Kommentar Acast
Acast: Resan mot lönsamhet fortsätter

Vi skrev om podcast-bolaget Acast (15,30 kr) i januari. Då hade aktien nyligen rusat på börsen och vi landade i ett neutralt råd med viss positiv betoning. Några osäkerheter vi tog upp var hur en mogen marknad kan se ut, kvaliteten på tillväxten och vilken marginal bolaget kan tänkas ha på sikt.
Q4 2024 | Q4 2023 | |
Lyssningar | 1064 miljoner | 1162 miljoner |
ARPL (Average Revenue per listening) | 0,54 kr | 0,43 kr |
Omsättning | 578 Mkr | 494 Mkr |
-tillväxt | 17% | 9% |
Rörelseresultat | 15,6 Mkr | -77,6 Mkr |
-marginal | 2,7% | -15,7% |
Vinst per aktie | 0,70 kr* | -0,65 kr |
*Vinst positivt påverkade av valutaeffekter och uppskjuten skatteintäkt |
Sedan dess har bolaget släppt sitt bokslut. Omsättningen växte 17% vilket var ungefär i linje med konsensus. Det som imponerade mest var lönsamhetsförbättringen där första kvartalet med positiv rörelsemarginal någonsin noterades.
Antal lyssningar minskade på grund av iOS-förändring (se tidigare analys) samt kundtappet av BBC News. BBC är skattefinansierad och har inte reklam i sin huvudmarknad Storbritannien. Därför hade tappet liten kommersiell påverkan på Acast. Bolaget sa att motvinden från iOS-ändringen kommer vara helt över under första halvåret 2025.
En positiv höjdpunkt att nämna var Nordamerika som växte 33% och vände täckningsbidraget från -34% till +12% i kvartalet. Nordamerika utgjorde en tredjedel av försäljningen i kvartalet och får allt större betydelse för tillväxt och lönsamhet.
2024 | 2023 | |
Antal reklamluckor per podavsnitt | 6,8 st | 6,2 st |
Totalt tillgängligt annonsutrymme (antal lyssningar x reklamluckor) | 29 700 miljoner | 30 100 miljoner |
Försäljningsgrad (% av annonsutrymme sålt) | 41% | 27% |
Pris per 1000 st annonser (CPM) | 13 Usd | 15 Usd |
Några nyckeltal som endast presenteras på årsbasis är värda att ta upp kort. Reklampriserna fortsatte ner under 2024 men detta kompenserades med ökad försäljningsgrad (mängden annonsutrymme som köps av annonsör). Här tror vi bolaget optimerar för maximala annonsintäkter och att ökad försäljningsgrad har viss negativ påverkan på annonspriserna. Det är värt att hålla koll på försäljningsgraden som varit en stor tillväxtdrivare senaste åren. Den kan trots allt inte bli högre än 100%.
Vi tycker att Acast har presterat bra i en svag annonsmarknad och skulle vi få se ett trendbrott i annonsmarknaden kan det innebära ny skjuts i tillväxten. Bolaget visar också att de är på rätt spår gällande lönsamheten. Samtidigt har oron för minskningen av antalet lyssningar mildrats när vi sett hur liten påverkan bortfallet av BBC haft rent kommersiellt.
Börjar vi blicka in i 2027 skulle Acast kunna närma sig tre miljarder i försäljning. Med fortsatt tillväxt och en mogen rörelsemarginal som skulle kunna överstiga 10%, bör bolaget minst värderas till 1 gånger försäljningen (EV/Sales). Jämförelsevis handlas bolaget idag till backåtblickande EV/Sales på 1,1x.
Vi ställer om till köpråd i Acast.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser