Kommentar AdCityMedia
Adcitymedia: Brittiskt bud synliggör potentialen
Adcitymedia | |
Börskurs: 164 | Antal aktier: 1,9 m |
Börsvärde: 306 Mkr | Nettoskuld: 26 Mkr |
VD: Anders Axelsson | Styrelseordförande: Patrik Mellin |
Börsplus huvudscenario | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 200 | 224 | 246 |
– Tillväxt | 8% | 12% | 10% |
Rörelseresultat | 19 | 22 | 27 |
– Rörelsemarginal | 9,5% | 10,0% | 11,0% |
Resultat efter skatt | 14 | 17 | 21 |
Vinst per aktie | 7,33 | 8,92 | 11,00 |
Utdelning per aktie | 3,00 | 3,25 | 3,50 |
Direktavkastning | 1,8% | 2,0% | 2,1% |
Operativt kapital/omsättning | 2% | 2% | 2% |
Nettoskuld/EBIT | 0,6 | 0,1 | -0,5 |
P/E | 22,5 | 18,5 | 15,0 |
EV/EBIT | 16,9 | 13,8 | 10,9 |
EV/Sales | 1,6 | 1,4 | 1,2 |
Resultatat 2019 exklusive vinst för utdelning av dotterbolag (Dooh Click) | |||
Nettoskuld exklusive leasingskuld (24,5 Mkr) |
I somras satte Börsplus ett köpråd på Adcitymedia (164 kr). Det var inte utan viss tvekan men slutsatsen blev ändå att bolaget nog var lite bättre än vad som kom till uttryck i siffrorna för stunden. Det var en bra bedömning. Idag kommer nämligen brittiska Ocean Outdoor med ett bud på ACM på 165 kr kontant per aktie. Premien är nästan 39 procent jämfört med måndagens stängningskurs.
Ocean är liksom ACM verksamma inom utomhusreklam och då särskilt i större, digitala, format. Bolaget har en tydlig idé om att konsolidera marknaden och skapa ett europeiskt nätverk av digitala skärmar som blir attraktiv annonsyta för stora reklamköpare. Uppköp har gjorts i Skottland, Holland och så sent som tidigare i år förvärvade Ocean svenska Visual Art för drygt 600 Mkr.
Visual Art har runt 25 000 digitala skärmar i sitt nätverk och syns i många köpcentra och på järnvägsstationer. Nu kommer ACM:s 4 500 skärmar att adderas till nätverket vilket skapar ett ännu mer slagkraftigt digitalt erbjudande i kampen mot utomhusbranschens elefanter Clear Channel och JD Delacroix. ACM bidrar också med expertkompetens inom de allra största utomhusformaten.
Industriellt finns därför logik i en affär även om inget sägs om synergier här och nu. Men troligen blir förutsättningarna att monetarisera det medialaget som ACM ruvar på bättre när de blir del av ett större nätverk. ACM brukar lyfta fram att ett utsålt medialager är värt runt 1 miljard. På rullande 12 månader har deras affärsområde Media emellertid bara omsatt runt 150 Mkr.
Senaste kvartalet var tillväxten till och med negativ (-2%) men delvis på grund av förberedelser för att ta över hanteringen av 600 skärmar i ICA-butiker hämmat nyförsäljningen. Men bristande skalbarhet har varit ett tema i ACM så länge vi tittat på aktien. Tillväxten inom Media har varit god, liksom utsikterna. Men ACM har haft problem att omsätta det till tydliga vinstökningar. Just det sådde tvivel kring aktien i vår senaste analys.
Prislappen ser juste ut även om vinsten i ACM kanske är lite pressad för stunden. Vi får budet till cirka 10-11 gånger innevarande års rörelsevinst exklusive avskrivningar. Ocean har tidigare betalat runt 7 gånger för förvärv och de gav 10 gånger för Visual Art. Det var före synergier påpekades då. Att ACM har samma värdering som Visual Art är ett bra betyg för börsbolaget. Vårt riktvärde på ACM var 154 kr per aktie i senaste analysen. Då använde vi en multipel på 10 gånger ebit.
Ocean Outdoor själva är för övrigt listade i London och handlas till EV/Ebit 12 på 2020 års väntade rörelsevinst, enligt Factset. Bolaget spås omsätta cirka 1,5 miljarder kr med en marginal på 20 procent nästa år.
Inga av dessa multiplar sticker ut som särskilt höga med tanke på att bolagen sysslar med en strukturellt växande nisch (digitala annonsformat). Samtidigt är utsikterna för annonskonjunkturen osäkra. Att de stora ägarna i ACM accepterat budet indikerar att det är bra och att ett motbud nog inte är att räkna med. Totalt har ägare av över 50 procent av aktierna har accepterat villkoren. Detta inkluderar VD och huvudägare Anders Axelsson.
Så detta är nog en ”done deal”.
Ett sista litet frågetecken finns. Hur blir ödet för det dotterbolag ACM knoppade av till sina aktieägare i höstas, Dooh Click. Det har varit tyst om den nyemission och listning som skulle ske av detta. Nu är frågan hur relationen till ACM påverkas av att Ocean tar över. Dooh Click har en mjukvara för att hantera reklambudskap på skärmar. Om vi begriper det rätt arbetar Ocean med andra produkter. Vi får se om fortsättning på ACM:s börsresa följer i detta lite mindre format.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser