Kommentar Desenio Group
Avmattning i e-handlarna
E-handelsbolaget Desenio beskrevs som en riktig snabbväxare när bolaget noterades i februari i år. Bolaget, som säljer posters och ramar på internet, hade växt försäljningen från knappt 30 Mkr 2015 till cirka 981 Mkr 2020. I fjol nådde man en organisk tillväxt på hela 63%, och man siktade på att växa med 35-40% under 2021.
Men nu har det alltså tagit stopp. Drygt fyra månader efter börsnoteringen kom bolaget med en vinstvarning efter ett oväntat svagt juni. Månadens försäljning uppgick endast till 50% jämfört med bolagets förväntningar.
Desenio beskriver återöppningen av samhällena som en viktig anledning till den dämpade tillväxttakten. Som en följd av detta skruvar bolaget ned de finansiella målen för 2021 till en tillväxt på 15-25% och en ebita-marginal på 20% (tidigare 25%). De långsiktiga målen behålls oförändrade.
Dagens vinstvarning sätter även spår i det nynoterade Rugvista, en e-handlare verksam inom mattor. Aktien är i skrivande stund ned drygt 7%.
Rugvista noterades så sent som i mars i år, och liksom Desenio beskrevs bolaget som en riktig snabbväxare. Man har hållit i den starka tillväxttakten även under inledningen av året, och VD Michael Lindskog beskrev det första kvartalet som ”exceptionellt bra”.
Men det finns anledning att vara lite försiktig i caset. Rugvista har några extremt starka jämförelsekvartal i ryggen, och fjolårets organiska tillväxt på 33% kommer vara svår att slå. Ytterligare ett problem är de produktionsstörningar som har varit i Indien, ett av mattindustrins stora producentländer, som under våren och sommaren varit hårt drabbade av pandemin. Hur smittspridningen utvecklas i Indien kommer att få stor påverkan på produktförsörjningen för Rugvista.
Rugvista har dock en fördel relativt Desenio, och det är att man är verksam på ett större antal geografiska marknader. Bolaget menar att länderna har reagerat olika på pandemin, med olika nivåer av nedstängningar och under olika långa perioder.
Men visst finns det anledning att oroa sig för e-handlarnas nära framtid, och kanske särskilt i heminredningssektorn. Risken är att konsumenterna efter nära 1,5 år av näthandlande och stort intresse för heminredning hellre vill lägga pengarna på annat när samhällena öppnar upp.
Ännu mer oroande är de höga värderingarna som finns i sektorn. Desenio handlades på EV/Ebit-multiplar runt 35x före dagens kursras, vilket gav en hel del fallhöjd. Aktien är i skrivande stund ned drygt 40%. Rugvistas värdering på ett EV/Ebit runt 22 är något mer lättsmält, men inte något fynd.
I samband med Rugvistas notering i mars tecknade vi en post till Afv-portföljen. Aktien har gått bra, och är upp knappt 20% sedan vårt köp. Men efter dagens kalldusch från Desenio är vi beredda att vidta säkerhetsåtgärder. Vi säljer innehavet i Rugvista.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser