsefull produktkategori (45% av försäljningen). Likaså egna varumärken (55% av omsättningen 2020).
Intresset för att teckna aktier i erbjudandet beskrivs som stort. Emissionen på 151 Mkr var övertecknad. Teckningsgraden framgår däremot inte. Bubbleroom tillförs omkring 1850 stycken nya aktieägare.
Teckningskursen var 36 kronor motsvarande ett börsvärde på 547 Mkr. Aktien handlas i skrivande stund marginellt över teckningskursen.
En flagga – AFV negativa
Vi på Affärsvärlden synade som vanligt bolaget inför noteringen. Bubbleroom fick en flagga i IPO-guidens granskning för bristfällig information. I IPO-analysen landade vi att aktien inte var värd att teckna. Aktien såldes ut till en värdering på cirka 1 gånger försäljningen (EV/Sales) på 2021 års prognoser. Det är relativt högt.
“Risken är att aktiemarknaden värderar Bubbleroom mer i linje med Nelly snarare än Boozt. Nelly har sin lagerflytt bakom sig och Bubbleroom sin framför sig. Givet osäkerheten på kort sikt lockas vi inte så mycket av aktien.”
Rådet blev teckna-ej. Bubbleroom omsätter cirka 400 Mkr och gör förlust (-2% i marginal). Börskollegan Nelly omsätter 1,4 miljarder jämförelsevis och värderas till 0,4 gånger omsättningen.
Premie mot Nelly
I den inledande handeln värderar aktiemarknaden Bubbleroom högre än både Footway och Nelly. Frågan är om det är motiverat. Nelly har under sommaren genomfört en stor lagerflytt och Bubbleroom kommer under 2022 att flytta sitt lager. Det tar ofta en tid innan lagret når full effektivitet och kostnadsbesparingar.
Både Bubbleroom och Nelly är bolag haft det tufft under pandemin. Bolagen säljer nämligen mycket festkläder en kategori tappat försäljning på grund av restriktioner och liknade. Kanske återvänder tillväxten under 2022. Bubbleroom värderas nu mer än dubbelt så högt som Nelly sett till försäljningsmultiplar.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Bubbleroom | – | e.m | e.m | 0,8 | 0,5 | 17,5 |
Nelly | -25,8 | 16,7 | 15,5 | 0,4 | 2,7 | 6,0 |
Boozt | 7,7 | 36,0 | 26,0 | 1,5 | 5,8 | 18,2 |
Lyko | -2,8 | 45,8 | 35,2 | 1,9 | 5,4 | 22,2 |
Footway | -7,1 | 45,7 | 124,9 | 0,6 | 0,5 | 34,6 |
Zalando | -0,6 | 73,3 | 45,3 | 1,7 | 3,7 | 18,3 |
RevolutionRace | – | 43,8 | 24,5 | 8,4 | 26,5 | 35,7 |
Rugvista | – | 23,4 | 16,8 | 3,2 | 19,0 | 14,9 |
Desenio | – | 16,7 | 13,8 | 2,6 | 19,1 | 21,2 |
Genomsnitt | -5,7 | 43,5 | 49,4 | 1,2 | 3,1 | 19,5 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser