Kommentar Autoliv
Autoliv: Skakig färd mot skördetid

Autoliv | |
Börskurs: 450 kr | Antal aktier: 87,2 m |
Börsvärde: 39 240 Mkr | Nettoskuld: 15 692 Mkr |
VD: Mikael Bratt | Styrelseordförande: Jan Carlson |
Börsplus huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 81 288 | 73 159 | 81 938 | 86 035 |
– Tillväxt | +7,5% | -10,0% | +12,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 6 902 | 3 658 | 6 555 | 8 604 |
– Rörelsemarginal | 8,5%* | 5,0% | 8,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 4 389 | 2 084 | 4 213 | 5 697 |
Vinst per aktie | 49,82 | 23,90 | 48,30 | 65,30 |
Utdelning per aktie | 23,58 | 12,50 | 20,00 | 25,00 |
Direktavkastning | 5,2% | 2,8% | 4,4% | 5,6% |
Avkastning på eget kapital | 24% | 10% | 18% | 21% |
Operativt kapital/omsättning | 28% | 32% | 31% | 26% |
Nettoskuld/EBIT | 2,3 | 4,0 | 2,1 | 0,7 |
P/E | 9,0 | 18,8 | 9,3 | 6,9 |
EV/EBIT | 8,0 | 15,0 | 8,4 | 6,4 |
EV/Sales | 0,7 | 0,8 | 0,7 | 0,6 |
Kommentar: *9,1% exklusive engångseffekter |
Autoliv är världens största tillverkare av krockkuddar och sätesbälten för personbilar. Bolaget har närmre 50 procent av marknaden men också problem att omsätta sin starka ställning till en riktigt höglönsam affär. Orsaken är cykliskt fallande bilproduktion. Nu kommer coronakrisen som lök på laxen. Vågar man äga Autoliv då?
Påverkan 2020? Hög. Det ser ut som kunder som Volvo, Ford med flera stoppar all produktion i Europa och USA i runt en månad. Om stoppet kan hävas därefter är just nu oklart. Vi räknar med att Autoliv går miste om en produktionsmånad i år med små möjligheter att ta igen detta 2020. Positivt är att Kina håller på att repa sig. Autoliv har 18 procent av omsättningen där.
Vår snabbskiss är att Autoliv tappar 10 procent av omsättningen 2020. Då bör bolaget ändå göra vinst, runt 3 miljarder på rörelsenivå. Efter finanskrisen har bolaget jobbat hårt med att öka flexibiliteten i sin produktionsapparat. Autoliv borde inte förlora pengar så länge som produktionen börjar normaliseras igenom under andra halvåret.
Påverkan längre sikt? Kundledet kommer lida stor skada kortsiktigt. Större konkurser är inte otänkbart. Det kan påverka även Autoliv negativt. Vi ser inte att asiatiska konkurrenter som Joyson ska kunna dra alltför stor fördel av läget utan att Autoliv försvarar höga marknadsandelar 2021-22. Vårt scenario är en normalisering på lägre nivå än den som gällde innan krisen.
Stark balansräkning? Halvdan. Autoliv är skuldsatta med netto 16 miljarder kr efter medskicket till Veoneer. Företaget har i ett pressmeddelande redogjort för att de har tillgång till banklån för att betala skulder som förfaller och rörelsekostnader under 2020-2021. Vi ser inget direkt problem här men det är klart att den skördeperiod med höga utdelningar och aktieåterköp vår förra analys handlade om, får återigen skjutas på framtiden.
Insideraktivitet? Vi kan inte se någon.
Fortfarande köpvärd? Autoliv klarar nog ett riktigt dåligt 2020 och kurspressen som aktien hamnat i är sannolikt ett tillfälle att köpa ett kvalitativt bolag. Drar coronakrisen ut på tiden får man självklart ompröva den saken.
Autoliv tio största ägare | Andel |
Autoliv Treasury | 15,1% |
Cevian Capital | 8,15% |
Alecta Pensionsförsäkring | 5,52% |
AMF Försäkring & Fonder | 5,14% |
Swedbank Robur Fonder | 3,47% |
Nordea Fonder | 3,44% |
Fidelity Investments (FMR) | 3,27% |
Janus Henderson Investors | 2,85% |
Vanguard | 2,30% |
T. Rowe Price | 1,74% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser