Better Collective: Storspel i Amerika

När andra spelbolag är på defensiven har Better Collective trampat gasen i botten med förvärv för över 3 mdr kr i år – inklusive dagens storköp i Kanada. Aktien har belönats. För mycket?
Better Collective: Storspel i Amerika - Better Collective
Jesper Søgaard, VD och en av två grundare av Better Collective.
Kommentar Better Collective
Vad: Förvärv
Aktien: +9%
Påverkar råd? Köp->neutral

Better Collective (298 kr) är ett danskt media- och marknadsföringsbolag som driver en rad sajter och media med inriktning på sport. Vi förkortar bolaget BC. Idag är aktien i hetluften efter ett stort förvärv av Playmaker Capital.

I samband med bolagets kapitalmarknadsdag i våras synade Afv aktien och landade i ett köpråd. Kursen var då 197 kr. Sedan dess har en del hänt. Bolaget har kommit med ett par mycket starka kvartalsrapporter och höjt sin prognos för 2023. Det är särskilt en förbättring inom Paid Media-delen, i USA och fortsatt hög organisk tillväxt (29% i Q2) som driver förbättringen.

Prognosen höjdes 21 juni:
Intäkter (m euro) Ebitda* (m euro)
305-315 -> 315-325 95-105 -> 105-115
Kommentar: *Exklusive engångsposter

Bolagets Q3-rapport är planerad till 15 november.

Fem förvärv

Dessutom har företaget ånyo lagt i en högre växel avseende förvärv. Fem bolag hade förvärvats för 1,4 mdr kr sedan april i år innan dagens besked om en sjätte storaffär i form av Playmaker-köpet. Som framgår i listan här intill är det framför allt mer traditionella mediabolag som BC köpt upp, alltså bolag vars intäkter främst kommer från vanlig annonsering och prenumerationer.

Bolag Tidpunkt Pris( M Euro) Intäkt Ebitda Intäktstyp Kommentar
Playmaker  nov 23 176 55 15 Annonser + affiliate Noterat Kanadabolag inom digital sportmedia.
Tipsbladet.dk  sept 23 6,5 i.u i.u. Annonser Tidning grundad 1940. köper för “<5x Ebitda post synergy”
Tocedores.com  sept 23 i.u. i.u. i.u. Annonser Brasilianskt mediabolag.
Svenska fans m.f.  aug 23 3,7 i.u. i.u. Annonser Svenska sportsajter köps av Everysport. “3,7x Ebitda post synergy”
Playmaker HQ  juli 23 54 i.u. i.u. Sponsorskap USA-bolag inom social media. Prognos om >10 milj. USD intäkter och 20-25% Ebitda-marginal 2023
Skycon  april 23 52 i.u. i.u. Affiliate* UK-bolag inom Paid Media som hanterat försäljning åt en enskild kund.
* Så kallad paid media.

Man kan för övrigt även konstatera att bolagets informationsgivning om sina förvärv är dålig. Sällan ger man några som helst siffror om faktisk utveckling men däremot prognoser som pekar mot att det är mycket bra affärer, men som inte kan utvärderas i efterhand.

Det nu aktuella 2-mdr-kr-köpet är lite annorlunda på den punkten eftersom Playmaker Capital är börsnoterat i Toronto och därför öppet redovisar sina siffror.

Ett spel på Amerika

Företaget noterades så sent som 2021 till kursen 0,53 dollar (budet är värt 0,70 dollar) och VD Jordan Gnat har i intervjuer explicit pekat ut Better Collective som en förebild för Playmaker. Efter sin IPO har bolaget köpt upp 15 bolag, initialt inriktade mot Sydamerika men senare även mot USA. En viktig tillgång är exempelvis Yardbreaker som publicerar ett populärt dagligt nyhetsbrev inom sport.

Affären i korthet

BC har avtalat om att förvärva Playmaker för 176 miljoner euro i aktier och kontanter.

Budpremien är 44% räknat på kursen dagen innan affären.

Säljarna får välja mellan tre olika alternativa vederlag med olika mix aktier/kontant.

För Better Collective kommer max 3,1 miljoner aktier betalas, vilket blir max 65% av ersättningen.

De två största ägarna i Playmaker Capital avser acceptera budet i form av 75% aktier. De ingår en lock-up avseende dessa. Hur lång period framgår ej.

För övriga Playmaker-ägare finns ingen lock-up för erhållna aktier.

Insiders med 49,8% av Playmaker-aktierna har åtagit sig att stödja affären. En stämma behöver godkänna den med två tredjedelar av rösterna.

Transaktionen spås bli klar under Q1 2024.

Det senaste redovisade kvartalet var intäkterna 12,6 miljoner dollar (+53%) medan rörelsevinsten (Ebit) var på minus 0,3 miljoner. Bolaget redovisar i US dollar. Merparten av intäkterna (75%) kommer från annonser. Ungefär hälften av detta från automatiserad annonsförsäljning av sajtutrymme, ungefär hälften från direktförsäljning till kunder. Exempelvis sponsorskap eller inbäddade odds på sajterna. Den modell som BC tjänar sina pengar på, alltså affiliering, svarar för en mindre del (25%) och är relativt ny i bolaget.

Playmaker har idag främst intäkter i USA (71%), Kanada (10%) och Israel (2%). Men bolagets trafik kommer dock i hög grad från Sydamerika och särskilt Brasilien tack vare mycket innehåll om futsal och fotboll. Brasilien är en prioriterad marknad för BC. Ett annat av höstens förvärv gjordes där och marknaden står inför en reglering av sportspel.

På rullande 12 månader ligger omsättningen på 55 miljoner dollar och Ebitda på 15 miljoner euro, enligt uppgifter från Better Collective i samband med köpet.

Pris på 11,7x Ebitda

Strategiskt ligger Playmaker rätt för BC. De adderar mer trafik på prioriterade marknader i Amerika och synergierna är stora om BC lyckas konvertera mer av den trafiken till höglönsamma affiliate-intäkter. Det är en väldigt mycket mer lönsam affärsmodell än vanlig annonsering.

Prislappen är initialt 11,7x Ebitda vilket kan jämföras med att Better Collective själva har en multipel på 14x. BC ger en prognos som pekar på att de väntar sig att Playmaker ökar sitt Ebitda till 35 miljoner dollar till 2026. Det är främst tillväxt på affiliatesidan som ska driva detta, tolkar vi.

Slår prognosen in sker förvärvet till 5x rörelsevinsten.

Belåningen upp mot 2,6x

Affären finansieras genom nya lån och till mindre del nytryckta aktier. BC betalar också med återköpta aktier som man förvärvat på börsen till kurser en bit under dagens (197 kr i snitt under Q1 och 241 kr under Q2). Utspädningen stannar på 3,1%.

Det är tydligt att den avoga inställning som BC:s huvudägare intog mot utspädning på kapitalmarknadsdagen i våras inte bara var en pose.

Afv antar att BC även tar över Playmakers skuld som var runt 40 miljoner dollar per halvårsskiftet. Skuldsättningen efter affären bör landa kring 2,6x Ebitda. BC har som mål att vara under 3x. Vi talar om rätt hög belåning.

Aktien har värderats upp

(Milj euro) BC + Playmaker = BC pro forma
Intäkter 312 55 367
EBITDA 111 15 126
 – marginal 35,6% 27,3% 34,3%
Avskrivningar 15 7,5 22,5
Rörelsevinst 96 7,5 103,5
 – marginal 30,8% 13,6% 28,2%
EV/EBITDA 15,5 11,7 14,2
EV/Ebit 17,9 23,4 17,3

Vår snabbskissade pro forma för BC 2023 plus Playmaker indikerar att aktien värderas till 14x Ebitda respektive 17x Ebit. Vi tror att börsen framöver kommer titta mindre på det redovisade rörelseresultatet (Ebit) i och med att de icke kassaflödespåverkande förvärvsavskrivningarna nu kommer att bli väsentliga.

Även om vi i tidigare analyser använt en lägre multipel på EV/Ebita 12 så framstår inte detta som överdrivet dyrt. Samtidigt måste man konstatera att så gott som alla andra börsbolag inom nätspel haft en riktig svag utveckling under senaste året och att lönsamheten inom sportspel (som påverkar BC mycket) troligen varit rätt svag under hösten. Detta plus ett lite högre risktagande efter årets förvärvsfest gör oss lite mer försiktiga till aktien.

Vi ändrar rådet till neutral efter kursuppgången på över 50% men fortsätter att tycka att BC är en intressant aktie långsiktigt. I bästa fall kan Playmaker-köpet öka det amerikanska intresset för bolaget.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET