Acast: Drar i bromsen

Podd-bolaget drar i nödbromsen efter skenande förluster och kapar 15% av personalstyrkan. Är det tillräckligt när recession hotar?
Acast aktie analys
Foto: Acast
Acast
Börskurs: 9,30 kr Antal aktier: 183,0 m
Börsvärde: 1 702 Mkr Nettokassa: 1 180 Mkr
VD: Ross Adams Ordförande: John Harrobin

Acast (9,3 kr) erbjuder en plattform för drift av och annonsering i poddar. Totalt är mer än 66 000 enskilda poddar anslutna till nätverket som bildar en intressant marknadsföringskanal för annonsörer. Totalt såldes reklam för ca 1 miljard kr i bolagets nätverk 2021.

Bolaget noterades 2021 och har varit ett av de mest snabbväxande på börsen – men också kraftigt olönsamt. Det senare har inte varit så populärt på sistone. Börsvärdet är nere i 1,7 miljarder kr efter årets kursras på 61% samtidigt som Acast hade en nettokassa på 1,2 miljarder per 30/6.

Via länken här intill finns vår senaste analys.

Sparpaket och nya mål

Torsdagen förra veckan presenterades ett stort sparprogram. Enligt pressmeddelandet berörs 15% av personalstyrkan. Acast hade ca 400 anställda per sista juni. Beskedet följer efter att Acast presenterat nya finansiella mål i halvårsrapporten – där bland annat lönsamhetsmålet tidigarelades.

Acast finansiella mål Nytt mål Tidigare
Genomsnittlig organisk tillväxt 2020-2025 40-45% per år 60% per år
Bruttomarginal 35-38% 37%
Lönsamhet Positivt Ebitda på helårsbasis från 2024 Positivt Ebitda inom 3-5 år (från 2021)

Sparprogrammet verkar inte röra sig om att skala ned de geografiska ambitionerna – som exempelvis Storytel valt att göra. Acast har kontor i 14 länder men tre av dessa står för närmre 80% av omsättningen. Det är UK (45%), USA (22%) och Sverige (11%). Men att fokusera där bolaget redan har kritisk massa – och stänga andra marknader – verkar alltså inte aktuellt.

Det är istället inom produktutvecklingen neddragningar sker vad vi förstår. Det är logiskt då produktutvecklingskostnaderna låg på 16% av omsättningen i senaste kvartalet. En väldigt hög siffra för ett bolag med kostsam försäljning i egen regi och bruttomarginaler på 35-37%. Samtidigt vill inte ledningen dra ned på insatser för att skapa mer attraktiva reklamformat för annonsörerna.

Detta blir en svår balansgång men nödvändigt inte minst då annonskonjunkturen ser ut att mattas av snabbt.

Nuvarande lönsamhet & tendenser

I andra kvartalet var tillväxten nere på 28% exklusive valutaeffekter. Fallande tillväxttal har varit en trend under några kvartal. Effekten förstärks av att jämförelsekvartalet Q2 2021 var mycket starkt (+134%). Men det finns en konjunktureffekt också – då annonsörerna i både Europa och USA dragit ned under 2022.

Samtidigt har antalet anställda fortsatt att öka (+34%) liksom rörelsekostnaderna som helhet (+44% R12m). Något som leder till höga och tilltagande rörelseförluster, se grafik. Kassan på 1,2 miljarder kommer att minska kraftigt framöver.

Dels spenderar man nu under hösten ca 300 Mkr på ett förvärv i USA som inte bättrar på vinsten så värst mycket. Dels måste bolaget finansiera fortsatt stora underskott 2022 och 2023.

Det som ändå är positivt är de ”mjuka” nyckeltalen, till exempel över antalet poddar i Acast nätverk (40 000 -> 66 000 sedan årsskiftet) och antalet lyssningar på dessa (+44% Q2 vs Q2 2021). Detta ökar räckvidden och värdet för annonsörerna. På sikt bör det också ge utslag i ökade intäkter.

Upp till bevis

Sparprogrammet är troligen nödvändigt med tanke på risken för recession. Det visar också på att ledningen faktiskt har krismedvetenhet vilket tidigare varit lite oklart. Ovan nämnda förvärv av Podchaser pekade till exempel i annan riktning. Bolaget säljer data om poddar till annonsörer på abonnemangsbasis och passar bra in i Acast. Men det tjänar inte pengar och köps för dyra 4,5x intäkterna.

Det centrala för Acast blir nu att visa att deras affärsmodell börjar ”skala”, alltså att försäljningstillväxten även ger utslag på sista raden i form av först minskade förluster och från 2024 svarta siffror. Det stora problemet är de dyra försäljnings- och marknadsföringskostnaderna på 31% av omsättningen (Q2 2022). Jämför det med de 35-37% i bruttomarginal som Acast drivs med. Det blir inte mycket över till produktutveckling och andra kostnader – och definitivt inget till ägarna.

Det blir intressant att se om bolaget kan öka säljeffektiviteten framöver. I en tuffare marknad och med en relativt ny produkt är vi lite skeptiska.

För den särskilt intresserade kan nämnas att bolaget planerar en kapitalmarknadsdag 4 oktober.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser